سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت از پوست لطیف نوزاد


مراقبت از پوست لطیف نوزاد
پوست نوزاد بسیارنازك و لطیف است و در روزهای اول تولد، هنوز كامل نشده و نمی تواند جداردفاعی خوب باشد. غدد عروقی و چربی موی پوست اكثر نوزادان در روزهای اولیه زندگی، كامل نشده و درنتیجه پوست بسیارحساسی دارند و درتماس با موارد مختلف صدمه می بینند.
لباس های نوزاد را با صابون های مخصوص بچه بشویید و از شستن لباسهای نوزاد با پودرهای لباسشویی خودداری كنید، زیرا این پودرها برای پوست نوزاد ایجاد حساسیت می كند.
همچنین لباس های شسته شده نوزاد را درمعرض آفتاب قراردهید تا خشك شود چرا كه تابش آفتاب، میكروب را ازبین می برد.
برای ازبین بردن ضایعات پوستی ناشی از التهاب پوست محل پوشك بچه، باید پای بچه را با آب گرم و صابون مخصوص بدن نوزاد بشویید و با دستمال نرم خشك كنید و سپس با پمادهایی كه مخصوص پای كودك است، مانند پماد روغن ماهی، وازلین و پماد ویتامین Dچرب كنید و مرتب پوشك نوزاد را عوض كنید. اجازه ندهید به مدت طولانی مدفوع و ادرار در پوشك نوزاد باشد، زیرا باكتری های آنها، موجب تحریك پوست می شود. درصورتی كه ضایعه پوستی شدید بود و با پمادهای معمولی برطرف نشد، به پزشك متخصص مراجعه كنید. نوزاد را هرروز به مدت نیم ساعت درمعرض نورآفتاب ملایم قراردهید تا از این طریق پوست او ویتامین D دریافت كند. آفتاب ملایم قبل از ظهر، آن هم به مدت یك ربع تا نیم ساعت نیز لازم وضروری است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید