جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آمریکای پس از بوش و مهاجران


آمریکای پس از بوش و مهاجران
مهاجران غیرقانونی در آمریکا موضوعی جذاب هستند، اما وقتی پای تبیلغات انتخاباتی در میان باشد، تابو محسوب می‌شوند.
روزنامه فایننشیال تایمز آلمان نوشت، بر این اساس نباید انتظار داشت رییس جمهور بعدی آمریکا در پی اصلاح سیاست مهاجرتی در این کشور باشد.
سانتیاگو مندز (Santiago Mendez) در ماه مارس ناپدید شد. یولاندا (Yolanda)، دختر ۱۲ ساله او در کالیفرنیای جنوبی تلاش بی‌فایده‌ای را برای تماس گرفتن با او داشت. مادرش مریض بود و نیازمند کمک. پس از سه روز او خود را معرفی کرد. او گفت در یک کنترل ترافیکی مقامات مهاجرتی بازداشتش کرده بودند.
چند هفته بعد این مهاجر که حدود ۱۵ سال بدون اوراق هویتی در آمریکا زندگی می‌کرده و دو فرزندش شهروند آمریکا هستند، با وثیقه آزاد شد. مندز مثل تعداد بیشماری از مهاجران غیرقانونی در کالیفرنیا در معرض تهدید اخراح به مکزیک قرار دارد.
سانتیاگو مندز یک پرونده منحصر به فرد نیست. در سراسر آمریکا مقامات ایالتی، دولت‌های ایالتی و شهرها مواضع سختی را علیه مهاجران غیرقانونی دارند. تخمین زده می‌شود در آمریکا ۱۲ میلیون مهاجر غیرقانونی زندگی کنند که فقط سه میلیون تن از آنان در کالیفرنیا به سر می‌برند.
در سال گذشته مناظرات بر سر این موضوع داغ‌تر و جدل‌انگیزتر شده است. مجریان تلویزیونی همچون لو دابز، مجری جنجالی سی ان ان خواستار انسداد کامل مرز با مکزیک و اخراج همه مهاجران غیرقانونی شده‌اند.
● کسی که از ریل سوم رد شود، صدمه می‌بیند
این مساله می‌تواند یکی از موضوعات داغ رقابت‌های انتخاباتی باشد. اما برای نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا این موضوع عملا یک تابوست. باراک اوباما و جان مک‌کین می‌دانند سرانجام در این مساله امکان باخت‌شان وجود دارد. مهاجرت در آمریکا مانند موضوع «ریل سوم» است که جریان برق از آن می‌گذرد، بنابراین هر کس از روی آن رود، از نظر سیاسی صدمه خواهد دید.
فرقی نمی‌کند چگونه به این موضوع ورود پیدا کنید، همواره این خطر وجود دارد که گروهی مهم از رای‌دهندگان را بیازارید. حتی در ایالت‌های جنوبی، نامزدها در آستانه بندبازی سختی میان جمعیتی محافظه‌کار و جوامع مهاجر هستند. داگلاس ریولین، سخنگوی مجمع ملی مهاجرت در واشنگتن که مسوولیت رسیدگی به مسایل مهاجران را دارد، گفت: «آرای رای‌دهندگان آمریکای لاتینی در این انتخابات بسیار مهم است.»
اوباما و مک‌کین کمتر می‌توانند در خصوص موضوع مهاجرات موضع‌گیری کنند. آنگلو پاپارلی، دادستان مهاجرت گفت: «گرچه آنها علاقه دارند این موضوع را دور بزنند، اما در برابر خبرنگاران و رای‌دهندگان مجبور می‌شوند تفاوت مفاهیم مدنظر خود را فرمول‌بندی کنند.»
تاکنون مواضع اوباما و مک‌کین در این خصوص تفاوت اندکی با هم داشته است. هر دو این سناتورها در کنگره رای به احداث دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک داده‌اند. هر دو طرف در همین حال علاقمندند دسترسی‌های حقوقی برای بخشی از مهاجران مهیا شود.
● افزایش شمار حملات
برای مک‌کین جمهوری‌خواه این موضوع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. این سناتور در سال ۲۰۰۵ بر روی پیش‌نویس قانونی کار کرد که به مهاجران غیرقانونی امکان تبدیل به شهروند آمریکا را می‌داد. مبنای محافظه‌کارانه در حزب وی به خاطر این «طرح‌های عفو» موجب انقلابی شد که تیم تبلیغاتی مک‌کین از آن دوری می‌کند. با این حال این اشتباه تا امروز گریبانگیر او بوده است.
در حال حاضر اقدامات شدیدتری ضد مهاجران غیرقانونی انجام می‌گیرد به طوری که احداث ۱۱۲۵ کیلومتر دیوار مرزی یکی از آن موارد است. در بسیاری از ایالت‌ها هم مقامات رویکرد شدیدتری نسبت به قبل دارند. در کالیفرنیا و فلوریدا موارد حمله پلیس به مهاجران غیرقانونی بیشتر شده است. در آیووا هم ماه گذشته میلادی ۲۶۰ مهاجر با اسناد قلابی بازداشت شدند که هر یک از آنها به پنج ماه حبس محکوم شدند. ایالت اوکلاهاما هم قانونی را به تصویب رساند که پناه دادن یا انتقال مهاجری غیرقانونی را از جمله جرایم خیانت به کشور طبقه‌بندی کرده است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید