پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ایمپلنت یک روزه


ایمپلنت یک روزه
با ورود به قرن بیست‌ ویکم، صنعت قطعات پزشکی و دندانپزشکی با سرعت بسیاری در حال رشد و توسعه است.
در مقایسه با روشهای قدیمی، وسایل مدرن امروزه این امکان را فراهم نموده است نیاز به بی‌هوشی دادن کمتری و به حداقل رساندن زمان جراحی شده است و بهبود سریع بیمار و کاهش چشمگیر هزینه‌ از دیگر موارد مهم آن می‌باشد.
محققان و فن آوران در صدد به کارگیری و ابداع وسایل بسیارکوچکتر بودند و ایمپلنت‌های دندانی کوتاه (Sendax, MDJ, IMTES, corp) نمونه‌های بسیار عالی در این ارتباط می‌باشند.
در بیمارانی که از mandibular over denture رنج می‌برند اکنون می‌توان با این وسایل مدرن آنها را با موفقیت کامل تحت درمان قرار داد امروزه ایمپلنتهای ۱.۸mm در مقابل نوع سایز کامل آن فرق اساسی داشته و درمراحل مختلف می‌توان آن را به کاربرد شکل و فرم این نوع ایمپلنتها طوری است که در بیشترموارد قابل انجام دادن است.
در مراحل انجام این ایمپلنتهای کوتاه احتیاجی به کنار زدن بافتها و صدمه زدن نیست که خود این مقوله باعث خواهد شد تا ترومای کمتری هم به استخوان و هم به لثه وارد گردد. کوتاه بودن اندازه‌ی ایمپلنت این امکان را فراهم می‌سازد تا به راحتی در استخوان مورد نظر جای گیرد، در حالی که در نوع ایمپلنت سایز کامل به راحتی امکانپذیر نیست.
در مرحله‌ی‌ ابتدایی ایمپلنت به طور محکم و سفت در استخوان جای می‌گیرد و بعد از ثابت شدن در محل مورد نظر می‌شود بدون درنگ روی آن کار انجام داد در اینجا احتیاجی به زمان طولانی و اینکه مرحله‌ی دوم باید جراحی انجام شود، نیست.
از لحاظ دندانپزشکی به خاطر سهولت آن و حذف جراحی لثه و از نظر آناتومیکی و مالی برای بیماران مصلحت آمیز می‌باشد در اینجا به شرح یک مورد از به کارگیری این نوع ایمپلنت‌های فوری به جای دست دندان می‌پردازیم.
● تاریخچه‌ پزشکی:
خانمی حدود ۷۰ ساله با ناراحتی از دست دندان فک پایین به ما مراجعه نمود. او از عدم کارایی دست دندان و عدم پایداری و اینکه همیشه هنگام غذا خوردن و صحبت نمودن از دهانش بیرون می‌آید، شکایت داشته است.
بیمار مبتلابه فشارخون بالا بوده که توسط دارو تحت کنترل قرارگرفته بود. او به مدت ۳۰ سال ازاین دست دندان استفاده می‌نموده که نتیجه‌اش در این مدت باعث از بین رفتن استخوان مندیبل شده بود. معاینه با دست و رادیوگرافی انجام گرفته دلالت بر تعدیل و باریک شدن استخوان مندیبل داشته است. ارتفاع استخوان کرست به میزان ۱۳میلی‌متر کاهش پیدا کرده بود که برای به کار بردن مینی ایمپلنت کافی بود. بعد از بررسی رادیوگرافی پانورامیک و محل قرارگیری منتال فورامن تعداد ۴ ایمپلنت در نواحی دندانهای نیش با رعایت سلامت کامل در محل قرار گرفت.
قبل از شروع درمان تمامی راهکارها و مزایا و همینطور ریسک آن با بیمار مرور و بازنگری شد.
بعد از فراهم نمودن محیط اتاق عمل، بی‌حسی موضعی انجام شد و نواحی که باید محل ورود ایمپلنت باشد علامت‌گذاری شد.
با توجه به تنظیم های انجام شده، به وسیله‌ی مته از میان بافت لثه و استخوان کورتیکال سوراخ انجام گرفت.
در این مراحل احتیاجی به جراحی نیست. در هنگام دریل نمودن استخوان در هر گام باید از آب استریل شده استفاده نمود.
زمانی‌که دسترسی به صفحه کورتیکال پیدا نمودیم. آنگاه ایمپلنت دندانی کوتاه را با انگشت تا محل مقاومت فشارمی‌دهیم. در همین زمان با نرمه‌ی انگشتان پیچ می‌نماییم .
بسیار مهم است که در حین به کاربردن ایمپلنت چرخاندن و چرخش باید به صورت اپیکالی باشد .
زمانی‌که مانع ایجاد شد برای پیشرفت بهتر، با استفاده از یک آچار ریز و با دقت تمام و کنترل شده ایمپلنت را تاجایگیری خوب در محل مورد نظر پیچ می‌نماییم .
نشستن ایمپلنت زمانی ایده‌آل است که پایه‌‌ی آن به صورت ساب جنجیوالی باشد و فقط سر آن در معرض دید باشد.مهم است که مطمئن شویم که ایمپلنت کوتاه به درستی در نقطه‌ی مورد نظر سفت شده است اگر این‌طور نبود نشان از کیفیت بد استخوان آن قسمت دارد .
در اینجا محل قرار گیری هر ایمپلنت برای ثبت به دنچر با عمل گاز زدن، منتقل می‌شود .
این نواحی به قطر ۵میلی‌متر آزاد می‌شود و دنچر دوباره سرجایش قرار می‌گیرد و باید مطمئن شویم که به میزان کافی ‌رهاسازی انجام گرفته است.
از آنجایی که هنگام جویدن هیچگونه فشار زیادی نباید روی ایمپلنت وارد شود، بسیار مهم است که تأثیر پذیری مناسب روی ایمپلنت فراهم شود .
برای در معرض دید قرار گرفتن هر یک از ایمپلنت‌ها روی قسمت دنچر آن یک صفحه‌ی پلاستیکی قرار می‌دهیم. این عمل مانع این خواهد شد که موادی که در ری لاین استفاده می‌کنیم دراطراف ایمپلنت قرار گیرد.
بعد حلقه‌ی کوچک به صورت در پوش روی ایمپلنت نصب می‌شود و ثبات و استحکام ایمپلنت‌ها بار دیگر تحت بررسی قرارمی‌گیرد.
بعد با مواد coldcure acrylic قسمتهای پس رفته دنچر را پر نموده و بعد به صورت یک واحد یکنواحت درآورده‌ بعد خشک و تمیز می‌نماییم.
روی دنچر باید عاری از هر گونه مواد به کار برده شده و برق زدگی باشد و بعد بیمار تحت آموزش رعایت بهداشت و گذاشتن دنچر قرارمی‌گیرد.
● نتیجه‌گیری
در حرفه‌ی دندانپزشکی ایمپلنت‌‌های کوتاه از لحاظ کلینیکی و مالی بهترین فواید را خواهد داشت و اینکه تضمین و کارایی لازمه را به بیمار می‌دهد.
سهولت در انجام و حذف جراحی لثه از لحاظ دندانپزشکی و از لحاظ آناتومیکی و مالی برای بیماران توصیه می‌شود.
پایداری دنچر کارایی آن بسیار پیشرفته و نتیجه‌ دادن آن سریع است.
دکترفربد مجتهدی
دندانپزشک
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید