شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

محمد علیرضایی


محمد علیرضایی
● شناگری که همه را متعجب ساخت
سال ۱۳۶۴ در اصفهان به دنیا آمد. در رقابت های لیگ بود که پازوکی سرمربی آن زمان تیم ملی شنای ایران او را به اردو دعوت کرد.
شرایط فیزیکی خاص و تمرینات فشرده ای که محمد علیرضایی انجام می داد باعث شد که او از سن ۱۵ سالگی عضو ثابت اردوهای تیم ملی باشد. همان روزها بود که اتاقی در آزادی به علیرضایی داده شد شاید آن موقع خودش هم فکر نمی کرد ۷ سال تنها به بهانه بهبود رکوردهای ملی و المپیکی شدن در آن اتاق و دور از خانواده اش زندگی کند.
فدراسیون هم هیچ وقت علیرضایی را تنها نگذاشت. او استعداد و پشتکار فوق العاده ای داشت و با رشد چشمگیری که داشت در طی سال های گذشته توانست عنوان های زیادی را به دست بیاورد. علیرضایی با برنامه ریزی هایی که داشت به عنوان اولین شناگر ایرانی سهمیه ورودی المپیک را به دست آورد تا نامش را در تاریخ شنای ایران به ثبت برساند.
● ویترین افتخارات
▪ مسابقات رده های سنی قهرمانی آسیا- تایلند
ـ ۵۰ متر قورباغه طلا
ـ ۱۰۰ متر قورباغه نقره
▪ رقابت های رده های سنی قهرمانی آسیا- اندونزی
ـ ۵۰ متر قورباغه طلا
ـ ۱۰۰ متر قورباغه برنز
▪ مسابقات غرب آسیا -دوحه
ـ ۵۰ متر قورباغه طلا
▪ بازیهای آسیایی ماکائو
ـ ۵۰ متر قورباغه طلا
● نگاه ویژه
▪ شناگر پیشرو
محمد علیرضایی یک شناگر پیشروست، یک سدشکن که سرانجام آرزوی دیرینه شنای ایران را به واقعیت بدل کرد. علیرضایی طی ۴ سال گذشته بارها فعالیت خود را ثابت کرده او گرچه یک شناگر سرعتی است و تاکنون ۳ مدال طلای آسیایی در رشته سرعت کسب کرده است اما با همت و تلاش فراوان توانست رکورد ۱۰۰ متر قورباغه ایران را آنقدر جابه جا کند که صاحب یکی از سهمیه های المپیکی شود. اتفاقی که تاکنون برای ایران رخ نداده بود. گرچه سه شناگر ایرانی در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ به المپیک رفته بودند اما آنها همگی با استفاده از تبصره های حاکم بر مسابقات توانسته بودند در المپیک شنا کنند. اصولا فینا (فدراسیون جهانی شنا) برای اینکه به همه کشورها فرصت حضور در رقابت های المپیک را بدهد چندین کارت دعوت Invition card و نه wildcard در اختیار دارد.
بر همین اساس گرچه از علیرضایی انتظار نمی رود در مرحله فینال ۱۰۰ متر قورباغه المپیک پکن شنا کند اما حتما او می تواند در میان ۶۰-۷۰ شناگر حاضر به رتبه بالای ۳۰ دست پیدا کند.
کسب این رتبه بیشتر برای شنای ایران یک پیروزی است. علیرضایی به واسطه حضور پررنگش در مسابقات اخیر به رتبه ۲۶ قورباغه روهای جهان ارتقا پیدا کرده و حالا با موفقیت اخیر حتی رشد بیشتری در جدول خواهد داشت. پس بیراه نیست اگر او را در جمع ۳۰ شناگر برتر المپیک ببینیم.
به هر شکل محمد علیرضایی سطح توقع از ورزش شنا را بالا برد. پشت سر این شناگر جوان هستند شناگران جوانتر زیادی که می خواهند در سایه این موفقیت باز هم برای ایران افتخار کسب کنند. شنا کردن علیرضایی در آبهای پکن سرآغاز حرکتی است که در گوانگجو باید به ثمر بنشیند. کسب مدال بازیهای آسیایی هم رویایی دست یافتنی خواهد بود.
● کسب سهمیه
▪ وقتی نگاه ها به علیرضایی بود
ایران ورزشی- وقتی محمد علیرضایی با حضورش در مسابقه های کرواسی توانست به ورودی المپیک نزدیک شود همه چشم انتظار روزی بودند که آخرین دوره مسابقه های ورودی المپیک پکن برگزار می شد.
مسابقه های شنای آزاد کرواسی با حضور ۳۹ تیم از کشورهای مختلف جهان مانند لهستان، برزیل، الجزایر، اروگوئه، بوسنی و هرزگوین و... و تعدادی از باشگاه های کرواسی برگزار شد. حضور شناگران عنوان دار جهان مثل نایب قهرمان المپیک آتن، نفر سوم جهان و نفر سوم اروپا به اعتبار مسابقه ها افزوده بود اما علیرضایی انگیزه بالایی برای ورودی داشت و در نهایت در همان روز اول با ثبت رکورد یک دقیقه و ۳ ثانیه و۳ صدم ثانیه به رکورد المپیک که یک دقیقه و ۳ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه بود رسید تا به این ترتیب اولین شناگر ایرانی بدون وایلد کارت در المپیک حضور پیدا کند.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید