دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ / Monday, 23 July, 2018

خنده و شادمانی بخشی از حیات آدمی است


خنده و شادمانی بخشی از حیات آدمی است
در ایران سینمای فکاهی و کمدی وجود داشته و دارد. سینمای کمدی هم بر اساس طبیعتش از رهیافت کمدی در ادبیات و تئاتر عامیانه جدا می‌شود و هم از نظر مضمون و مفهوم با آن پیوند دارد. آن‌ چه سینمای کمدی را از تئاتر عامیانه منفک می‌کند قابلیت ابزار جدید در نمایش واقعیت و ایجاد خنده است.
اشکال سینمای کمدی بسیار متنوع است؛ مثل کمدی انتقادی، کمدی اجتماعی، کمدی رئالیستی، کمدی رومانتیک، کمدی سیاه، کمدی موزیکال و ... ایجاد خنده در تماشاگران به شیوه‌های مختلف ساختاری صورت می‌‌گیرد؛ مانند وضعیت‌های غیرمنتظره، اشتباهات، رفتارها، موقعیت انسان، لهجه‌ها و کلام و البته بهره‌گیری از تدوین و بزرگ‌نمایی حالت‌های کمیک.
شادی‌آفرینی از طریق عوامل خنده‌آفرین در یک فیلم واقع‌گرا و یا تخیلی و سینمای فکاهی به مفهوم استفاده‌ی خلاقه از عنصر فکاهی و بیان سینمایی در جهت فرح‌بخشی و احتمالاً نقد اجتماعی و به‌ویژه مضحکه‌های فیلمی از هم جدا می‌شوند و جایگاه بخش عمده‌یی از فیلم‌های سینمای ایران که به‌اشتباه کمدی به نظر می‌رسند روشن خواهد شد، چرا که در هر فیلمی نمی‌توان گرایش کمیک به وجود آورد. شاد کردن تماشاگران به معنای ایجاد وضعیتی است که آن‌ها را از حالت عادی درآورده و در شرایط جدیدی که خنده‌ است قرار ‌دهد. خندیدن انواع گوناگون دارد: خنده‌ی فیزیولوژیک، خنده‌ی پاتولوژیک و خنده‌ی سایکولوژیک؛ خنده‌ی ناشی از قلقلک و تحریک اعصاب را خنده‌ی فیزیولوژیک می‌گویند و خنده‌یی که مرگ دشمن و یا مشکلات بزرگی را برای او موجب می‌شود خنده‌ی پاتولوژیک ‌گویند اما بهترین خنده، خنده‌ی روانشناختی است.
سینما توانسته در طول تاریخ با ساخت آثار کمیک به نقاط حساسی از این واکنش پیچیده‌ی روانشناسی پرتوافکنی کند و تماشاگران را عمیقاً بخنداند.
سینمای جهان از همان آغاز پیدایش با فیلم باغبان آبپاشی‌شده اثر برادران لومیر و فیلم‌های ژرژ مه‌لیس به‌ویژه سکانس کنفرانس فیلم سفر به کره‌ی ماه که صلح‌طلبان مانند حیوانات وحشی به جان هم افتاده بودند، نوعی کمدی اسلپ‌استیک را رقم زد.
تماشاگران سینمای کمدی بیش‌تر مردم کوچه و بازار بوده‌اند تا خواص جامعه؛ تصور می‌رود که این جریان ریشه‌ی تاریخی داشته باشد و به تقسیم‌بندی نمایش از دید ارسطو به سه دسته‌ی تراژدی، حماسی و کمدی برمی‌گردد که احتمالاً کمدی این انگ را داشته که از دل تاریخ و از همین تقسیم‌بندی و با قرار گرفتن در مقابل دو نوع به ظاهر مهم‌تر نمایش را با خود آورده است.
سینمای کمدی کشور ما نتیجه‌ی شناخت دستاوردهای جهانی، رشد علم‌گرایی و بررسی عالمانه‌ی جامعه و مناسبات انسانی در شهرهای ایران، در دوران تغییرات و در مناسبات اجتماعی و رشد طبقه‌ی متوسط جدید شهری است که در عین حال نگاهی هم به فرهنگ نمایشی ایران دارد. سینمای کمدی ایران از سرعت و هیجان سینمای شلوغ و پرهیاهو به دور نمانده است و به مفهوم شوک کمیک در هر لحظه و سرعت تبادل اطلاعات کمیک علاقه‌مند می‌شود؛ شاید بهترین نمونه‌ی این گونه فیلم‌ها، اجاره‌نشین‌ها باشد. گذر سینمای کمدی و فکاهی ایران از مرحله‌ی ساده و ابتدایی به کمدی جدید، گذر جامعه از مراحل رشد سیاسی و اجتماعی است.
اولین فیلم تاریخ سینمای ایران که کمدی بوده و اکنون اثری از آن باقی نمانده پایه و اساس تولید سینمایی را رقم زده است. سینمای ایران با کمدی آغاز می‌شود و طنز معمولاً چاشنی فیلم‌های گونه‌های مختلف در این سینما بوده است. استقبال از سینمای کمدی و برنامه‌های خنده‌آور تلویزیون در کنار فال قهوه و کتاب‌های شبه‌روانشناسانه، از روانشناسی جمعی می‌آید که مردم از سختی‌های روزمره به ستوه آمده‌اند و به دنبال مفری برای رهایی هستند و چون در واقعیت مفری نیست به غیرواقعی‌اش متوسل می‌شوند؛ پس آیا هنر و سینمای کمدی با این نیت به وجود آمده که باعث بیگانگی و گریز مردم شود؟ پاسخ منفی است، خنده و شادمانی بخشی از حیات آدمی است.
در سینمای دهه‌ی ۶۰ کشور فضای تلخ فیلم‌های خشن و ملودرام‌های عبوس هم‌چنان ادامه داشت تا این‌که از نیمه‌های این دهه فیلم‌های کمدی اتوبوس و مردی که زیاد می‌دانست از یدالله صمدی، مردی که موش شد کار احمد بخشی و کفش‌های میرزانوروز ساخته‌ی محمد متوسلانی، از گیشه و تماشاگران عام جواز خنده و شادی گرفتند. اما ساخت و اکران اجاره‌نشین‌ها که صرفاً یک فیلم مفرح عامیانه نبود با اقبال پرشور تماشاگران روبه‌رو شد. این فیلم که از شیوه‌ی کمدی آکسیون و کمدی موقعیت بهره گرفته است، از نظر ساختاری و مضمون، در سینمای ایرانِ آن زمان اتفاقی تازه و تجربه‌یی درخور توجه بود. استقبال عمومی از اجاره‌نشین‌ها باعث رونق سینمای کمدی در کشور شد. در فیلم‌های کمدی از گویش‌های محلی و عیوب جسمی به عنوان عامل خنده بهره گرفته نمی‌شد؛ خواستگاری بر اساس دلدادگی دو آدم مسن ساخته می‌شود و دو نفر و نصفی که از فیلم دو مجرد و یک کودک برگرفته شده بود، به روال کمدی سمت و سو می‌یابد. در دهه‌ی ۷۰ با گردش عروسک‌ها توسط ایرج طهماسب و حمید جبلی، کلاه‌قرمزی و پسرخاله پرفروش‌ترین فیلم سال شد.
سینمای کمدی در این دهه رونق بیش‌تری یافت؛ روز باشکوه که در آن علی‌رضا خمسه یکی از بهترین نقش‌های خود را ارایه داد ایادی رژیم گذشته را به تمسخر می‌گرفت، آدم‌برفی که در هنگام اکران از استقبال خوبی برخوردار شد، مرد عوضی که با سنت‌شکنی و انتخاب مضمونی که در شرایط قبلی امکان طرح نداشت نقطه‌ی عطفی از جهت فروش در گیشه بر جای گذاشت و عینک دودی که تا حدی اعتنای تماشاگران را به همراه داشت.
این‌گونه بود که کمدی‌سازی رونق گرفت و فیلم‌هایی چون توکیو بدون توقف، دختر ایرونی، دنیا، عروس خوش‌قدم، چپ‌دست، توفیق اجباری و کلاغ‌پر که کمدی‌های سبکی بودند به روی پرده‌ رفتند. داریوش مهرجویی که فیلم درخشان اجاره‌نشین‌ها را داشت با درک شرایط جدید مهمان مامان را ساخت که اجرایی جذاب در زیرلایه‌های وقایع مفرح و خنده‌آفرین، بخشی از روانشناسی مردم را به صورت واقع‌بینانه‌یی بازتاباند. کمدی‌های لیلی با من است و اخراجی‌ها با قرار دادن مضامین جنگی در روایت و ایجاد موقعیت‌های کمدی با کنش کاراکترها فصل جدیدی از سینمای کمدی را در عرصه‌ی سینمای جنگ و دفاع مقدس گشودند. مارمولک هم با یک موضوع ویژه که سینما کم‌تر از آن بهره گرفته بود به یکی از پرفروش‌ترین‌های سینمای کمدی تبدیل شد

حسین گیتی

منبع : سورۀ مهر

مطالب مرتبط

دنیا از خنده ی زیاد نخواهد مرد»

دنیا از خنده ی زیاد نخواهد مرد»
کمال مرادی متولد ۲۸/۸/۱۳۶۶ شهرکرد.- جوانی پرکارو موفق.- کمال هم اکنون دانشجویی زبان و ادبیات انگلیسی است .او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰در زمینه شعر و نقد ادبی آغازکرده و برای نشریاتی چون "دال"،"نافه"،"گوهران"و... قلم زده است. از مرادی چند کتاب شعر ،ترجمه ونقد ادبی آماده چاپ است .ازکمال خواستیم بر فیلم دلداده نقدی بزند.او ابتدا نپذیرفت .اما بعد گفت که در فضایی نقد امروز حتی دلداده هم باید فرصت نقد شدن را پیدا کند .
● کمدی
انسان به عنوان حیوان متفکر عامل اساسی به وجود آوردن خنده است. برگسون در رساله ی جالبش در مورد خنده می گوید: « انسان موجودی خنده آور است » و نتیجه می گیرد که در هیچ موردی تا پای انسان در میان نباشد امکان خنده نیست.
کمدی زمانی بوجود آمد که نوعی تفکر انسانی – زمینی به جهان , جایگزین رابطه ی جادویی بشر با محیط پیرامونش شد. بشر در آغاز به سبب عدم تسلط و آگاهی بر پدیده ها و دگرگونی های جهان , حتی علل و انگیزه های تحولات طبیعی را به نیروهای ماوراء طبیعه وابسته می دانست و در این مورد کمتر نقشی را برای خود و موجوداتی که در این وادی می زیستند قائل می شد. این شیوه ی نگرش تا حدودی در تراژدی های یونان باستان که در آنها اراده ی خدایان و تقدیر و سرنوشت بر علل واقعی حوادث می چربد , مشهود است. زمانی که افکار انسان ها , به تدریج به سمت اخلاقیات , روابط و رفتار های انسانی متمایل شد , موقعیتی فراهم شد تا بشر از دیدگاه خود به این قضایا بیندیشد و نتیجه بگیرد. انسان ها حتی به خود اجازه دادند تا رفتار و کردار خدایان و اسطوره ها ی آسمانی را نیز با دید تمسخر و انتقاد بنگرند. نمایش « ساتیر » دربرگیرنده ی این نوع نگاه مقتدرانه انسان ها به اساطیر و خدایان است. در کتاب تاریخ تئاتر می خوانیم:
« ساتیر به نوعی تقلید مسخره آمیزی بود از اسطوره که دهن کجی نسبت به خدایان یا قهرمانان و ماجراهای آنان و نیز حرکات ناهنجار و رقص های پر هیجان و اطوار و لهجه های بی وقار همراه شد. »
ظهور کمدی بنا بر آنچه ارسطو می گوید از نمایش بدیهه سازی های سرخوان آوازهای آیینی فالیک (آوازهای فالیک متشکل از اشعار فالیک , اشعار مربوط به نیایش های باروری و شاد خوانی های دیونیزوسی بود که همراه با حرکت های دسته جمعی مربوط به پرستش فالوس و شوخی های هرزه و هجو های فی البداهه عرضه می شد ) سرچشمه گرفته است ، با این نگرش انسانی و زمینی همراه شد و هر چه ارتباطات و رفتارهای اجتماعی مردم در تفکر و آثار اندیشمندان یونان باستان بیشتر شکل گرفت , هنر کمدی نیز رشد سریع تری یافت. از سوی دیگر آزادی و دموکراسی مساعدترین شرایط را برای رشد هنر کمدی , از راه تحمل گزنده ترین شکل تمسخر بوجود آورد.
کمدی با بهره گیری از خاصیت اجتماعی پدیده « خنده» به سرعت اقشار مختلف جامعه عوام را به هم پیوند زد و وسیله ای شد تا به کمک آن طبقات فرو دست جامعه , با هجو روابط , اندیشه ها و رفتارهای بزرگان و اشراف زادگان و حتی اندیشمندان آن روزگار , خود را در حالت برتری احساس کنند. به این ترتیب کمدی نزد اقشار فرودست جامعه که به دلیل فشار های اجتماعی بیشتر به داروی تسکین دهنده ی خنده و استهزاء نیاز داشتند , مقبول تر افتاد و در عین حال آینه ای شد تا تماشاگران در آن , خلق و خوی انتقاد برانگیز شخصیت های نمایش را, انعکاسی از نکات ضعف خود ببینند.
● گذاری بر سینمای کمدی
فیلم کمدی جزء اولین گونه های سینمایی بود که شکل گرفت و به خوبی تداوم پیدا کرد. در واقع فیلم سازان اولیه بعد از اینکه در تجربه های اولیه شان , فیلم های مستند و واقعی از زندگی مردم ارائه دادند در تجربه های بعدی به سراغ خنداندن مردم رفتند . زیرا از طرفی نمایش های خنده دار بین مردم بسیار پرطرفدار بود و ار طرفی از آنجا که آنها به سراغ بازیگران تئاتر می رفتند و از آنجا که بعضی از آنها از فیزیک مناسبی بر خوردار نبودند , به سمت اجراهای کمدی کشانده شدند. بدین ترتیب فیلم های کمدی اولیه بر اساس بازیگرانشان شکل می گرفتند که عمدتا مرد بودند. ماکس لندر را اولین کمدین بزرگ سینما می دانند. می توان از سینمای صامت مک سنت و چارلی چاپلین نیز یاد کرد . کم کم قهرمانان زن کمدی نیز افزوده شد و خط داستانی فیلم ها را به سوی فیلم های عاشقانه ی کمدی کشاند. و پانتومیم به یک جزء سینمای کمدی تبدیل گشت.
با ورود صدا به سینما , سینمای کمدی دستخوش دگرگونی اساسی شد. کماکان شوخی تصویری وجود داشت , اما شوخی های کلامی بعد تازه ای به سینمای کمدی بخشیده بود. در این میان می توان از الیور هاردی و استن لورل و برادران مارکس نام برد.
در دهه ی ۱۹۳۰ نوع دیگری از کمدی مطرح شد . این کمدی به آثار تئاتری شباهت داشت , رئالیستی بود , به مسائل روز اجتماعی می پرداخت , ساختار نمایشی داشت و هوشمندانه بود. این کمدی ها به دیالوگ دهای طنز آمیز تکیه ی زیادی می کردند و از طرفی مورد علاقه ی تماشاگران هوشمندی بودند که به تازگی به سینما روی آورده بودند. از این جمله می توان به « دردسر در بهشت » ساخته ی ارنست لوبیچ ۱۹۳۲, « در یک شب اتفاق افتاد» فرانک کاپرا ۱۹۳۴ یاد کرد.
در دهه ۱۹۴۰ و به ویژه ،در سال های اوج جنگ جهانی دوم و سال های جنگ سرد ،دیگر جایی زیادی برای کمدی و شوخ طبعی وجود نداشت ،در اوخر دهه ۱۹۵۰ و در اوایل دهه ۱۹۶۰ چند فیلم کمدی ساخته شدند ولی آشکارا و بسیار سطحی بودند .در این دوران بیلی وایلدر دو فیلم با مایه های کمیک ساخت که جزء فیلمهای درخشان کمدی سینما هستند .بعضی ها داغش را دوست دارند (۱۹۵۹)و آپارتمان (۱۹۶۰)به این ترتیب سینمای کمدی که شروعی قدرتمند و دوران اوج نسبتاً قدرتمندی را پشت سر گذاشت اما در ادامه رکود چشمگیری داشت ،زیرا از طرفی تماشاگران روی خوشی به کمدی های سبک نشان نمی دادند و خواهان عمق و ظرافت بیشتری در فیلم های کمدی بودند. و از طرف دیگر ستاره های بزرگی در عرصه ی کمدی مانند سابق ظهور نکردند . همه ی این عوامل باعث شد که رویکرد جدیدی را در عرصه ی کمدی شاهد باشیم. این که فیلم های این ژانر , بیش از انکخ خنده آور باشند , تلخ و درد آور بودند. این کمدی را اصطلاحا کمدی سیاه می نامیدند. می توان به فیلم های خوش بینانه ی مل بروکس , کمدی های هجو گونه ی استنلی کوبریک و مایک نیکونر و فیلم های ظریف و حساس وودی آلن که موفق به خلق یک نوع کمدی خاص شد که آمیزه ای بود از هجو , فارس , و شوخی های کلامی و بهره مند از اندیشه ای خاص که نظام اجتماعی و سیاسی را زیر سوال می برد.
● اشاره ای به مخاطب دلداده – سینمای دل آزار
در حال حاضر بخش عمده ی تولیدات سینمای ایران کمدی هستند و اگر روند رو به رشد این ژانر ادامه یابد سالن های سینما به سیرک و جگ های شادی تبدیل می شود , که مردم فقط برای خنده و شاد شدن روحیه به آنها می روند.
فیلم های کمدی باید واقعا کمدی باشند و این شرایط خاصی را می طلبد. در صورتی که متوجه می شویم اکثر فیلم های کمدی تنها قصد دارند با دلقک بازی , لودگی , استفاده از کلیشه های فرسوده و فضای طنزهای شبانه , .... مردم را بخندانند. در حالی که در فیلم ها و تئاتر های کمدی می توان مسائلی را مطرح نمود که روی بیننده تاثیر فراوان بگذارد در عین اینکه او را شاد هم بکند. ولی در سینمای ایران بجز معدودی از کارها که از سطح کیفی خوبی برخوردارند. چون« اجاره نشین ها »ی مهرجویی که یک کمدی موقعیت است و می توان نمادها و رفتار های تماما ایرانی را در این کار یافت. یا« دایره زنگی» که نمونه ی خوبی از یک فیلم شهری است همراه با طنز تلخ اجتماعی , نگاه به معضل ماهواره و این رویکرد که خانواده ی ایرانی هنوز نتوانسته ما بین ارزش های مذهبی- سنتی خود و عوامل غیر قابل کنترل دنیای مدرن , تعادل و تعاملی برقرار کند. و- معدودی دیگر – خبری از مطرح کردن چنین مسائلی نیست.
کارگردان فیلم دلداده نشان داد که چگونه رگ خواب بیننده ی عام سینمای ایران را می شناسد , و برای بهره برداری از آن حاضر است سینما را هم مسخره بگیرد و قربانی کند . او هم مثل خیلی از ناکارگردانان این زمانه چشم اش به گیشه و فروش های چند صد میلیونی ست.
در فیلم دلدلداه حتی یک شوخی کلامی یا فیزیکی خوب در آن پیدا نمی شود و به سبک نازل ترین فیلم های کمدی از تکراری ترین شوخی ها استفاده می کند , که هیچ انتقادی هم دیده نمی شود و فیلم نامه نویس هم هیچ خلاقیتی در این فیلم نامه ندارد. تنها پس از این شوخی های تکراری و لوس و لوده , برای آنکه دست پختش سر و ظاهر بهتری پیدا کند , چاشنی هایی به آن اضافه می کند:
۱) استفاده از بازیگران شبانه به نحوی که در برنامه های شبانه ی تلوزیون حرفه نمایی می کنند. ( جواد رضویان , آن مرد افغانی )
۲) رگه های فیلم فارسی وار با تغییراتی جزئی و در مواردی با همان فرم بازی , استفاده از همان نحو و زبان فیلم های فارسی (آقای قهرمان. که البته قرار است همچون فیلم های قهرمان محور فیلم های فارسی, قهرمان فیلم دلداده باشد. )
۳) آوار خواندن کاراکتر ها که کم کم تبدیل به یک بیماری موروثی در سینمای کمدی و جدی ایران شده است.
۴) فضای لوکس , استفاده از آثار پیکاسو و هنرمندان بزرگ جهان برای ادای دین به جامعه ی هنری , استفاده از ماشین های گران قیمت , نشان دادن آن احساس زیبای ایران دوستی , خوراندن آبگوشت به ایرانی های برگشته از فرنگ و بیان عشق و علاقه آنها به آب و خاک وطن و نفرت از فرنگ
۵) روابط علی معلولی بین عاشق و معشوق و نحوی عشقیدن بگونه ایست که بجای اینکه در فضای تیره و غم انگیز تراژدی , تماشاگران تحت تاثیر هیجان , اظطراب و اندوه ناشی از بروز وقایع گوناگون نمایش , نفس در سینه حبس کنند , نفس را از سینه رها کرده اند و در سالن های نمایش به اجرای سوت و جیغ می پردازند.
البته این افت کیفیت در آثار کمدی باعث افت سطح سلیقه ی مردم نیز شده است به گونه ای که هم اکنون فیلم هایی که حتی از استاندارد طنز های تلوزیونی نیز پایین تر هستند با استقبال شدید مردم مواجهه می شوند. ( چه در شمال و جنوب تهران و چه در شهرستان ها )
هم: از بدبختی هیچ چیز خنده دار تر نیست.
آخر بازی / ساموئل بکت.

وبگردی
تلاشی بیهوده برای پیام رسان داخلی / سرنوشتی مانند ایمیل ملی
تلاشی بیهوده برای پیام رسان داخلی / سرنوشتی مانند ایمیل ملی - در پیامک هشدارآمیز آمده است: «در اجرای حکم قضایی مبنی بر فیلتر شدن تلگرام، برای ادامه فعالیت کانال خود از طریق پیام رسان های داخلی ظرف 48 ساعت اقدام نمایید. در صورت استمرار فعالیت کانال در تلگرام، برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت. پلیس امنیت عمومی ناجا» حال این سؤال مطرح می شود آیا با تهدید می توان افراد را وادار کرد تا از پیام‌رسان های داخلی استفاده کنند؟
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد!
سحر تبر چهره واقعی‌اش را آشکار کرد! - سحر تبر سال گذشته برای اولین بار در رسانه‌های جهان دیده شد. گمانه زنی می‌شد که او برای شباهت پیدا کردن به آنجلینا جولی ۵۰ عمل جراحی داشته است. اما او در نهلایت شبیه شخصیت "عروس مرده" تیم برتون به نظر می‌رسید.
جنجال جدیدِ تلویزیون؛ پریدن از پنجره برای فرار از دست دختران!
جنجال جدیدِ تلویزیون؛ پریدن از پنجره برای فرار از دست دختران! - دخترها پسرجوان را دوره کرده‌اند و پسرجوان خود را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند. باورتان نمی‌شود که نشود، اما این صحنه را در سریال تلویزیونی پدر دیدیم که حالا دوباره این موضوع تلویزیون و دست‌اندرکاران سریال را وارد حاشیه‌های اینستاگرامی کرده است. منبع
بحران غارت سازمان یافته / در همین دو ماه اخیر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پول دزدیده شده
بحران غارت سازمان یافته / در همین دو ماه اخیر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پول دزدیده شده - بحران موجود، مشروعیت است. بحران مشروعیت ناشی از خیانتی است که به صداقت و آرمانگرایی و از خودگذشتگی ملت ایران انجام شده.
فیلم | علت فساد در حکومت اسلامی چیست؟
فیلم | علت فساد در حکومت اسلامی چیست؟ - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از سخنرانی قدیمی شهید بهشتی در مجمع عمومی اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا را درباره فساد در حکومت اسلامی و دلایل آن می شنوید.
ماجرای سفر مخفیانه حسن روحانی به انگلیس
ماجرای سفر مخفیانه حسن روحانی به انگلیس - کامران غضنفری با کتاب «راز قطعنامه» شناخته شد؛ هر چند بیش از آن هم دستی بر آتش نوشتن و پژوهش داشت. غضنفری بعد از این تجربه های موفق دست به انتشار کتاب یا به قول خودش مقاله مفصل در مورد پیشنه، زندگی و عملکرد حسن روحانی در فضای مجازی زده است.
ماجرای احسان علیخانی و  ثامن الحجج
ماجرای احسان علیخانی و ثامن الحجج - پنج ماه بعد از اعلام رسمی غیرقانونی بودنِ موسسه ثامن الحجج در آبان 1393، برنامه تحویل سال 1394 شبکه سوم سیما تحت عنوان «بهارنارنج» با تهیه کنندگی و به مدت هشت ساعت پخش شد و این بار به جای تبلیغ مستقیم ثامن الحجج، باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج تبلیغ شد! در این برنامه بارها از ابوالفضل میرعلی مدیرعامل موسسه ثامن الحجج با عنوان دکتر تقدیر به عمل آمد؛ دکتری که اکنون مشخص شده یک دیپلمه با سوابق مالی…
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.