سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 23 October, 2018

موسیقی تلفیقی


موسیقی تلفیقی
به یاد آوردن آوازهای قرون وسطی و Mass گریگوریان اولین نکته‌ای است که از شنیدن این آلبوم می‌توان دریافت کرد.
موسیقی تلفیقی یک پروژه چند ماهه نیست تا از یک زمان مشخص شروع به کار کند و در زمانی تعیین شده اجرا شود؛ آن تلاشی مستمر با مطالعات عمیق و متفکرانه برگرفته از دانش موسیقایی است که طی چندین سال تحقیق و بهره‌گیری از سنتهای موسیقایی گذشته یا انواع مختلف موسیقی ، میسر شده است.
کاری ارزشمند اما با پشتوانه‌ی آگاهی کامل ، دیدی گسترده و بدون شک تسلطی کافی در دنیای موسیقی است.
در آن از ترکیب دو یا چند نوع موسیقی بهره گرفته شده است و چنان به سازهای مختلف شخصیت داده شده که حتی کوچکترین توانایی آنها نیز از نظر دور نمانده و می‌دانیم کاربرد بهترین قابلیت سازی ، بهترین نوع از شناخت سازی را نیز طلب می‌کند!!! یک موسیقی با فضایی خاص که به نظر عجیب هم می‌آید، می‌شنویم ؛ چیزیکه جذابیت آن را دو چندان می‌کند پرواز در هر لحظه‌ی این موسیقی به ابعاد گوناگون است.
پروازی کاملاً هدفدار بطوریکه هر جایی از آن قطعه ما را به یاد نوعی از موسیقی می‌اندازد. تفکر ما در آن فضا باقی است؛ از طرفی دیگر به جایی برگشته‌ایم تا جایگاهی دیگر را تجربه کنیم و باز تکرار همان داستان بالا!!!
می‌دانیم چند نوع فضا در دست حس تجربه‌ی ما است و این موضوع نه سنگین ، نه خسته کننده و کسالت آور، و نه گنگ و نامفهوم ، بلکه سرشار از حرفهای تازه و حقیقتاً خارق العاده می‌باشد.
اگر در یک اجرای سنتی ، یک ساز غربی ، بطور مثال ساکسفون هم حضور داشته باشد و اتفاقاً یک نوازنده‌ی جز هم آنرا بنوازد، صرفاً این امر دلیل بر تلفیقی بودن قطعه نمی‌باشد، ممکن است ساکسفون تنها نقش یک همراهی کننده‌ی ساده را بازی کند با تفاوت در نوع ساز و جنس صدایی خاص خودش! اینجا ساکسفون نه تنها فضایی بدون هیچگونه وابستگی ظاهری را بوجود نباورده است بلکه منحصر به فرد هم نیست و مهمتر اینکه ما را به گستره‌ی هیچ نوع موسیقی دیگری ، بطور فرض جز هدایت نمی‌کند.
در این مثال و اجراهایی از این دست ، تنها یک ساز به سازهای دیگر اضافه شده است و این با نقطه نظر ما از جهت تلفیقی بودن کاملاً متفاوت است.
حالا موسیقی گروه « Lesiem » را در نظر بگیریم .
این گروه نابغه‌ی آلمانی در قالب کُر آوازی مردانه ، با جستجو در سنتی پنجاه ساله ، پایه گذاری شده است.
لیزیم نمونه‌ی بی همتایی از سنت باستانی را به دنیای مدرن می‌آورد و چهره‌ی اصلی‌اش ترکیب آوازها گریگوریان با انواع مختلف گیتار و آوازهای خواب مانند می‌باشد.
تجربه‌ی آن تغییری کاملاً متفاوت است که سبک هنری شگفت انگیز و اوریجینالی را بوجود آورده است.
این موسیقی پرشور متشکل از یک آلایش سازی شامل کیبوردها ، درامها، سازهای بادی و سیمی ، شامل گیتار ، می‌باشد و بطور برجسته همراهی چشمگیر با آوازهای کاملاً روحانی و معنوی دارد.
« هانس ، یورگن کارل ، ماریا فری یرون وبر»‌نوه‌ی ارشد آهنگساز « کارل ماریا ون وبر»‌سرپرست کُر است و اعضای این گروه شامل این افراد می‌باشند:
ـ Andread Wiederman
ـ Heiko Yerke
ـ Sven Goiny
ـ Bernd Hamgemeister
ـ Dieter Graffenberger
ـ Andreas Keller
ـ Horst Langhof
ـ Detlef Bretschneider
ـ Siegfried Schley
ـ Ronald Rabbel
ـ Klaus Bassler
ـ Rolf Decker
« Mystic Spirit Voices» اولین آلبوم انتشار یافته از گروه لیزیم و شامل دوازده قطعه می‌باشد؛طرحی با همکاری « Brian Wayy» و « David Evey» .
این اثر با آن آوازهای کُرال دراماتیک ، الکتریک گیتارها و فرمهای آوازی‌اش ، شباهت عجیبی به طرح فرانسوی « Era» دارد، هر چند از آن کمی مبهم و پیچیده‌تر است.
احساس مرموز ، زیبایی زبان لاتین بکار گرفته شده ، به یاد آوردن آوازهای قرون وسطی و Mass گریگوریان اولین نکته‌ای است که از شنیدن این آلبوم می‌توان دریافت کرد. علاوه بر این با آن آوازهای باستانی و افسونگری خاص و مدرنش می‌توان در آن واحد به زمان و مکانی دیگر سفر کرد و این خصوصیت ویژه‌ی آثار این گروه نخبه است.
ریتم روان و ملودی کرال و صدای باشکوه و جذاب مردانه به اضافه‌ی استفاده‌ی بسیار بجا و شایسته از گیتار در بیان قسمت آغازین قطعه‌ی نخست این آلبوم به نام « Lesiem» ( که همنام با نام گروه نیز است ) بدون شک یکی از کارهای برجسته‌ی این اثر می‌باشد.
در قطعه‌ی دوم یعنی « Open Your eyes»‌شروع ظریف و لطیف کرال با شیوه‌ی گفتاری ویژه‌ای از جانب تکخوان ادامه پیدا می‌کند، چیزی شبیه به شیوه‌ی گفتاری که در بیان کلمات کارهای « Ennigma» به وفور دیده‌ایم، البته اینجا با کمترین حالت تاکید فرانسوی.
در سومین قطعه‌ی این آلبوم یعنی « Fundamentum» از همان شروع قطعه که بیسها به آن زینت داده‌اند و سپس درامها به آن اضافه شده‌اند ، می‌توانیم حدس بزنیم که بطور ویژه‌ای این قطعه قدرتمند و دارای تاکیدهای قویتیری است. این قطعه بیشتر شبیه به آثار گاتیک می‌باشد. ( گاتیک مربوط به فرهنگ گاتها، آلمانیهایی که در برابر امپراتورم رم مبارزه کردند،است)
از نکات قابل توجه قطعه اجرای کُرهای دراماتیک و بکارگیری از ارگان بادی است.
در قطعه‌ی چهارم « Vivere» ، شروع مرموز گره خورده با اجرای جذاب گیتار که انگار می‌خواهد نظر شنونده را به نقطه‌ای خاص معطوف کند و نیز کرال بسیار دلنشین و گویا_ تاکیدهای بعدی گیتار و سپس باز ایستادن در نقطه‌ای که با ملودی لطیف گیتار، اما اینبار از نوع جنس صدایی متفاوت که به جهت استفاده از نوع دیگری از آن ساز است ، به ما حس عمیق نوستالژیکی می‌دهد که در حرکت دوباره‌ی مسیر بازگوییِ کرال و باز الکتریک گیتار و سپس پایان قطعه _ بصورتی ناخودآگاه حس می‌کنیم راهی را طی کردیم که انگار ذاتاً با آن آشناییم!
قطعه‌ی پنجم « Occultum» صدای مردانه‌ای با مصوتهای شدیداً تاکیدی و ناله‌ی خش‌دار گونه را در بر دارد؛ تا اندازه‌ای ما را به یاد آوازهای بلوز یا حتی حالت تهاجمی خواندن در بعضی اجراهای راک می‌اندازد ولی در نهایت این احساس خاص فضای مراسم تعمید کلیسای با پتیست است که بر همه غلبه می‌کند!
( گاهی با خودم فکر می‌کنم تا چه مرحله‌ای از پیشرفت موسیقایی می‌بایست راه طی کرد تا به چنین مهارتی در خلق فضای مختلف دست یافت ؟!!)
با قطعه‌ی ششم « Indalo» به دنیایی دور دست و فرهنگ پیشین و قبیله‌ای در افریقا سفر می‌کنیم. حالت سرخوش و دلچسبی که از اجرای این قطعه با منشا بومی سرچشمه می‌گیرد دلایلی دارد؛ وجود درامهای سنتی افریقایی ، سمبلهای سازی قبیله‌ای ویژه‌ی آنها ، صدا و لهجه‌ی خواننده‌ی سولوی مرد که از طرف دیگر با کرالی با حس و حال فضایی کاملاً متفاوت ترکیب شده ، همه و همه شنونده را به خود جذب می‌کند. شاید جالبترین قسمت این اثر سوال و جواب هرچند کوتاه ساز سیمی با درام افریقایی است که فقط دو بار در سراسر این قطعه تکرار می‌شود ولی همین دوبار با مدت زمان کوتاه آنچنان اثری در ما دارد که وصف نشدنی است.
از نظر من این قطعه یکی دیگر از قطعه‌های برجسته‌ی این آلبوم است _ با یک ترکیب ویژه و منحصر به فرد
چرا که هیچ جای دیگری چنین تجربه‌ای از تلفیق موسیقی افریقایی و کلیسایی با آن آوازهای روحانی _ معنوی و سازهای بومی نشنیده بودم !
در هر دو قطعه‌ی هفتم و هشتم به ترتیب « Liberta» و « Miracle eyes» نقش خواننده‌ی سولوی زن مشخص‌تر است. در این دو قطعه حالت زیبای ملودیک آوازهای مربوط به عبادت کاتولیکهای رمی در ذهنمان تداعی می‌شود؛ ولی از نظر من به دلیل صدای رسای بطور ویژه قدرتمند ، تاکیددار و غنی خواننده‌ی زن در «Liberta» ( که « Miracle eyes» از این لحاظ دارای قوت کمتری است. ) یک جور احساس پرستش خالصانه همراه با خضوع به درونی‌ترین نقطه‌ی تفکرمان القاء می‌شود که حتی چندین بار گوش دادن پیاپی آن نیز خالی از لطف نمی باشد!
با قطعه‌ی نهم یعنی « Vna Terra» انگار شاهد برگزاری مراسمی مذهبی در کلیسا هستیم . صدایی مردانه با شیوه‌ی بیان گفتاری خاصش این حالت را در ما تشدید می‌کند.و همین شیوه را در ابتدای قطعه‌ی دهم یعنی « Mater Gloria» هم می‌شنویم ؛ ولی اینجا بدنبال آن آواز بسیار ظریف زنانه‌ای را کرال با ملایمت خاصی همراهی می‌کند.
این قطعه چنان ما را تا پایان مسحور خود می‌کند انگار که آغاز و پایان تعیین شده‌ای نداشته و فقط چیزی به درونمان الهام شده است !!!
در قطعه‌ی یازدهم « Floreat» صدای مردانه و کرال در پوشش فضایی طوفانی کار خود را انجام می‌دهند و سرانجام در قطعه‌ی آخر « Are Fortuna» که کمتر شباهتی به بقیه‌ی آثار این آلبوم دارد؛ شروع ساز بادی ، حالتی سرخوش با ریتمی آرام و سرزنده را به ارمغان می‌آورد و با فضایی کلیسایی تا خاتمه ما را همراهی می‌کند.
آثار گروه لیزیم در جهت اجرای موسیقی تلفیقی موفق عمل کرده است.
فضای کلیسایی آثار این گروه عمیقاً با موسیقی « Ennigma» ، « Era» ، فضای خاص بوجود آمده از الکتریک گیتارها یا حتی انوع دیگری از آ“ ، موسیقی افریقایی و... پیوند خورده است.
اینها همه بیانگر نوعی تلفیق آگاهانه با منشا موسیقایی غنی و ارزشمندی است که تنها با طی کردن مدارج عالی موسیقی امکان پذیر خواهد بود و اگر جز این باشد ، آثارمان معنایی جز « تلفیق سازها»‌را در پی نخواهند داشت !!!

نگار نیک اندام مقدم

منبع : سورۀ مهر

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر تاریخ نی

مقدمه ای بر تاریخ نی
بیزارم از آن گوش که آواز نی ا ُشنود
وآگاه نشد از خرد و دانش نایی "مولانا"
نی به عنوان قدیمیترین وسیله موسیقی ساخت دست بشر شناخته شده است. نتیجه کاوشهای بعمل آمده در این زمینه، تاریخ استفاده از گیاه نی را برای ساختن سازهای بادی در ارتفاعات امریکای جنوبی (در کشور پرو) به ده هزار سال قبل باز می گرداند. نقاشان ایرانی در مینیاتورهای خود از هزار سال قبل تصویر "نایی" را در جلسات سماع همراه با دف به تصویر کشیده اند.
نی در موسیقی دراویش ترکیه در استامبول و قونیه دارای اهمیت ویژه ای است و صدای نی همواره در مراسم ذکر در تکیه ها به گوش می رسد.
نزدیکی تاثیر صدای نی به صدای انسان و کیفیات صوتی این ساز، آنرا بصورت نمادی از روح بشر معرفی کرده است. چنانچه در پنج هزار سال قبل در مصر، نی را به همراه جسد نوازنده آن به خاک می سپردند! با این باور که روح نوازنده در ساز او باقی می ماند.
در ادبیات فارسی نیز نوازنده نی و نایی مورد توجه اکثر شعرای کلاسیک ایران بوده و در اشعار آنها دارای منزلت خاصی می باشد.
گیاه نی نسبت به شرایط اقلیمی و خاک نقاط مختلف کره زمین دارای تنوع بسیاری است و به صور مختلف برای ساختن سازهای بادی مورد استفاده بشر قرار گرفته است. اما بطور کلی هر ساز بادی از دو قسمت اصلی تشکیل شده یکی مولد صدا و دیگری لوله تشدید یا رزنانس. تفاوت در شکل لوله تشدید انواع نی ها خیلی کم می باشد در صورتی که مولد و نحوه تولید صدا در فرهنگهای مختلف دارای انواع گوناگونی است.
در سازهای بادی صدا یا در اثر برخورد ستونی از هوا به لبه تیز تیغه ای تولید می شود مانند تولید صدا در نی لبک و انواع نی ها یا صدا در اثر لرزش زبانه ای از جنس پوسته بیرونی نی تولید میشود مانند مولد صدا در سرنا و قره نی و یا در اثر لرزش لبهای نوازنده در ترومپت، سپس نسبت به طول های مختلف لوله تشدید، فرکانس ها و نت های مختلفی را میتوان تولید کرد.
در نی ایرانی سر تیز لبه نی، بین دندانهای فوقانی نوازنده قرار میگیرد و هوا از بین زبان سقف دهان گذشته و بوسیله زبان به سر تیز لبه نی هدایت میشود و صدا تولید میگردد.
در موسیقی محلی ترکمنستان نیز، نی را بر روی دندانها قرار می دهند و سرفلزی ساز با دندان نوازنده در تماس است، این تنها موردی می باشد که به تکنیک مورد استفاده در مکتب ایران و یا مکتب اصفهان تشابه دارد. در نقاشیهای موجود در یکی از موزه های اروپا اثر میرزا علی نقاش اوایل دوره صفویه یعنی اوایل قرن نهم هجری طرز قرار گرفتن نی در دست نایی را کاملا" متشابه با تکنیک امروز نشان می دهد.
توجه به این مینیاتور قدمت استفاده از دندان در نوازندگی نی و تولید صدا توسط زبان در ایران را احتمالا" از دوره قاجاریه و نایب اسدا…اصفهانی به دوره قبل از قاجار بر می گرداند یا شاید در دوره های قبلی این تکنیک متداول بوده ولی قبل از "نایب" فراموش شده و او مجددا" آن را احیا کرده است . چندین نسل نوازندگان نی ایران از شهر اصفهان برخاستند از جمله سلیمان، آقاباشی، نایب اسدا… اصفهانی، مهدی نوایی، حسین یاوری و استاد بزرگ زمان ما، استاد سید حسن کسائی.
امروز نیز آثار علاقه به این ساز و سنت نی نوازی در بین مردم اصفهان مشهود است. کم و بیش همه از چگونگی این تکنیک مطلعیم. تنها می توان اضافه کرد که استفاده از زبان، حجم داخل دهان و دندان و لب های نوازنده همگی رنگ و کیفیتی خاص به صدای نی ایرانی بخشیده که آن را از همه سازهای هم خانواده خود متمایز ساخته است.

وبگردی
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین!
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین! - ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده روی اربعین دستگیر شدند. دادستان شهرستان حمیدیه استان خوزستان گفت: افرادی که شامگاه گذشته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی دستگیر شده اند، هیچگونه انگیزه امنیتی نداشته اند. علی بیرانوند به ایرنا گفته بعد ازظهر جمعه ماموران انتظامی حمیدیه به یک خودروی پراید مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آن متوجه شدند 6سرنشین مرد داشته که سه نفرشان پوشش زنانه دارند. این افراد برای تحقیقات…
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.