چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / Wednesday, 18 July, 2018

لارس و دختر واقعی ‏ (Lars and The Real Girl)


لارس و دختر واقعی ‏ (Lars and The Real Girl)
▪ کارگردان: کریگ گیلسپای
▪ فیلمنامه: نانسی اولیور
▪ موسیقی: دیوید تورن
▪ مدیر فیلمبرداری: آدام کیمل
▪ تدوین: تاتیانا اس. ‏ریگل
▪ طراح صحنه: ارویندر گره وال
▪ بازیگران: رایان گازلینگ (لارس لیندستروم)، امیلی مورتیمر (کارین)، پل ‏اشنایدر (گاس)، پاتریشیا کلارکسون (داگمار)، کلی گارنر (مارگو)، نانسی بیتی (خانم گرونر) و کارن رابینسون (سیندی)
▪ مدت فیلم: ۱۰۶ دقیقه
▪ محصول ۲۰۰۷ کانادا
▪ داستان فیلم
لارس، جوانی دست و پاچلفتی، مؤدب و به‌شدت خجالتی، او سرانجام موفق می‌‏شود نامزد رؤیاهایش را به خانه‌یی که در آن همراه با برادر و زن برادرش زندگی می‌کند بیاورد؛ اما مشکل ‏این‌جاست که این نامزد واقعی نیست بلکه عروسک پلاستیکی است که لارس آن را از طریق اینترنت خریداری ‏نموده (!) و این ظواهر نیستند که ذهن لارس را به خود مشغول کرده‌، او به دنبال یک رابطه‌ی عمیق احساسی با ‏عروسک است.
زن برادرش از این که می‌بیند لارس با این عروسک همچون انسانی واقعی ‏رفتار می‌کند نگران است؛ برادرش هم فکر می‌کند که لارس دیوانه شده، اما اهالی شهر کوچکی که لارس در آن زندگی می‌کند تصمیم دارند برخلاف آن ‏دو از خیالات پسر خوش‌طینت شهرشان که همیشه او را دوست داشته‌اند حمایت کنند ...
● نقد فیلم
جوان ۲۷ ساله‌یی که توسط پدری بسیار کم‌حرف پرورش‌ یافته و مادرش را نیز در زمان تولد از دست داده، با ‏مشکلات احساسی بزرگی روبه‌رو بوده و از ارتباط با انسان‌ها گریزان است! «لارس» در ‏گاراژی پشت خانه‌ی کودکی‌اش زندگی می‌کند؛ خانه‌یی که اکنون توسط برادر بزرگش و همسر او ‏اشغال شده است. لارس سعی می‌کند که دعوت‌های مداوم این زوج را نادیده بگیرد و زندگی اجتماعی‌اش شامل رفتن ‏به کلیسا و گوش دادن به موسیقی‌های یکی از همکارانش است.
«کریگ گیلسپای» سابقه‌یی طولانی در ساختن آگهی‌های تلویزیونی دارد و چندین بار از سوی ‏اتحادیه‌ی کارگردانان آمریکا برای ساخت آگهی‌های ‏متفاوت نامزد و برنده‌ی ‏جایزه بوده و تحسین‌ شده است. «لارس و دختر واقعی» اولین فیلم اوست که با فاصله‌یی اندک از دومین فیلمش «آقای ‏وودکاک» به نمایش درآمده و در جشنواره‌ی شیکاگو نیز خوش درخشیده است؛ یک درام کمیک و ملایم که با وجود آشنا بودن محتوایش، سوژه‌ی غیرعادی آن می‌تواند فیلم را ‏به اثر هنری ماندگاری تبدیل کند.
گیلسپای در کارگردانی این فیلم سعی نموده به سطح شوخی‌های ساده تنزل نکند و نقاط ضعف انسانی را با لطافت و همراه با شوخی‌های ‏بصری ملایم به تصویر بکشد، درست همان‌طور که گفت‌وگوهای پرمغز «نانسی اولیور» مانع خنده‌یی آشکار می‌شوند.‏
بازی‌ها همه خوب هستند. شخصیت کمیک «رایان گازلینگ» در این نقش که با کارهای گذشته‌اش تفاوت ‏دارد همدردی‌برانگیز است.
«اشنایدر»، «مورتیمر» و «کلارکسون» نیز سه بُعد اثرگذار هستند. در میان نقش‌های جانبی، «نانسی ‏بیتی» به عنوان همسایه‌یی ساده و «کارن رابینسون» در نقش مسئول پذیرش اداره به خوبی ظاهر می‌شوند.


منبع : سورۀ مهر

مطالب مرتبط

یک قاشق مرباخوری از داروی شفابخش کمدی!

یک قاشق مرباخوری از داروی شفابخش کمدی!
کمدی و طنز در سینمای ایران معجزه می‌کند. ژانر کمدی از ابتدا تا کنون پرمخاطب و جذاب بوده، اما شاید این‌طور به نظر برسد که چون این ژانر همواره با خود عنصر جذابیت را به همراه دارد و مفرح است، در مقایسه با سایر گونه‌های سینمایی مهجور در سینمای ایران، الزامی به نقد و بررسی ندارد، چرا که نیاز مخاطب سینما به خنده همیشه وجود داشته و دارد و چنین به ‌نظر نمی‌آید روزی برسد که سلیقه‌ی این مخاطب با کمدی در سینما و در سایر رسانه‌های نمایشی - تصویری دچار مشکل شود.
اگر به این حقیقت تاریخی قایل باشیم که نخستین فیلم‌های پرمخاطب سینمای دنیا کمدی و مفرح بوده‌اند، در سینمای ایران نیز می‌توان رد پای این دیرپایی را یافت. کمدی هم‌چنین در مقاطع مختلف، مانند دارویی معجزه‌گر و شفابخش، سینما و سینماگر ایرانی را نجات داده است؛ نمونه‌ی واضح آن، گیشه‌ی سینمای ایران در چند سال اخیر است که به‌شدت وامدار کمدی و طنز بوده است (دایره‌‌زنگی که رکورددار فروش نوروزی شد). در این میان سینمای کمدی ایران را از چند بُعد می‌توان مورد آسیب‌شناسی قرار داد:
▪ فقدان تفکری برای کمدین‌پروری
در سینمای ایران، به‌ویژه در چند دهه‌ی اخیر، کم‌تر می‌توان فیلم‌های طنز‌آمیز و مفرحی را یافت که در آن‌ها کمدین‌ها و یا تیپ‌های شناخته‌شده‌ی کمدی حرف اول و آخر را بزنند و فیلم بر اساس کاراکتر آنان استوار شده باشد. گرچه طبیعی است که بنا به مقتضیات رسانه و تغییر روابط اجتماعی در دنیای امروز نمی‌توان سراغ بزرگانی چون ماکس لندر، چارلی چاپلین، مک سنت و یا جری لوییس، نورمن ویزدم، استیو مارتین و ... را گرفت با این وجود، این یک واقعیت انکارناپذیر است که ژانر کمدی برای بقا و ارتقا نیاز به ستاره دارد و سیستم ستاره‌سازی سینمای ما برخلاف سالیان دور، در سال‌های حاضر، در این زمینه چندان موفق نبوده است.
▪ وامداری سینمای کمدی از تلویزیون
سینمای کمدی همواره وامدار نمایش‌های کمدی، برنامه‌های طنز و مجموعه‌‌های پرمخاطب تلویزیونی بوده است و این اتفاق نوظهوری نیست، اما یکی از مشکلات سینمای ایران این است که صرفاً یک بازیگر مشهور کمدی را از تلویزیون گرفته و چیزی به کاراکتر شناخته‌شده‌ی آن نمی‌افزاید و به همین خاطر کم‌تر می‌توان به تداوم چهره‌های کمدی تلویزیون در سینمای ایران برخورد؛ البته در سینمای ما استثنائاتی هم در این زمینه وجود داشته ولی کفه‌ی ترازو به سمت این موارد سنگینی نمی‌کند، برای مثال کفه‌ی فیلم‌هایی چون «قلقلک»، «شاخه‌گلی برای عروس»، «کلاهی برای باران»، «زن بدلی» و ... نسبت به «دایره‌زنگی» و «رفیق بد» سنگین‌تر است.
▪ اشباع شدن مخاطب از کمدی؛ تهدید یا فرصت؟
در فضای فعلی رسانه‌یی، تلویزیون به دلیل فراگیرتر بودنش گوی سبقت را از سایر رسانه‌ها ربوده و مخاطب نیز انتخاب‌هایش در زمینه‌ی کمدی را بیش‌تر در جعبه‌ی جادویی جست‌وجو می‌کند. این موضوع می‌تواند از سویی نوعی اشباع‌شدگی را در مخاطب به وجود آورَد که شاید در صورت تولید انبوه کمدی منجر به دلزدگی از کمدی تلویزیونی و حتی کمدی صحنه‌یی شود و از سوی دیگر، البته با هوشمندی، به فرصتی برای فرار از تکرار و ظهور استعدادهای نو تبدیل گردد. قطعاً در این بین هنرمندی چون «مهران مدیری» که هم در تلویزیون جریان‌ساز و خلاق بوده و هم کارهای سینمایی موفقی داشته است، می‌تواند الگو قرار گیرد.
▪ بی‌توجهی به ادبیات نمایشی و متون کهن
سینمای ایران به خاطر وجود منابع ادبی غنی در حیطه‌ی طنز و طنزپردازان نامی در پیشینه‌ی این سرزمین، صاحب گنج است به طوری که شاید هیچ کشور دیگری تا این اندازه نتواند به گنجینه‌ی ادبی خود ببالد، اما متأسفانه گامی در این زمینه برداشته نشده و حتی توجه مقطعی و ذوقی به این سرمایه‌ی عظیم و کهن در حد میان‌پرده‌ها و جُنگ‌های تلویزیونی نیز در حال حاضر کمر‌نگ و یا متوقف شده است. در سینما هم که هیچ‌کس نیامد و نپرسید که چرا «کفش‌های میرزانوروز» دیگر تکرار نشد!
▪ اوضاع و احوال سینماگران کمدی
یکی از معضلات سینمای کمدی ما عدم وجود سینماگر متخصص فیلم‌های کمدی است، یعنی فیلمسازی که در این زمینه تجربیات مداومی داشته و به نوعی سبک کمدی دست یافته باشد؛ این مشکل اساسی مربوط به قابلیت بالای سینمای کمدی و مفرح از جهت دستیابی به مخاطب انبوه است که موجب می‌شود سینماگر حادثه‌یی‌ساز، سینماگر ملودرام‌ساز و یا سینماگری که اصلاً ذوق و قریحه‌ی طنز ندارد، برای ساختن یک فیلم گیشه‌یی و ماندن در این سینما پشت دوربین یک فیلم طنز برود و ... در این میان شاید سینماگری مثل «ابراهیم وحیدزاده» را بتوان یک استثنا دانست که همواره به این ژانر وفادار بوده و در حال تلاش برای دستیابی به سبک و سیاق کمدی خاصی است.
▪ بی‌توجهی به سبک‌های روایی کمدی
بدیهی است که در عصر حاضر نمی‌توان به دنبال انواع کمدی به آن شکل سابق بود و قالب فیلم طنز ایرانی را بر اساس اسلپ‌استیک، اسکروبال، فارس، هجو و ... بنا کرد، اما بی‌توجهی به انواع و اقسام کمدی (دستِ کم در لابه‌لای بیان یک قصه‌ی طنزآمیز) و استفاده‌ی صرف از کمدی کلامی و کمدی موقعیت بیش‌تر نشان از ناآگاهی دارد تا چیز دیگری!
▪ ساده‌پسندی، کلیشه‌گرایی و درجا زدن
در ژانر کمدی هم مثل همه‌ی گونه‌های سینمایی ساده‌پسندی، کلیشه‌گرایی و درجا زدن، سمی مهلک برای رشد و ارتقای فنی و محتوایی سینما بوده و نابود‌کننده است. در سال‌های اخیر جلوه‌های ویژه‌ی رایانه‌یی نقش عمده‌یی در ایجاد جذابیت برای کمدی‌های روز دنیا داشته، اما در سینمای ما جز یکی - دو تلاش نصفه و نیمه کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. از نظر محتوایی نیز هر چه بتوان کمدی را به جامعه نزدیک‌تر کرد، موفقیت بیش‌تری کسب می‌شود.
کمدی رئالیستی که در تاریخ سینما هم نمونه‌های باشکوهی دارد، در سینمای ما می‌تواند به عنوان یک الگو برای ساخت آثار پرمخاطب و در عین حال ماندگار باشد کما این‌که در چند دهه‌ی اخیر با آثاری چون «اجاره‌نشین‌ها» و «دایره‌زنگی» چنین فرضیه‌یی ثابت شده است. با این وجود اسف‌انگیز آن‌گاه است که تهیه‌کننده‌ی سینمای ایران و صاحب پرفروش‌ترین فیلم‌های سال‌های کنونی به کلیشه دل خوش کند، ساد‌ه‌پسندانه بیندیشد و این ماجرا را رواج دهد بدون این‌که تقلایی برای ارتقای محتوایی و فنی کرده باشد

وبگردی
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند