چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


رویارویی واردکنندگان و تولیدکنندگان تلفن‌همراه


رویارویی واردکنندگان و تولیدکنندگان تلفن‌همراه
سرانجام و با حذف بند(و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۶داستان تولید گوشی تلفن‌همراه در کشور وارد مرحله تازه‌ای شد.
با حذف بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، سرانجام پس از چندین ماه بلاتکلیفی، گمرک تعرفه‌های وارداتی مصوب هیات وزیران درباره گوشی تلفن‌همراه را اجرا کرد که به موجب آن گمرک با تعرفه واردات CBU گوشی تلفن‌همراه ۲۵‌درصد و تعرفه‌های SKD و CKD به ترتیب ۱۰ و ۴‌درصد اقدام به ترخیص گوشی می‌کند.
داستان تولید گوشی تلفن‌همراه که از اردیبهشت ماه سال ۸۵ آغاز شده بود با عدم تولید از سوی تولیدکنندگانی که برای حمایت از آنها بازار تلفن‌همراه با بحران‌های بیشماری روبه‌رو شده بود و به دلیل مشکلات تعرفه‌ای اما از تولید گوشی داخلی خبری نبود در دی ماه سال ۸۶ با یک کاهش در تعرفه واردات همراه بود.
کاهش ۳۵‌درصدی که به موجب آن تعرفه واردات به شکل CBU به ۲۵‌درصد کاهش یافت تا با این کاهش علاوه بر واردات قانونی کالا کاهش در تعرفه‌های SKD و CKD نیز بتواند محرکی برای تولید گوشی باشد. محرکی که به گفته تولید کنندگان ایرانی که تا به حال حرف‌هایشان بیشتر از گوشی‌هایشان دیده می‌شود باشد.
● یک اظهار نظر عجیب!
تولید تلفن‌همراه اما این روزها واکنش‌های متعددی را پیش روی خود دارد. واردات بی رویه غیرقانونی تلفن‌همراه که باعث حذف بسیاری از واردکنندگان قانونی و ضرر و زیان بی‌شماری برای مصرف کنندگان نهایی شده است این بار واکنش عجیبی از سوی یکی از تولید کنندگان داشته است.
حمیدرضا منجی، مدیرعامل شرکت نیمه هادی عماد که علی رغم ادعای خود مبنی بر تولید و عرضه ۶۵ هزار گوشی و تولید ۱۵۰ هزار گوشی دیگر تا پایان سال ۸۷ اما به گفته فروشندگان بازار هیچ نشانی از گوشی‌های آن در بازار نیست این بار در گفت و گو با موبنا اعلام داشته است که تمامی‌واردکنندگان اصلی تبدیل به بزرگترین قاچاقچی این کالای ارتباطی شده اند..
● از نیمه هادی شکایت می‌کنیم
در حالی که تنها یک روز از این اظهار نظر می‌گذرد اما واکنش‌های تندی از سوی واردکنندگان نسبت به این مهم صورت گرفته است.
سعید هدایتی مدیر بزرگانی پرشین تله کام در این باره به بازار دیجیتال می‌گوید: اگر روند مونتاژ را تولید فرض کنیم، مونتاژ کننده گان را تولید کننده، استفاده از لفظ قاچاقچی، شایسته و برازنده مدیریت یک شرکت تولیدی تلفن‌همراه نیست.
او می‌گوید: عدم موفقیت در عرصه با زیر سوال بردن رقبا به موفقیت تبدیل نمی‌شود. ضمنا باید به یاد داشته باشیم که حمایت از چنین مونتاژ یا تولید کنندگانی باعث افزایش تعرفه واردات گوشی و متعاقبا قیمت تمام شده محصولات واردکنندگان رسمی‌شد.
پر واضح است که اختلاف قیمت زیاد بین مبادی کالا و بازارهای هدف باعث ایجاد منفعت مالی و انگیزه قاچاق می‌گرد. در واقع با حمایت از این همین تولیدکنندگان بازار قاچاقچیان رونق گرفت.
حسین پاینده، مدیرعامل شرکت کامتل که نماینده رسمی‌گوشی‌های سونی اریکسون در ایران است در واکنش به این اظهارات می‌گوید: این شرکت برای آنکه نتوانسته سهم فروشی از بازار را به خود اختصاص دهد، به چنین تهمت‌هایی اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه آینده مشخص می‌کند که چه شرکت‌هایی در این بازار موفق خواهند بود به ضرر یک میلیاردی واردکنندگان قانونی گوشی تلفن‌همراه به دلیل افزایش تعرفه این کالا اشاره کرد و گفت: اگر قرار بود واردکنندگان قانونی، به قاچاق بپردازند، دیگر نیازی به بر پا کردن شرکت‌های عظیم و نمایندگی نبود.
علیرضا جوادی، مدیر فروش مایکروتل نماینده رسمی‌گوشی‌های سامسونگ، نیز می‌گوید: برند هیوندایی در بازار تلفن‌همراه کشور جایگاهی ندارد که بخواهد چنین ادعایی داشته و فعالیت شرکت‌های قانونی را زیر سوال ببرد.
جوادی در مورد اظهارات مدیرعامل شرکت نیمه هادی عماد گفت: هرگونه ادعایی در خصوص تخلفات شرکت‌ها، باید با مستندات گمرکی و مدارک قضایی و قانونی باشد، در غیر این صورت با چنین مسائلی حتما به طور قانونی برخورد می‌شود.
سیامک محمودی مدیر فروش شرکت تحلیل گر داده‌ها نیز در این‌باره اظهار داشت: اظهارات مدیرعامل شرکت نیمه هادی عماد که فعالیت واردکنندگان رسمی گوشی را زیر سوال برده است حتما پیگرد قانونی خواهد داشت چرا که این سخنان، تهمت و کذب است.
وی با بیان اینکه در صورت قبول این اظهارات، چرا تاکنون دولت با این قاچاقچیان برخوردی نکرده است، خاطر نشان کرد: این حرف‌های ناپخته، شاید در این صورت بیان شده که گوشی‌های هیوندایی نتوانسته اند جایگاهی برای فروش در بازار تلفن‌همراه کشور پیدا کنند.
درحالی که بعد از گذشت دو سال و با واگذاری بیش از ۱۵ میلیون سیم کارت در بازار اما از هیچ گوشی داخلی خبری نیست، اظهارات این تولیدکننده این بار به جای توجیه و بهانه‌های پیشین پیکان اتهام را به سوی واردکنندگان قانونی نشانه گرفته است جا دارد تولید کنندگان گوشی تلفن‌همراه که بازار این کالا به بهانه حمایت از آن‌ها ضررهای بی شماری را متحمل شده اند اندکی با تامل و درایت نسبت به مشکلات پیش روی خود صحبت کنند.
م.ر.بهنام رئوف
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید