شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سیاست محرومیت زدایی از روستاها


سیاست محرومیت زدایی از روستاها
با شروع فعالیت دولت نهم پس از شهریور ۱۳۸۴، آهنگ محرومیت زدایی و توجه به دورترین نقاط، شدت بیشتری گرفت و در تداوم سیاست بنیادی نظام اسلامی و تحقق شعار عدالت محوری ریاست محترم جمهوری، رسیدگی به روستاها سرلوحه امور دولت قرار گرفت .
با تشکیل دفتر امور مناطق محروم کشور در اواخر سال ۱۳۶۸ ، هر ساله اعتبارات ویژه‌ای برای توسعه این مناطق در قانون بودجه اختصاص یافته و با ساز و کار خاص و نظارت متمرکز و مستمر، صرف اجرای طرحهای عمرانی زیربنایی شده است.
تا پایان سال ۱۳۸۶، مجموع تلاشها و اقدامات این دفتر برای هدایت و تخصیص اعتبارات لازم و انجام نظارتهای مستمر موجب شده تا علاوه بر سایر طرحها و اعتبارات عمرانی، با اختصاص ۱۳/۶۶۸ میلیارد ریال و با اجرای ۴۳/۲۲۲ پروژه عمرانی و زیربنایی، بیش از ۱۶/۰۳۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۲/۹۶۸/۴۵۰ نفر از نعمت امکاناتی نظیر آب آشامیدنی لوله‌کشی، راه مناسب برای عبور و مرور و انتقال محصولات، روشنایی برق، فضای آموزشی، خانه بهداشت و ارتباط مخابراتی بهره‌مند گردند.
همچنین با اختصاص ۸۳۸۷ میلیارد ریال وام بانکی با شرایط ویژه ( حداقل سود و کارمزد متعلقه) و مدت بازپرداخت طولانی و اعمال معافیتهای مالیاتی، بیش از ۱۵۱/۰۰۰ طرح تولیدی و اشتغالزایی در زمینه‌های مختلفی از قبیل ایجاد واحدهای صنعتی، دامداری، پرورش آبزیان، صنایع روستایی و دستی، معدن، بهداشت و درمان، خوداشتغالی، باغداری، تجهیز چاه کشاورزی، تسطیح اراضی کشاورزی و ... در اقصی نقاط محروم کشور به اجرا درآمده که موجب ایجاد ۲۷۸/۶۰۰ شغل جدید شده است.
علی‌رغم پیش‌بینی و تامین این تسهیلات به دلیل وجود مقررات پیچیده بانکی، با پیگیریهای به عمل آمده از سوی دفتر امور مناطق محروم کشور، « صندوق قرض‌الحسنه توسعه اشتغال روستایی » تشکیل گردید.
خوشبختانه تا پایان سال ۱۳۸۴، مبلغ ۳۴۸ میلیارد ریال دراختیار صندوق قرارگرفته که توزیع آن در۷۵۳ روستا منجر به ایجاد ۱۱/۴۲۷ نفر شغل جدید شده است . از سال ۱۳۸۵ نیز با ادغام این صندوق در صندوق مهر امام رضا (ع)، اعتبارآن به ۱۰۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت که با توزیع این تسهیلات میان ۱۸۳۰ روستا، موجبات ایجاد حدود ۲۲/۸۰۴ نفر شغل جدید در مناطق روستایی کشور فراهم شد . همچنین در سال ۱۳۸۶، مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال جهت این امر به متقاضیان مناطق روستایی اختصاص یافته است .
علاوه بر آن، این دفتر همواره سعی نموده از امکانات و توان اجرایی موجود کشور در جهت توسعه و عمران مناطق محروم حداکثر استفاده را نموده و از طریق مراجع ذیربط و سایر دستگاه‌های اجرایی دولت در سنوات مختلف برنامه، اعتبارات و تسهیلاتی از سایر منابع ملی و استانی برای نقاط محروم منظور گردد تا بدین‌وسیله دستگاه‌های اجرایی را نسبت به تلاش و کار بیشتر در این مناطق ترغیب و تشویق نماید.
نحوه توزیع اعتبارات و نظارت مستمر بر کیفیت فنی و شیوه هزینه‌ها، موجب گردیده علاوه بر تقلیل زمان اجرای پروژه‌ها، کیفیت آنها ارتقا یافته و هزینه‌ها نیز در مقایسه با پروژه‌های مشابه در سایر مناطق کاهش یابد.
هر چند دسترسی سخت، صعوبت کار و دورافتادگی برخی از مناطق روستایی که در نقاط کوهستانی مرتفع یا مناطق کویری قرار گرفته‌اند، اجرای پروژه‌های عمرانی را با مشکل مواجه می‌کرد، اما با تلاش و کوشش مجریان مربوطه هر ساله شاهد بهره‌مندی تعداد قابل توجه‌ای از روستاهای کشور از امکانات زیربنایی هستیم.
طی سه سال گذشته(تا پایان سال ۱۳۸۶ )، اقدامات و برنامهدریزیهای این دفتر برای تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، توام با نظارتهای مستمر موجب شده تا علاوه بر سایر طرحها و اعتب—ارات عمرانی، با اختصاص ۵۳۱۰ میلیارد ریال و با اجرای ۳۳۰۱ پروژه عمرانی و زیربنایی، بیش از ۲۰۸۰ روستا با جمعیتی حدود ۱/۴۸۷/۴۵۰ نفر از نعمت امکاناتی نظیر آب آشامیدنی لوله‌کشی، راه مناسب برای عبور و مرور و انتقال محصولات، فضای آموزشی و غیره بهره‌مند گردند.
لازم به ذکر است که قسمت قابل توجهی از اعتبارات و پروژه های مذکور درخلال سفرهای ریاست محترم جمهوری و هیئت محترم دولت به استانهای کشور جهت اجرای پروژه های عمران روستایی در زمینه راهسازی و آسفالت ، آب آشامیدنی ، آسفالت معابر روستایی و فضاهای آموزشی روستایی اختصاص یافته است.
خوشبختانه تخصیص اعتبارات فوق براساس قانون، ۱۰۰ درصد بوده و این بدان معناست که کل اعتبار فوق به دستگاه اجرایی پرداخت گردیده است . این واقعیت را باید بپذیریم که یک توجه جدی در مجموعه دولت خدمتگزار برای رسیدگی به مناطق محروم و زدودن غبار محرومیت از چهره نقاط دورافتاده شکل گرفته است . نمونه های بارز آن ، توزیع سهام عدالت ، ترمیم و مقاوم سازی مسکن روستایی ، پزشک خانواده و بیمه روستایی ، شکل گیری اردوهای هجرت ۳ اعتبار ویژه راه روستایی است.
به عنوان مثال، طی سه سال اخیر از مجموع منابع اعتبارات وزارت راه و دفتر مناطق محروم کشور، جمعا پانزده هزار کیلومتر از راهدهای روستایی کشور آسفالت شده است که این امر را باید از اقدامات کم نظیر و مبارک دولت محترم به حساب آورد.تامین آرامش روحی و جسمی و برقراری رفاه نسبی برای حدود ۲۲ میلیون نفر روستایی که در بیش از ۶۸ هزار آبادی پراکنده کم خانوار و پرخانوار در سطح کشور زندگی می‌کنند، فقط از طریق متولیان یک دستگاه خاص میسر نمی شود، بلکه توجه و تامین نیازها در تمامی زمینه‌ها علی‌الخصوص زیرساختهای عمرانی و معیشت و اشتغال افراد را از طریق یک همدلی و تعامل و همکاری فرابخشی طلب می کند .
انجام اقدامات فوق از یک سو و توسعه امکانات مورد نیاز جهت ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در روستاهای محروم از طریق پرداخت مابه‌التفاوت سود و کارمزد تسهیلات بانکی در امور کشاورزی، صنعت، مسکن و ... از سوی دیگر ، منجر به حفظ جایگاه و منزلت انسانی افراد شده و امید به زندگی و نیل به آینده بهتر در حد قابل توجهی رشد و تکامل می یابد و در نتیجه با افزایش امنیت خاطر وکار و تلاش مضاعف جهت بهبود وضع معیشت ، افراد خود به دنبال بهبود وضعیت زندگی خود خواهند بود.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید