جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

توصیه امام خمینی(س) به ورزشکاران


توصیه امام خمینی(س)  به ورزشکاران
امام خمینی(س) همواره در سخنرانیها و بیاناتشان ، ورزشکاران را به قرار دادن ، قرآن و فداکاری ائمه بعنوان سر مشق ، حضور در صحنه های انقلاب وهوشیاری نسبت به توطئه ها ی دشمنان توصیه می کردند .
بنا به توصیه ایشان از مهمترین الگوها برای ورزشکاران قرآن است، قرآن در کلام امام برای تمام اقشار جامعه توصیه شده و عمل به دستورات آن باعث تقویت بعد معنوی همه اقشار جامعه و طبقه ورزشکار می شود .
● قرآن، سرلوحه ورزشکاران
▪ امام در اهمیت قرآن برای همه اقشار جامعه و طبقه ورزشکار، می فرمایند :
«مملکت ما همان طور ی که به علما و دانشمندان احتیاج دارد به این قدرت شما هم احتیاج دارد.این قدرت وقتی با ایمان باشد، وقتی که زورخانه با قرآن باشد، با ایمان باشد، پشتوانه یک ملت است.وقتی قهرمانها، قهرمانهای اسلامی باشند، پشتوانه یک ملت هستند، بازوی یک ملت هستند.آنها می خواستند قهرمان باشد لکن قهرمان آریامهری باشد آن پشتوانه ملت نمی توانست باشد.آنها همه چیز را می خواستند برای خودشان، و ما و شما همه چیز را می خواهیم برای خدا، برای اسلام. آنکه پشتوانه ملت است، پشتوانه اسلام است آن، مردهای با ایمان هستند، ورزشکار با ایمان، روحانی باایمان، دانشگاهی باایمان، بازاری باایمان، دهقان و کشاورز و کارگر باایمان، اینها می توانند پشتوانه یک ملت باشند و نگذارند دستهای خائنانه کسانی که می خواهند همه چیز ما را ببرند، قدرت معنوی ما را از بین ببرند اینهایند که نمی گذارند.»
● فداکاری ائمه، سرمشق ورزشکاران
▪ یکی دیگر از توصیه های مهم امام، سرمشق قرار گرفتن ائمه اطهار برای ورزشکاران می باشد:
«باید ببینید که ا ئمه ما - علیهم السلام- در راه اسلام چه فداکاریها کردند و هرچه داشتند در راه اسلام تقـدیم کردند، ما هم باید اگر شیعه آنها هستیم، اگر تابع آنها هستیم، در راه اسلام هرچـه داریم بدهیـم. اسـلام عزیزتر از هر چیزی است و چون عزیزتر از هر چیزی است، نبی اکرم و ائمه ما هرچه داشتند در راه آن دادند. خداوند ان شاء ا&#۶۵۰۱۰; همه ما را توفیق بدهد به اینکه این وحدت کلمه ای که موجب عزت اسلام شد از دست ندهیم.»
● حضور در صحنه های انقلاب
ایشـان همـواره از تمام اقشـار جامعـه درخواست می نماید که برای کشـور و انقلاب در تمام زمینه ها حضور فعال داشته باشند و چون به عقیده ایشان ورزشکاران بیشتراز قشر جوانان جامعه هستند، حضور آنها می تواند مؤثرتر از بقیه اقشار جامعه باشد:
«همان طوری که در ورزشکاری دارید قدم بر می دارید، برای ملتتان هم قدم بردارید و این هم برای ملت است، لکن امروز احتیاجات زیادی ملت دارد، پشت جبهه، در خود جبهه و شما بازوان قدرتمند این جامعه هستید.... و ایران هم که هستند به خدمت این جامعه باشید.جامعه ما احتیاج به جوانها دارد و خدمت جوانها، اسلام امروز احتیاج دارد به اینکه این جوانها که در اینجا هستند و زورمند هستند، قدرتمند و قدرت روحی هم دارند، اینها همه کوشش کنند تا این کشور از شرّ مفسدین نجات پیداکند، خداوند همه شما را موفق و مؤید و منصور کند و برای ما نگه دارد شما را»
● هوشیاری نسبت به توطئه ها
ایشان با اعلام این موضوع که دشمنان می خواهند در میان اقشار جامعه انحراف به وجود آورند، به ورزشکاران توصیه می کنند که هرگز تحت تأثیر اینگونه انحرافات قرار نگرفته و از مملکت خویش در هر صورت دفاع نمایند:
«در همه قشرهایی که یک احتمالی می دادند که شاید یک مقاومتی در اینها باشد، به یک وضعی وارد می شدند و یا آنها را منحرف می کردند و یا سرکوب می کردند، قشر شما پهلوانها هم مستثنا نبود ، قشر ورزشکارها هم مستثنا نبودند از این، برای اینکه اینها هم یک جمعیت متـدین بودند، علاقـه منـد به اسـلام بودند و قدرتمـند ، اینـها را هم به یک جوری سرگرم می کردند، نمی توانستند از اسلام منحرفشان کنند، گوش نمی دادند به حرفشان در آن باب اما منحرف می کردند از مسائل اصلی. یک بساطی درست می کردند که سرگرم بشوند به آن بساط و از مسائل اساسی مملکت غفلت بکنند.»
● امام(س): امروز کشور شما ایران در دنیا مطرح است
«شما توجه داشته باشید که تمام تبلیغاتی که بر ضد ملت ایران می شود برای این است که کشور را برگردانند به صورت اول، سعی کنید که تحت تأثیر این تبلیغات قرار نگیرید. امروز کشور شما در دنیا مطرح است و این به خاطر قدرت شماست. کشور شما امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است. باید سعی کنیم این قدرت را حفظ کنیم.»
«شما قوی باشید چنانچه هستید، شما ورزشکارید و ورزشکارها قوی اند و مؤمن. ایمانتان را حفظ کنید و از این حرفهایی که اینها می زنند و گفتگوهایی که می کنند ابداً خوف به خودتان راه ندهید و توجه به این داشته باشید که مملکت مال خود شماست و مال خودتان را خودتان باید حفظ بکنید.»
جدا از تمام مسائلی که بیان شد حضرت امام (س) همیشه نسبت به ورزشکاران ابراز علاقه می کردند و ایشان را دعا می فرمودند:
«من وقتی که شما جوانـها را می بینم، مـاشـاءا&#۶۵۰۱۰; جوانهای برومند و پهلوان، خیلی خوشم می آید و افتخار می کنم به اینکه این جوانها علاوه بر برومندی بدنی توجه به دیانت و اسلام دارند.»
سایت طریق جاوید
فهرست منابع:
کتاب ورزش و ورزشکاران در اندیشه امام خمینی ( ره )
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)؛ صحیفه امام؛ ۲۲ ج،چ۱ ، تهران: ۱۳۷۸


همچنین مشاهده کنید