پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اندکس پائی/ بازوئی به عنوان یک تست پیش گوئی کننده بیماریهای عروق کرونر در بیماران دیابتی


اندکس پائی/ بازوئی به عنوان یک تست پیش گوئی کننده بیماریهای عروق کرونر در بیماران دیابتی
● مقدمه:
بیماری قلبی و عروقی علت اصلی مرگ ناشی از دیابت است و در بیماران مبتلا به دیابت ۴-۲ برابر شایعتر از جمعیت عمومی می باشد. بیماریهای عروق محیطی نیز در بیماران دیابتی ۴ برابر شایعتر است. مطالعات متعددی همراهی بیماری عروق محیطی را با درگیری عروق کرونر و حتی کاروتید به اثبات رسانیده اند.
اندکس (Ankle/Brachial Index) ABI یک تست حساس و اختصاصی (حساسیت ۹۵% و ویژگی ۹۹%) جهت سنجش بیماریهای عروقی محیطی می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی قدرت پیشگویی کننده اندکس ABI در تشخیص بیماریهای ایسکمیک عروق در بیماران دیابتی می باشد.
● مواد و روشها:
در این مطالعه تعداد ۹۴۸ بیماران دیابتی که ۲ سال یا بیشتر از تشخیص دیابت آنها می گذشت و جهت مراقبت دیابت به مرکز تحقیقات دیابت مراجعه کردند در طول یکسال وارد مطالعه شدند. اندکس ABI برای تمامی بیماران محاسبه گردید و مشخصات دموگرافی و ریسک فاکتورهای بیماران ثبت گردید. افرادی که ABI آنها کمتر از ۱.۱ یا بیشتر از ۱.۴ بود (۱۷۲نفر) تست ورزش شدند ۱۰۵ نفر هم باقی مانده به عنوان کنترل جمعا تعداد ۲۷۹ نفر با پروتکل Bruce تست ورزش شدند. نتایج تست ورزش یا نتایج اندکس ABI مقایسه شدند.
● یافته ها:
از تعداد ۹۴۸ بیمار ۴۹۷ نفر (۵۲.۴%) زن و ۴۵۱ نفر (۴۷.۶%) مرد بودند. میانگین سنی ۱۰.۰۲ ± ۵۵.۲۵ بود. میانگین مدت ابتلا به دیابت ۱.۲ ± ۸.۸۴ سال بود. ۵۶% فشار خون بالا داشتند. ۱۰.۲% بیماران ABI<۱ داشتند. ABI در گروه سنی ۶۰< سال کاهش معنی داری نشان می داد (P-Value = ۰.۰۲) بیماران در سه گروه تقسیم شدند. گروه I با ۲۳۸ABI<=۱.۱ نفر (۲۵.۱%)، گروه II با ۱.۱<ABI<۱.۴۶۲۵ ??? (۶۵.۹%) ? ???? III ?? ABI>=۱.۴ ۸۵ نفر (۹%) بودند. ۵۲.۸% بیماران در گروه I و ۱۹.۶% بیماران در گروه II و ۴۴.۷% بیماران در گروه III تست ورزش مثبت داشتند (P-Value II, III = ۰.۰۵) و (P-Value I,II @ ۰). در مجموع ۱۰۸ بیمار (۳۸%) از ۲۷۹ بیمار تست ورزش مثبت داشتند که اکثرا در گروه III, I بودند. ۷۲.۲% در گروه I و ۵۲.۵% در گروه II فشار خون بالا داشتند .%۶۶ (P-Value = ۰.۰۰) از افراد هیپرتنسیو گروه I و ۸۰% از افراد هیپرتنسیو گروه III تست ورزش مثبت داشتند. در مقابل ۳۷% از افراد هیپرتنسیو گروه II که تست ورزش مثبت داشتند. ۵۵% از زنان و ۲۴% از مردان فشار خون بالا داشتند. (P-Value = ۰.۰۰). ریسک ابتلا به فشار خون در زنان ۲.۳ برابر بیشتر از مردان دیابتی بود(OR=۲.۲۸-CI=۱.۶۸<OR<۳.۱۰)
● نتیجه گیری توصیه ها:
اندکس پائی بازوئی می تواند یک اندکس معتبر مستقل برای سنجش بیماری عروق کرونر دیابتی، خصوصا مبتلا به فشار خون باشد. حالی است که اکثریت این بیماران بدون علامت هستند یا هنوز حوادث حاد کرونری در ایشان اتفاق نیفتاده است.
منصور رفیعی
سیدمحمود صدربافقی
محمد افخمی اردکانی
سیده مهدیه نماینده
امیرمحمد عرفا
محمدحسین احمدیه
حمیدرضا دهقان
رضا رفیعی
مسعود رحمانیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید