پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شاخصهای آناتومی غده تیرویید طبیعی در بالغین شهرستان اصفهان


بررسی شاخصهای آناتومی غده تیرویید طبیعی در بالغین شهرستان اصفهان
● هدف:
تعیین اندازه طبیعی غده تیرویید در بالغین شهرستان اصفهان از طریق اتوپسی
● مواد و روش کار:
در این مطالعه توصیفی مقطعی در طی سه سال ۲۵۰ جسد مورد اتوپسی قرار گرفتند. غده تیرویید جدا شده، وزن، حجم و اندازه هر لوب اندازه گیری شد. حجم غده با استفاده از غوطه ورسازی، وزن با استفاده از ترازوی دیژیتالی و اندازه لوبها با استفاده از متر نواری اندازه گیری شد. پس از تعیین اندازه هر غده و لوبهای آن، غده های بدون ضایعه پاتولوژیک قابل مشاهده مستقیم انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به سن و جنس و اندازه غده ثبت و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای Independent T-Test و AVNOVA مورد آنالیز آماری قرار گرفتند. اطلاعات حاصل به تفکیک گروههای سنی ۱۹-۲۹ سال، ۳۰-۳۹ سال، ۴۰-۴۹ سال و ۵۰-۶۴ سال و براساس جنس طبقه بندی و مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
● نتایج:
تعداد ۱۵۲ غده تیرویید به دست آمده از اتوپسی بالغین مرد و زن، مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین کلی حجم و وزن، غده در جامعه مورد مطالعه به ترتیب ۱۵.۵± ۵ میلی لیتر و ۱۵.۸± ۵ گرم بود. میانگین اندازه طول، عرض و ضخامت لوب راست در کل، به ترتیب برابر ۴.۴±۰.۸، ۲.۵±۰.۵، ۱.۲ ±۰.۳ سانتی متر و برای لوب چپ به ترتیب برابر ۴.۳±۰.۸، ۲.۳±۰.۵ و ۱.۲±۰.۳ سانتی متر بود. میانگین حجم و وزن غده در مردان بیشتر از زنان بود (p<۰.۰۵). میانگین حجم و وزن غده در مردان با افزایش سن افزایش می یافت (p<۰.۰۵) ولی در زنان چنین رابطه ای وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
نتایج حاصل از مطالعه ما، از لحاظ وزن و حجم غده، تقریبا مشابه نتایج حاصل از مطالعات سایر کشورها به خصوص جوامع بدون کمبود ید می باشد، ولی با در نظر گرفتن وجود اختلاف بین میانگین حجم غده براساس یافته های سونوگرافی و اتوپسی، ضروری است که مطالعه ای جهت تعیین مرجع استاندارد از حجم و وزن تیرویید در جامعه ما، با استفاده همزمان از دو روش مذکور انجام شود. علاوه بر آن، با انجام چنین مطالعه ای، مبنای استاندارد شاخص های آناتومیک تیرویید جهت بررسی های بعدی برنامه های یدرسانی مطلوب کشوری و سایر مطالعات تیرویید و موارد پاتولوژیک آن، حاصل خواهد شد.
ابراهیم اسفندیاری
مسعود امینی
عباس علی ربیعی
حامد مهدی نژادگرجی
سیدمیثم موسوی
ثمانه احمدیان مقدم
مینو رمضان زاده یزدی
سیلوا هوسپیان
ساسان حقیقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید