چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شیوع کلینیکی عدم حضور دندان های دایمی ( به جز دندان عقل) در دانش آموزان دختر دبیرستان های رشت در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸


شیوع کلینیکی عدم حضور دندان های دایمی ( به جز دندان عقل) در دانش آموزان دختر دبیرستان های رشت در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸
● سابقه و هدف:
عدم وجود دندان ها سبب بروز برخی مشکلات از جمله اشکال در جویدن و زیبایی فرد شده، تشخیص اولیه آن باعث می شود که اقدامات درمانی صحیح تر صورت پذیرد. هدف از این مطالعه که تاکنون نیز در ایران انجام نشده است تعیین میزان شیوع عدم وجود کلینیکی دندان های دایمی (بجز مولر سوم) در دانش آموزان دختر دبیرستان های رشت در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸ می باشد.
● مواد و روش ها:
این تحقیق اپیدمیولوژیک و توصیفی به صورت مقطعی و با دقت ۹۵ درصد انجام گرفت. تعداد ۶۰۰ نمونه از دختران دبیرستان رشت در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی پس از معاینه و تکمیل فرم اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفتند. بدین صورت که ده دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات از طریق پرسشنامه و صرفا معاینه کلینیکی جمع آوری گردیدند. سابقه سندرم و بیماری مادرزادی، سابقه شکاف کام و لب، سابقه تروما، سابقه extraction، انحراف میدلاین، اختلال فضا در فک، اختلال اندازه دندان ها، اختلال فرم دندان ها و هیپوپلازی مینا، از جمله متغیرهایی بودند که در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین فک درگیر شده، یک طرفه یا دو طرفه بودن غیبت دندانی، سمت گیری، تعداد موارد عدم وجود دندان و نوع دندان درگیر نیزمورد بررسی قرار گرفت. داده ها به وسیله آزمون Phi- cramer’s مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
در این تحقیق تعداد ۶۰۰ دانش آموز از ۱۰ دبیرستان در شهر رشت مورد بررسی قرار گرفتند. شیوع عدم وجود دندان در کل جمعیت تحقیق مورد مطالعه ۱۶.۸ درصد به دست آمد که از این میزان ۸.۸ درصد به دلیل Extraction و ۸ درصد به دلیل Missing یا ‌Impaction دندان در فک نداشتند. به طور کلی شیوع عدم وجود دندان در فک پایین بیشتر از فک بالا بود.
● نتیجه گیری:
بیشترین میزان عدم وجود دندان ها در سن ۱۶ سالگی و کمترین آن در سن ۱۸ سالگی مشاهده شد. بیشترین دندان غایب پرمولر دوم کمترین دندان مولر دوم بود. تشخیص زود و به هنگام عدم حضور دندان در نهایت باعث پیش آگهی بهتر و درمان مناسب تر خواهد شد.
فهیمه اخلاقی
سیدامیرسعید یاوری
فاطمه اسحاقی سیده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید