پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مشخصات کلینیکی و پاراکلینیکی بیماران با آنژین ناپایدار (بخش مراقبتهای قلبی یزد ۱۳۷۹-۸۰)


مشخصات کلینیکی و پاراکلینیکی بیماران با آنژین ناپایدار (بخش مراقبتهای قلبی یزد ۱۳۷۹-۸۰)
● مقدمه:
آنژین ناپایدار در مرکز طیفی قرار دارد که یک سوی آن انفارکتوس حاد میوکارد و سوی دیگر آن آنژین پایدار است به منظور بررسی مشخصات کلینیکی و پاراکلینیکی آنژین ناپایدار در یزد این مطالعه انجام گرفت.
● مواد و روشها:
۲۰۰ بیمار با تعریف مشخص آنژین ناپایدار که در بخشهای سی سی یو یزد بستری شدند، طی یک مطالعه Cross-Sectional مورد بررسی قرار گرفتند ویژگیهای کلینیکی و پاراکلینیکی شامل کلاس شدت آنژین، شرایط کلینیکی همراه، برنامه دارویی، ریسک فاکتورها، تغییرات ECG و وضعیت بیمار موقع ترخیص مورد مطالعه قرار گرفت.
● یافته ها:
سن متوسط بیماران ۶۱.۸۵ سال بود. ۵۷% زن و ۴۳% مرد بودند. شایع ترین ریسک فاکتور در مردان سیگار (۴۸.۸%) و در زنان هیپرتانسیون ۶۲.۲% بود. توزیع فراوانی بیماران در کلاسهای شدت آنژین براساس پیشنهاد "براون والد" شامل کلاس I (۲۴.۵%) وکلاس II و(۴%) و کلاس III و(۷۱.۵%) بود. ۲۴.۵% از بیماران در موقع بستری شدن ECG نرمال داشتند و ۶۷% در موقع ترخیص ECG نرمال را نشان دادند. توزیع فراوانی بیماران بستری شده براساس طبقه بندی خطر (Risk Stratification) به ترتیب در سه گروه کم خطر ۲۲.۵% گروه خطر متوسط ۵۸.۵% و گروه پرخطر ۱۹% بودند. ۳.۵% از بیماران در مدت بستری شدن دچار انفاکتوس حاد میوکارد شدند که عمدتا از کلاس III آنژین بودند.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
مطالعه حاضر کنترل ریسک فاکتورهای اساسی مثل سیگار در مردان و فشار خون بالا در زنان را به عنوان مهمترین عوامل خطر پیشنهاد می کند. همچنین موفقیت اولیه درمانی در طی فاز حاد آنژین ناپایدار نشانگر یک اندکس پیشگویی کننده مطلوب نزد این بیماران نمی باشد و بسیاری از آنها بعد از ترخیص نیاز به ارزیابی های بیشتر مثل تست ورزش و آنژیوگرافی کرونر خواهند داشت تا با درمان مناسب از عود حوادث حاد کرونروی بعدی جلوگیری شود.
سیدمحمود صدربافقی
منصور رفیعی
منیره مدرس مصدق
محمدحسین احمدیه
فریدون زندی کریمی
کاظم عقیلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید