جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چرا نیکبخت را خواستید؟


چرا نیکبخت را خواستید؟
داستان عقد قرارداد بازیکنی به نام نیکبخت به داستان تکراری سالهای اخیر فوتبال ایران تبدیل شده و حتی با وجود اینکه می دانیم صفحات این کتاب، رنگ پریده و نخ نما شده اند و زهوار در رفته اند، باز هم نمی توانیم منکر جذاب بودن آن برای بسیاری از اهالی فوتبال شویم. در فوتبالی که مربیان و مدیران فوتبال ملاک موفقیت خود را تنها در جذب یک ستاره (که انگار فقط بر اساس ریخت و چهره ستاره شده اند) می گذارند، نباید از نتیجه دادن بازار گرمی های بازیکنی مانند نیکبخت هم حیرت زده شد و تعجب کرد.
روایت نیکبخت را می توانیم از سالهای ابتدایی دهه ۸۰ خورشیدی بخوانیم. روزهایی که او نه مانند امروزه دچار افتی ملموس و مشهود بود و نه به لحاظ سن و سال اعداد عمرش بالا رفته بود، برای تمدید قرارداد و با مشاوره مدیر برنامه هایی که البته بعدها جای خود را به یکی دیگر از کارگزاران فیفا داد، از راه حلهایی نامتعارف استفاده می کرد. داستان خواستگاران او که درست از لحظه سوت پایان مسابقات پشت در خانه اش صف می کشیدند از سال دوم حضورش در استقلال جان گرفت. در این بین بودند نامهایی که فقط جنبه دهان پر کردن و ترساندن را داشتند و عجیب است وقتی می شنویم و می بینیم که علی رضا هرگز به جز به مدت ۶ ماه که به امارات رفت و دیپورت شد، فرصت بازی در لیگی خارج از ایران را پیدا نکرد. نیکبخت فقط بازار شایعات را داغ می کند... همین و بس!
امسال چه کسی او را می خواست؟ آیا پرسپولیسی ها که بیش از یک ماه پس از پایان لیگ به سراغ او نرفتند از کرده خود به نتیجه ای قابل تأمل دست نیافتند؟
چه کسی با چه رقمی سراغ او آمد و برایش پیشنهادی وسوسه برانگیز آورد؟ جالب است که می شنویم حتی باشگاههایی دستپاچه مانند استقلال اهواز که کمتر با درایت و آینده نگری در فصل نقل و انتقالات عمل می کنند نیز حاضر به مذاکره با او نشده اند. شاید بتوانیم با اطمینان خاطر بگوییم تعداد مذاکرات صورت گرفته با علیرضا واحدی نیکبخت یک عدد صفر است! هیچ تیمی با او وارد شور نشده و او همچنان مدعی می شود تیمهای بسیاری او را زیر فشار قرار داده اند تا پای برگه قرارداد شان را امضاء کند.
نیکبخت ما را با داستانهای تبلیغاتی اش به سالهای قبل می برد. درست به زمانه ای که مدعی بود تیمهایی از انگلستان و اسپانیا به جرگه مشتریانش پیوسته اند و این مضحک ترین پولتیک تبلیغاتی بازیکنی بود که از جزئی ترین قوانین نقل و انتقالات اروپا اطلاعی نداشت! نیکبخت نمی دانست بر اساس قانون لیگ انگلستان و اسپانیا فقط بازیکنانی می توانند از حوزه خارج از اتحادیه اروپا وارد تیمهای لیگ برتری و دسته یکی این کشورها شوند که حداقل ۷۵ درصد از بازیهای ملی کشورشان طی یک سال گذشته را انجام داده باشند. آیا نیکبخت به صورت دایمی در تیم ملی حضور داشته؟
بازیکنی که در آستانه تمامی رویدادهای حساس تیم ملی به بهانه مصدومیت کنار می رود چگونه می خواست به اسپانیا و انگلستان برود؟ دقیقاً تکراری شدن پولتیک های تبلیغاتی این بازیکن باعث می شود او را به عنوان یک بازارگرمکن بشناسیم.
مردی که پرسپولیسی ها پس از ۴۰ روز سرانجام به سراغش رفتند واو با دیدن رقم قرارداد پایینش سعی کرد اذهان عمومی را در مورد خود تحریک کند. ولی آیا داریوش مصطفوی که در این بین دست و پایش را گم کرد نمی دانست ممکن است این بار هم خام شایعات شود؟ هیچ کس از باشگاه استقلال با نیکبخت مذاکره ای نداشت ولی عکس او روز شنبه روی جلد تمامی نشریاتی قرار گرفت که تصور می کردند باز هم می توانند شمارگان خود را با او بالا ببرند.
«نیکبخت در استقلال!» چه شایعه سستی! امیرقلعه نویی اولین کسی بود که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: «من او را نمی خواهم!» تا به این ترتیب ثابت شود باید بازیکنی که تمام زمان خود را صرف چهره اش می کند وتمام فصل پیش را با اضافه وزن پشت سر گذاشت، خواستگاری ندارد! چه کسی حاضر است حاشیه های او را قبول کند؟
و حالا بحث بر سر یک ستاره نیست. پرسپولیس از یک سوراخ چند بار گزیده می شود؟
بازیکنی که در تمامی فصل گذشته با خلیلی، قطبی، کاشانی و حتی گروهی از هواداران مشکل داشت، امروز قبل از آغاز لیگ هم آتشی را زیر پای پرسپولیس می افروزد. چرا باید مصطفوی با حضور دوباره اش در این تیم موافقت کند؟ آیا غیر از این است که نه تنها دردی را درمان نمی کند که دردی بر دردهای پرسپولیس خواهد افزود؟
واکنش مدیریت پرسپولیس در مذاکره آنی با او، نشانه هایی از رفتار آماتور کادر جدید مدیریت باشگاه داشت. می توانیم به مجموعه تیمی پرسپولیس بنگریم... آنها در تک تک پستهایی که نیکبخت در آنها حضور دارد بهتر از وی را در کنار خود می بینند. پرسپولیس چه نیازی به بازیکنی دارد که حاضر نیست موفقیتهای همبازی اش در گلزنی و کسب عنوان آقای گلی او را ببیند؟
پیام یونسی پور
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید