جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاروانی که بهتر از گذشته بود


کاروانی که بهتر از گذشته بود
کاروان ورزشی ایران با ۳۸ ورزشکار در رشته های جودو، مشت زنی، دوچرخه سواری، تیراندازی، وزنه برداری، تکواندو، دو و میدانی، شنا، تنیس روی میز، کشتی فرنگی و کشتی آزاد وارد آتن شد. سرزمینی که به سرزمین المپیادهای باستان معروف و اولین دوره بازیهای المپیک نوین در این کشور برگزار شد. در این دوره از بازیها بیش از ۲۰۰ کشور عضو کمیته بین المللی در رقابت ها حاضر شدند. ۱۰۶۲۵ ورزشکار برای تصاحب مدال های ۳۰۱ رویداد با هم رقابت کردند.
● کشتی آزاد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی عازم المپیک آتن شد که در دوره گذشته توانسته بود تنها یک مدال طلا را از آن خود کند اما در جریان این بازیها تیم ایران موفق به کسب ۲ مدال نقره توسط مسعود مصطفی جوکار در وزن ۶۰ کیلوگرم و علیرضایی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم و یک مدال برنز توسط علیرضا حیدری نماینده وزن ۹۶ کیلوگرم شد.
این در حالی بود که مجید خدایی با شایستگی در مکان پنجم وزن ۸۴ کیلوگرم قرار گرفت و علیرضا دبیر نماینده پیشین ایران در المپیک گذشته به علت آسیب دیدگی از ادامه رقابت ها بازماند و مهدی حاجی زاده هم نتوانست به عنوانی دست پیدا کند اما در کشتی فرنگی هیچ کدام از نمایندگان ایران نتوانستند به مقامی دست پیدا کنند. تنها مسعود هاشم زاده و سجاد برزی فرنگی کاران وزن ۹۶ و ۱۲۰ کیلوگرم کشورمان توانستند عنوان های چهارم مسابقه را از آن خود کنند.
● تکواندو
چهارمین دوره مسابقه های تکواندو از ۲۶ تا ۲۹ آگوست به میزبانی اسپورت پاویلیون آتن برگزار شد. ۵ تیم در بخش مردان در رقابت ها حاضر شدند. در این دوره از رقابت ها هادی ساعی نماینده در وزن منهای ۶۸ کیلوگرم ایران با درخششی خاص توانست روی سکوی اول رقابت ها بیاستد و در وزن منهای ۸۰ کیلوگرم یوسف کرمی دیگر نماینده کشورمان با کسب عنوان سومی از بازیها کنار رفت.
● وزنه برداری
مسابقه های وزنه برداری از ۵ آگوست در سالن نیکیتای شهر آنتن شروع شد. در این رقابت ها ۲۶۰ وزنه بردار از ۸۷ کشور دنیا حضور داشتند. تیم ملی ایران نیز با ۶ شرکت کننده در ۴ وزن یکی از تیم های حاضر در رقابت ها بود.
در دسته ۶۹ کیلوگرم چینی ها قدرت نمایی کردند و «گوژانگ ژانگ» با زدن ۱۶۰ کیلوگرم در یک ضرب، ۵/۱۸۷ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۵/۳۴۷ کیلوگرم به مدال طلای المپیک دست یافت. یونگ لی از کره جنوبی دوم و نیکلای پشالوف قهرمان با سابقه به مقام سوم رسید. در این وزن سیدمهدی پانزوان از ایران شرکت داشت که از ۶ مرتبه حضور در صحنه فقط بار اول در حرکت یک ضرب وزنه ۵/۱۴۷ کیلوگرم را بالای سر برد و در ۵ مرتبه بعدی از مهار وزنه های انتخابی بازماند و حذف گردید البته پانزوان در حالی از پس مهار وزنه ۵/۱۷۲ کیلوگرمی در دوضرب برنیامد که در مسابقات جهانی ۲۰۰۳ این وزنه را بالای سر برده بود.
رقابت های دسته ۷۷ کیلوگرم شاهد قدرت نمایی «تانر صغیر» وزنه بردار ترک تبار بود. در این وزن محمدحسین برخواه وزنه بردار شایسته ایران نیز حضور داشت و علی رغم آن آسیب دیدگی شدید که در مسابقات جهانی کانادا برایش پیش آمده بود، با تمام وجود جنگید و با مجموع ۵/۳۵۷ کیلوگرم به مقام ششم المپیک دست پیدا کرد. محمد فلاحتی نژاد قهرمان جهان از ایران به علت آسیب دیدگی، بخت حضور در المپیک را از دست داد.
در دسته ۹۴ کیلوگرم، میلن دوبریف از بلغارستان در این وزن بسیار مقتدر و با تسلط ظاهر شد و با ثبت ۵/۴۰۷ کیلوگرم (۵/۱۸۷+۲۲۰ کیلوگرم) به مقام قهرمانی دست پیدا کرد.
تلاش دو وزنه بردار روس هم برای متوقف کردن او راه به جایی نبرد و خواجه مراد آکایف با ۴۰۵ کیلوگرم و ادوارد تویکین (هر دو از روسیه) با ۵/۳۹۷ کیلوگرم دوم و سوم شدند. نفر چهارم این وزن شاهین نصیری نیا از ایران بود که برای اولین بار در این وزن شرکت کرده و جانشین کوروش باقری شده بود. نصیری نیا در یک ضرب ۵/۱۷۲ کیلوگرم را بالای سر برد و برای حرکت دوم ۵/۱۷۷ کیلوگرم را انتخاب کرد اما در مهار آن ناموفق بود و آسیب هم دید و با مهار ۲۲۰ کیلوگرم (۵ کیلوگرم بیشتر از نفر سوم) امیدواری زیادی ایجاد کرد. نصیری نیا در حرکت آخر خود تقاضای ۲۲۵ کیلوگرم کرد ولی در حالیکه این وزنه را تا روی سینه بالا کشیده بود موفق به مهار آن نشد تا با شایستگی به مقام چهارم المپیک برسد. در این وزن اصغر ابراهیمی با ۲۲ سال سن دیگر شرکت کننده ایران بود که در گروه B حضور داشت و با مجموع ۳۵۵ کیلوگرم شانزدهم شد.
در دسته ۱۰۵ کیلوگرم، ۲۲ وزنه بردار (۱۱ نفر گروه A و ۱۱ نفر گروه B) رقابت های این دسته را شکل دادند که در پایان دیمیتری بریستوف از روسیه با ۴۲۵ کیلوگرم به مدال طلا دست پیدا کرد. نفر دوم ایگوررازورنوف از اوکراین بود. محسن بیرانوند وزنه بردار ایرانی شرکت کننده در این وزن در هر سه حرکت یک ضرب خود از پس وزنه ۱۸۰ کیلوگرم برنیامد و در همان دور اول حذف شد.
در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم، حسین رضازاده از ایران همانند المپیک سیدنی درخششی فوق العاده داشت و رقابت های وزنه بردرای المپیک را کاملاً تحت الشعاع خود قرار داد. او با مجموع ۵/۴۷۳ کیلوگرم (۲۱۰+۵/۲۶۳ کیلوگرم) هم قهرمان بلامنازع این وزن شد و هم با زدن وزنه ۵/۲۶۳ در حرکت دوضرب، بار دیگر رکورد جهان و المپیک را که متعلق به خودش بود، شکست.
با پایان این دوره از رقابت ها کاروان ورزشی ایران با کسب دو مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در رده بیست و نهم جدول رده بندی رقابت ها قرار گرفت.
شیوا شیرمردی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید