دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Monday, 21 May, 2018

نگاهی نو به روایات نزول قرآن بر هفت حرف


نگاهی نو به روایات نزول قرآن بر هفت حرف
درباره نزول قرآن بر هفت حرف بحثهای فراوانی در طول تاریخ اسلامی صورت گرفته است،نکته مهم آن است که گمان رفته، همه روایات مربوط در مقام بیان یک موضوع است؛ از این رو در تبیین مفاد این روایات اختلافات فراوانی پدید آمده است. در این مقاله ابتدا روایات مربوط براساس مفادشان دسته بندی و آنگاه هر کدام از اقوال مهم مورد بررسی قرارگرفته و در پایان نتیجه گرفته شده است که آن روایات ناظر به موضوعات متعددی است. پاره ای از آنها دلالت دارد بر اینکه قرائات ناصحیح افرادی که قادر به قرائت صحیح نیستند، در خور گذشت است.
قبل از ورود به بحث، یادآوری چند نکته، ضروری به نظر می رسد:
الف) این موضوع از دیر باز مورد تحقیق و گفت وگوی صاحب نظران علوم قرآن قرارگرفته است و ارتباطی وثیق با بحث قرائات قرآن دارد؛ لذا اغلب مولفان در کتاب های قرائات به بحث «معرکه الاراء» درباره نزول قرآن بر هفت حرف نیز پرداخته اند. نزول قرآن بر هفت حرف بین صاحب نظران علوم قرآن است؛ تا آنجا که سیوطی گفته است:در معنای حدیث،نزول قرآن بر هفت حرف تا چهل قول نقل شده است.
ب) روایات نزول قرآن بر هفت حرف از طریق فریقین نقل شده است. برخی از آنهادر صحیح بخاری و مسلم آمده؛ ولی در هیچ کدام از کتابهای اربعه شیعه نیامده است؛فقط در بصائرالدرجات و خصال و بعدها در بحارالانوار مشاهده می شود. طبرسی(ره)گفته است: شایع در اخبار آنان]شیعه[ این است که قرآن بر یک حرف نازل شده است وآنچه که عامه از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده اند این است که قرآن بر هفت حرف نازل معروف و شایع در مذهب و اخبار اصحاب ما شده است. . . . وی همچنین افزوده است: ]شیعه[این است که قرآن بر یک حرف نازل شده است و مخالفین ما از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده اند که قرآن بر هفت حرف نازل شده است و فیض کاشانی گفته است: این مضمون از طریق عامه شهرت یافته که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است: قرآن بر هفت حرف نازل شده است. همچنین آیت الله خویی (ره) گفته است: روایات اهل سنت آمده است که قرآن بر هفت حرف نازل شده است.
ج) به نظر می رسد اختلاف نظر فراوان در مورد روایات نزول قرآن بر هفت حرف ناشی از چند امراست: اول آنکه ظاهر روایات مذکور با یکدیگر مغایرت بسیار دارد، به طوری که قابل جمع نیستند؛ دوم آنکه همان طور که ابن عربی گفته است، هیچ نص واثری وجود ندارد که معنای احرف سبعه را روشن سازد؛ سوم آنکه گمان رفته است که همه روایات احرف سبعه ناظر به یک معنی و موضوع است؛ از این رو در راهیابی به مفادی که بتوان آن را مدلول همه روایات احرف سبعه دانست، بسیار دچار مشکل وتشتت آراء شده اند تا آنجا که برخی قایل به اجمال روایات مربوطه گشته و معنای صحیحی برای آنها متصور ندیده اند.
● روایات احرف سبعه در کتاب های روایی اهل سنت
گرچه برخی از این روایات در صحیح بخاری و مسلم آمده است، ولی از آن جا که تمامی آنها را طبری در تفسیر خود نقل کرده و در کتاب علوم القرآن عندالمفسرین باشماره گذاری آمده است و دسته بندی این روایات بر اساس مفادشان در نتیجه گیری و سهولت مراجعه موثر است، براساس این دو منبع به نقل و دسته بندی آنها می پردازیم:
الف) روایاتی که مفاد آنها بر نزول قرآن بر هفت حرف دلالت دارد؛ اما مراد از هفت حرف را بیان نکرده است؛مانند: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: انزل القرآن علی سبعه احرف ؛ (رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است).
ب) روایاتی که ضمن بیان نزول قرآن بر هفت حرف به این معنا اشاره دارد که قاری قرآن ؛مجاز است کلمات مترادف را جایگزین کلمات قرآنی کند؛مانند:قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: انزل القرآن علی سبعه احرف: علیم حکیم،غفور رحیم (رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است؛]مثل[ علیم حکیم و غفور رحیم...و یا: مالم یختم آیه عذاب برحمه او آیه رحمه بعذاب کقولک ... هلم و تعال ؛ (مادامی که آیه عذاب به رحمت یا آیه رحمت به عذاب ختم نشود؛ مانند هلم و تعال).
ج) روایاتی که از آنها استفاده می شود، مراد از سبعه احرف ظاهر و باطن قرآن است؛مانند:قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: انزل القرآن علی سبعه احرف لکل منها ظهر و بطن و لکل حرف حد و مطلع ؛ (۳) (رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است: هر یک ظاهر و باطنی و هر کدام حد و مطلعی دارد).
د) روایاتی که دلالت بر وجود اختلاف برخی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در قرائت قرآن دارد؛ بدون آنکه موارد اختلاف را ذکر کند؛ مانند: اختلاف عمربن خطاب و هشام بن حکیم در قرائت سوره فرقان که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم قرائت هر دو را صحیح دانست و درباره قرائت هر دو فرمود:کذلک انزلت. ان هذا القرآن انزل علی سبعه احرف ؛ (این چنین نازل شده است. این قرآن بر هفت حرف نازل شده است).
ه) روایاتی که دلالت دارد بر اینکه مراد از احرف سبعه_ اختلاف در قرائت و الفاظ قرآن است؛ نه مفاهیم آن مانند این روایت:... عن ام ایوب_ انها سمعت النبی صلی الله علیه وآله وسلم یقول: نزل القرآن علی سبعه احرف فما قرات اصبت ؛ (از ام ایوب آورده اند که ازپیامبرصلی الله علیه وآله وسلم شنید می فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است؛ به هر کدام قرائت کنی درست است).
و) روایاتی که مراد از احرف سبعه را تنوع مفاهیم و پیامهای قرآنی می داند و نه اختلاف قراءات و نه اختلاف در الفاظ؛ مانند:عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم: نزل القرآن علی سبعه ابواب و علی سبعه احرف: زاجر و آمر و حلال و حرام و محکم و متشابه و امثال ؛ (ازپیامبر روایت شده است که قرآن بر هفت باب و بر هفت حرف نازل شد: نهی کننده،امرکننده، حلال، حرام، محکم، متشابه و امثال).
● روایات احرف سبعه در برخی از کتابهای روایی شیعه
روایاتی که در این زمینه دربرخی از کتب روایی شیعه آمده_ به قرار ذیل است:
الف) . . . عن حمادبن عثمان قال: قلت لابی عبدالله علیه السلام: ان الاحادیث تختلف عنکم. قال: فقال: ان القرآن نزل علی سبعه احرف و ادنی ما للامام ان یفتی علی سبعه وجوه ؛(حمادبن عثمان گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: ]چرا[ احادیث از شما گوناگون نقل می شود فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است و کمترین حقی که برای امام است این است که بر هفت وجه فتوا دهد).
ب) عن عیسی بن عبدالله الهاشمی عن ابیه عن آبائه علیهم السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: اتانی آت من الله فقال: ان الله عز و جل یامرک ان تقرا القرآن علی حرف واحد فقلت: یارب وسع علی امتی فقال: ان الله عزوجل یامرک ان تقرا القرآن علی سبعه احرف ؛(عیسی بن عبدالله هاشمی از پدرش و او از پدرانش آورده است که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: فرستاده ای از جانب خدا به نزدم آمد و گفت: خدای عزوجل تو را فرمان می دهدکه قرآن را بر یک حرف قرائت کنی. گفتم: پروردگارا بر امتم گشایش ده! گفت: خدای عزوجل تو را فرمان می دهد که قرآن را بر هفت حرف قرائت کنی).
ج) عن علی علیه السلام قال: ان الله تبارک و تعالی انزل القرآن علی سبعه اقسام. کل منهاشاف کاف و هی امر و زجر و ترغیب و ترهیب و جدل و مثل و قصص ؛ (از علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: خدای تبارک و تعالی قرآن را بر هفت قسم نازل کرد. هر یک ازآنها شفابخش و کفایت کننده است و آنها عبارتند از: امر، نهی، امیدوار ساختن، بیم دادن، جدل، مثل و قصه ها).
د) عن ابی جعفر علیه السلام قال: تفسیر القرآن علی سبعه احرف. منه کان و منه مالم یکن بعد، ذلک تعرفه الائمه ؛ (از امام باقرعلیه السلام روایت شده است که فرمود: تفسیر قرآن برهفت حرف است. برخی از آنها به وجود آمده و برخی دیگر هنوز به وجود نیامده است. آن را امامان می دانند).
ه) نیز از ابن عباس نقل شده است:جل ما تعلمت من التفسیر من علی بن ابی طالب وابن مسعود. ان القرآن انزل علی سبعه احرف. ما منها الاوله ظهر و بطن و ان علی بن ابی طالب علیه السلام علم الظاهر و الباطن ؛ (بیشتر تفسیر را از علی بن ابی طالب و ابن مسعودآموختم. قرآن بر هفت حرف نازل شده است. هیچ یک از آنها نیست مگر آنکه ظاهر و باطنی دارد و علی بن ابی طالب ظاهر و باطن را دانست). ازاین روایات دو مطلب استفاده می شود: یکی آنکه مفاهیم و پیامهای قرآنی متعدداست و دیگر آنکه قرآن دارای ظاهر و باطن است. این مضامین در بسیاری از روایات اهل سنت نیز آمده است با مقایسه احرف سبعه روشن می شود که: بین روایات فریقین درباره احرف سبعه روشن می شود که:
۱) روایات شیعه در این مورد از تلائم و هماهنگی بیشتری برخوردار است،برخلاف روایات اهل سنت که این ویژگی را ندارد.
۲) تعداد این روایات در کتاب های روایی شیعه به مراتب کمتر از تعداد آنها در منابع روایی اهل سنت است .
۳) این روایات در صحیح مسلم و بخاری نقل شده و حال آن که در هیچ یک از کتب اربعه شیعه نقل نشده است.

غلامحسین اعرابی

منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

دعوت و توشه راه

دعوت و توشه راه
هر مسافری برای رسیدن به سر منزل مقصود و تحقق غایت و هدف مسافرت خویش برای پیمودن راهش به توشه ای نیاز دارد که به همراه داشته باشد زیرا ممکن است در میان راه مشکلاتی پیش بیاید که او را از ادامه ی سفر باز داشته و بین او و هدفش مانعی ایجاد کند یا مسافرتش را به تعویق اندازد .
راه دعوت در نزد «داعی الی االله »به طریق بسیاری امکان پذیر است که اولین و مهمترین شیوه انتخاب راهی است که باید اهتمام و توجه زیادی در آن مبذول گردد تا توشه ی فراوانی فراهم آید و مسافر را از انحراف در راه یا قطع سفر توقف یا تعویق آن حفظ کند زیرا در این انقطاع و انحراف ها ضررهای ضررهای بسیار نهفته است که خیر و منفعت بسیاری را زایل می گرداند .
قبل از هر چیز اولین مرتبه ی این توشه ایمان به خداوند و ترس از ذات ذولجلال وی نمایان می گردد .در مرتبه ی دوم بعد از آن به کمک های دیگران و مصاحبت اشخاص صالح و نیکوکار و کسانی نیاز پیدا می کند که در مقام ارشاد و راهنمای هستند و این نوع مصاحبتها باعث تجدید قوا و اراده و دوری از انحراف و اشتباه می گردد.
برای این که ارزش گرفتن این توشه را ثابت کنیم می گوییو اگر وسیله ی نقلیه ای در بین راه سوخت تمام کند جز تکه ای آهن چیز دیگری به حصاب نمی آید نه حرکتی دارد و نه گامی به پیش برمی دارد .به همین ترتیب کسی که در راه دعوت قدم می گذارد اگر از توشه ی ایمان و تقوی تهی گردد و یا نقصی در آن پدید آید و در صدد افزایش توشه و یا تجدید آن نباشد به یک جسم جامد مریض و بی حرکت تبدیل می شود که خداوند در باره اش چنین می فرماید :
أَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا / انعام ۱۲۲
▪ یعنی :چگونه قابل مقایسه است آن کس که مرده بود و زنده اش کرده ایم و برای او نوری قرار داده ایم که به کمک آن میان مردم راه می رود با کسی که صفت وی در ظامات «بودن »است و از ان بیرون شدنی نیست .در سوره ی دیگری چنین فرموده است :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ / انفال۲۴
▪ یعنی :شما که ایمان دارید :خدا را و پیامبر «ص» را اجابت کنید و چون به چیزی دعوتتان کند که زندگی جاویدتان می دهد اجابت کنید و بدانید که خدا میان شخص و قلب او حایل می شود و در پیشگاه او محشور می شود .
این توشه ی ایمان و تقوی در اعماق جانها چشمه های پر فیض را جاری می سازد و در قلب و وجدان آدمی قدرت و قوتی را پدید می آورد که عزم و همتها را برای حرکت آماده می سازد این وقت است که همه ی سختی ها بر وی آسان می گردد و او همه ی موانع را زیر پای می نهد و راه برایش روشن و آشکار می گردد .و همه ی اینها در پی صدق و اخلاص و عزم و ثباتی پدید می آید که بیش از هر چیز به معجزه شباهت دارد .
اولین چیزی که ما در راه دعوت بدان نیازمندیم این است که باید ایمان داشته باشیم به این که :خداوند در هر حرکت و سکون با ما است و ما در هر لحظه و ثانیه تحت مراقبت و امتحان او قرار داریم و هر کسی که خداوند با وی باشد هیچ چیزی از او کم و یا ناپدید نمی گردد و شخصی که خداوند با او نبوده و او را ترک کرده باشد عاقبت در گمراهی و نابودی خواهد بود .قرآن کریم این همراهی خداوند را با مؤمنان متقی و پرهیز کار چنین ذکر می کند :
وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلاَ تَکُ فِی ضَیْقٍ مِّمَّا یَمْکُرُونَ * إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُّحْسِنُونَ / نحل۱۲۸-۱۲۷
صبور باش که صبر تو جز به تأیید خدا نیست به خاطر آنها غم مخور و از آن نیرنگ که می کنند دلتنگ مباش که خدا با کسانی است که تقوی پیشه کرده اند و کسانی که نیکو کار اند .
وَأَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ / انفال ۱۹براستی که خدا با مؤمنان است .
وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ/ بقره ۱۹۴ یعنی بدانید که خدای متعال با پرهیز کاران است . در راه دعوت برای روشن شدن راهمان به نور خداوندی محتاجیم تا بدون لغزش و انحراف حرکت کنیم و مقصودمان را دنبال نماییم . و این هدف زمانی برآورده می شود که از ایمان و تقوی توشه ی فراوان داشته باشیم .گفتار مذکور مصداق این قول خداوندی است که می فرماید :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ . /حدید ۲۸
شما که ایمان دارید از خدا بترسید و به پیامببرش ایمان بیاورید تا از رحمت خویش به شما دو چندان عطا کند که به کمک آن راه روید و شما را بیامرزد که خدا آمرزگار و رحیم است .
و در آیه ی دیگری چنین فرموده است : إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ / اعراف ۲۰۱
▪ یعنی:کسانی که پرهیز کارند چون پنداری از شیطان بدیشان رسد خدا را یاد کنند و در دم بصیرت یابند .
و در آیه ی دیگری فرموده است : وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ / انعام ۱۵۳
▪ یعنی :این راه من راه مستقیمی است پس پیرو آن شوید و به راه های دیگر نروید که شما را از راه وی منحرف کنند .این چیزهاست که بدان سفارشتان کرده شاید پرهیزکاری پیشه کنید
در راه دعوت برای این که بتوانیم مؤثر واقع شویم و حق را به جای باطل برپا داریم لازم است که به معنای عزت و قوت و بلندی مقام و شرافت پی برده و خویشتن را از هر گونه ضعف و سستی ذلت و خواری برهانیم و این مهم هرگز بدون برداشتن توشه ای از ایمان تحقق نخواهد یافت .
وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ /آل عمران ۱۳۹
▪ یعنی :سست مشوید و غمگین مباشید که شما برترید اگر ایمان داشته باشید .
وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ / منافقون ۸
▪ یعنی :عزت ازان خدا است و ازان پیامبر او و ازان مؤمنان ولی منافقان نمی دانند .
ودر آیه ی دیگری می فرماید :
کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ /آل عمران ۱۱۰
▪ یعنی :شما بهترین امتی هستید که بر این مردم نمودار شده اید که به نیکی وامیداریو و از بدی باز میدارید و به خدا ایمان دارید .
در راه دعوت چه بسیار نیازمندیم که نفسهایمان را برای جهاد و قربانی شدن عادت دهیم و جان و مال و وقت و تلاش خود را بدون شک و تردید بکار گیریم .و کسی توان این کار را خواهد داشت که مجهز به ایمان بوده و ثواب و رضای خدا ی را بر هر چیز دیگر ترجیح دهد و همهی ثروت و دارای خود را از روی جوانمردی در این راه صرف نماید . الَّذِینَ آمَنُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ /نساء۷۶
▪ یعنی :کسانی که ایمان دارند در راه خدا پیکار می کنند و کسانی که کافر شده اند در راه طاغوت پیکار می کنند .
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ /توبه ۱۱۱
▪ یعنی :خداوند از مردم جانها و مالهایشان را خرید و در مقابل این که بهشت از آنها است در راه خدا کار زار بکنند بکشند و کشته شوند .
ما در راه دعوت با ضرر و زیانهای متنوع و بسیاری روبرو می شویم و این به جهت سنت خداوندی است و صبر و تحمل در بابر شداید و سختی ها بدون داشتن توشه ای از ایمان و تقوی ممکن نیست .
لَتُبْلَوُنَّ فِی أَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُواْ أَذًی کَثِیرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ /آل عمران ۱۸۶
در مالها و جان های خویش بلیه ها می بینند و از کسانی که پیش از شما کتابشان داده اند و از کسانی که شرک ورزیده اند ناهنجاریهای بسیاری می شنوید .اگر صبوری کنید و پرهیزگار باشید صبر و پرهیزگاری از کارهای پسندیده است .
۱) و این منطق پیامبران خدا در برابر آزار و اذیت کفار بود : وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَی مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ
/ابراهیم ۱۲
▪ یعنی :چرا به خدا که به راههایمان هدایت کرده توکل نکنیم به راستی بر آزار های که به ما می رسانید صبر می کنیم و توکل کنندگان باید به خدا توکل کنند .
و منطق جادوگران فرعون پس از این که ایمان آوردند در برابر تهدید های وی چنین بود : قَالُوا لَن نُّؤْثِرَکَ عَلَی مَا جَاءنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالَّذِی فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِی هَذِهِ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا * إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِیَغْفِرَ لَنَا خَطَایَانَا وَمَا أَکْرَهْتَنَا عَلَیْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَیْرٌ وَأَبْقَی /طه ۷۳-۷۲
گفتند:هرگز تورا بر این حجت ها که به سوی ما آمده و آن که ما را آفریده ترجیح نمی دهیم هر چه می خواهی بکن که فقط در زندگی این دنیا صاحب فرمان و اختیاری ما به پروردگارمان ایمان آورده ایم که گناهانمان را با این جادو گری که با اکراه بدان وادارمان کرده بودی بیامرزد که خدا بهتر است و پاینده تر .
چقدر احتیاج داریم که خداوند در طرق دعوت ما را ثابت قدم بدارد و شک و تردیدی به درونمان راه نیابد تا باعث دوری و کناره گیری از واجبات گشته و ادای آن را سنگین و گران جلوه نماید خداوند نعمت ثبات را برای مسلمانان منت نموده و می فرماید : یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ/ابراهیم ۲۷
▪ یعنی :خدا کسانی را که ایمان آورده اند به گفتار استوار در زندگی دنیا و آخرت استواری می دهد .
إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَی الْمَلآئِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ / انفال۱۲
▪ یعنی :و چون پروردگارت به فرشتگان وحی کرد که من با شما هستم پس مؤمنان را ثبات دهید .
داعیان حق در طریق دعوت از طرف دشمنان با انواع مختلفی از مشکلات چون وعده و وعید ترس و تهدیدو...روبرو می شوند و بعضی هم بر اثر این مشکلات و تهدیدات دشمن از وظیفه ی دعوت کناره گیری می کنند و در گوشه ای می نشینند و فقط کسانی از آن ورطه نجات می یابند که به سلاح ایمان مجهز بوده و دارای توشه ی تقوی و پرهیز گاری باشند .خداوند می فرماید :
یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ * الَّذِینَ اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِیمٌ * الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ * فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ * إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ / آل عمران ۱۷۵-۱۷۱
▪ یعنی :به نعمت و کرم خدا شادمانند و خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی کند کسانی که خدا و پیامبر را پس از ان چشم زخم که به ایشان رسیده بود نیکو کاران و پرهیز گارانشان اجابت کردند پاداشی بزرگ دارند کسانی که مردم به آنها کفتند مردمان برای جنگ با شما گرد آمده اند بترسید ایمانشان فزون شد و گفتند :خدا ما را بس که نیکو تکیه گاهی است آنگاه با نعمت خدا و بهره وری باز گشتند و بدی به آنها نرسیده بود و خدای دارای کرمی بسیار است این شیطان است که یاران خویش را می ترساند اگر براستی مؤمنید از آنها نترسید و از من بترسید .
ما در راه دعوت به تحکیم پیوند برادری و دوستی نیازمندیم تا در امور دعوت از طریق مذاکرات و دیدارها تعاون و تفاهم ایجاد گردد و این رابطه تنها در میان مسلمانان به صورت درست و واقعی به وجود می آید .
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ / توبه ۷۱
▪ یعنی :مردان مؤمن و زنان مؤمن بعضی از ایشان دوستان دیگرند .
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ / حجرات ۱۰
▪ یعنی :حقاًکه مؤمنان برادرند پس میان دو برادرتان صلح و آشتی برقرار کنید و از خدا بترسید شاید خدا شما را مورد رحمت خویش قرار دهد .
حضرت محمد «ص»این دوستی و محبت را شرط ایمان کامل بیان نموده و می فرماید:
ایمان فردی از شما کامل نمی شود مگر آنکه هرچه را که برای خود دوست می دارد برای برادر خود نیز دوست بدارد »
داعیان راه حق در اثنای دعوت با موانع و عوامل ناگواری مواجه می شوند که باعث توقف و کسالت می گردد تا جای که اگر وضع ادامه یابد به ترک آن می انجامد .ولی در این موقعیت مسلمانان می توانند ثمره ی صبر و استقامت و پیروزی حق و حقیقت را چنان که قرآن وعده داده به همدیگر یاد آوری کنند و از آن پند گیرند تا بتوانند خویشتن را از این ورطه نجات بخشند و در رهای از آن همدیگر را مساعدت نمایند .
داعیان راه حق با صحنه ها و مواضع مختلف رو در رو می شوند که آنان را در رنج و سختی و سرگردانی می افکند در این هنگام داعیان حق باید موضعشان را در برابر این واقعیات و حوادث مطابق احکام اسلامی و ارزشهای والای اسلام و حق و حقیقت روشن سازند و حق را بگویند اگر چه به رنج و مشقت دچار گردند و این حقیقت گوی بدون داشتن ایمان و توشه ای از تقوی و پرهیز گاری ممکن نیست :
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ / طلاق۳-۲
▪ یعنی :هرکه از خدا بترسد برای وی راه برون رفتنی می نهد و از آنجا که به حساب نمی آورد روزیش می دهد و هر که به خدا توکل کند خدا او را کفایت کند .
وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ / تغابن ۱۱
▪ یعنی :هر که به خدا ایمان بیاورد خدا قلب او را هدایت می کند .
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا / طلاق ۴
یعنی هر که از خدا بترسد وی را در کارش آسانی نهد .
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا / کهف ۱۰
▪ یعنی :پروردگارا ما را نزد خویش رحمتی عطا کن و برای ما در کارمان راه یابی مهیا کن .
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا ژ احزاب ۷۰
▪ یعنی :شما که ایمان دارید !از خدا بترسید و سخن صواب گویید .
در حدیث شریفی آمده است :
«بهترین جهاد گفتن سخن حق در پیش سلطان ظالم است »
در صحنه ی دعوت بر هر فردی واجب است که احکام خداوند را در کل گفتار و کردارش مراعات نموده و کوچکترین تخلفی از امر خداوند ننمایند و در تمام امور و احوال اوامر پیامبر را مد نظر قرار دهد و بر وحدت صفوف و اتحاد و اتفاق بین افراد بکوشد و از وحدت و جماعت مسلمانان خارج نشود و برای برآورده شدن این مقصود ایمان راستین لازم است تا صاحبش را از کوتاهی و مخالفت و عدم تعهد باز دارد .
وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ / احزاب ۳۶
▪ یعنی :مرد و زن مؤمن را نرسد که وقتی خدا و پیامبرش چیزی را اراده کردند آنکه باشد ایشان را اختیار در کار خویش .
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ / آل عمران ۱۰۳
▪ یعنی :همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید .
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَی أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَأْذِنُونَکَ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ / نور ۶۲
▪ یعنی :مؤمنان فقط آنهای هستند که به خدا و پیغمبرش گرویده اند و چون با وی بر کار جمعی باشند نروند تا از او اجازه خواهند کسانی که از تو اجازه می خواهند همانا کسانی هستند که به خدا و پیامبرش «ص»گرویده اند .
در راه دعوت به علم نافع نیاز مبرم وجود دارد تا شخص داعی دارای روشنای کامل و بصیرت تام شود اما برای رسیدن به این منظور فقط خواندن کفایت نمی کند بلکه ترس از خدا و خلوص نیت لازم است تا خداوند نیز علم و نور و توفیقی از جانب خود عطا نماید .
وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ / بقره ۲۸۲
▪ یعنی :از خدا بترسید که خدا شما را تعلیم می دهد .
وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا / طه ۱۱۴
▪ یعنی :بگو پروردگارا مرا دانش افزای .
ما را در راه دعوت و صحنه های مختلف آن نیاز شدید به تأیید و توفیق خداوندی احساس می کنیم مخصوصاً هنگامی که با تزویر و مکر و فریبکاری های مختلف دشمنان مواجه می شویم .خداوند می فرماید :
وَزُلْزِلُواْ حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ / بقره ۲۱۴
▪ یعنی :و متزلزل شدند تا آنجا که پیامبر «ص»و مؤمنان با وی همی گفتند :یاری خدا کی می رسد بدانید که یاری خدا نزدیک است .
و نصرت و کمک خداوندی فقط برای مسلمانان مجاهد میسر می شود آنجا نیز داشتن توشه ای از ایمان قوی عامل اساسی و شرط لازم تحقق و نصرت و یاری خداوندی است . وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ / روم ۴۷ و یاری مؤمنین بر ما لازم است .
إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ / غافر ۵۱
▪ یعنی :ما پیامبران خود را با کسانی که ایمان آورده اند در زندگی این دنیا و روزی که گواهان قیام می کنند یاری می کنیم .
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا/نور ۵۵
▪ یعنی :خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند وعده داده که در این سرزمین جانشینشان کند چنان که پیش از ایشان را جانشین کرد و دینشان را که برای ایشان پسندیده است استقرار دهد و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند مرا عبادت کنند و چیزی را برای من شریک قرار ندهند .
سر انجام بر ما لازم است که بر عهد وفادار باشیم و هرگز نباید آن را شکسته یا تبدیل و تعویض نماییم تا بتوانیم خود را مشمول یاری خداوند گردانیم و در این راه ایمان و تقوی بهترین زاد و توشه است .
بَلَی مَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ وَاتَّقَی فَإِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ / آل عمران ۷۶
▪ یعنی :بلکه هر که به پیمان خویش وفا کند و پرهیزگار باشد خدا پرهیز گاران را دوست دارد .
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا / احزاب ۲۳.
▪ یعنی :از جمله ی مؤمنان مردانی اند که به پیمانی که با خدا داشته اند وفا کرده اند برخی شان نذر خویش را انجام داده اند و برخی از ایشان در حال انتظار می باشند و و بدل نکردند و هیچ وجه بدل کردنی .
میزان احتیاج ما به توشه ی راه چنان زیاد است که بی آن نمی توانیم قدمی برداریم و یا عمل خیری انجام دهیم .باید بیش از پیش به فکر ذخیره ی توشه ی ایمان و تقوی در وجود خود باشیم و همواره در افزودن آن بکوشیم و از کاهش آن جلوگیری کنیم .

وبگردی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران - مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران با حضور اصحاب هنر و ورزش یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور بازیکنان و کادر فنی تیم ملی به همراه اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال انجام شد، از سرود رسمی تیم ملی ایران رونمایی گردید.
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی - رئیس جمهور در دیدار با ملی‌پوشام فوتبال ایران از بازیکنان و کادر فنی تقدیر کرد. در این مراسم پیراهن شماره ۱۲ تیم ملی فوتبال کشورمان به حسن روحانی اهدا شد.
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!