جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ / Friday, 19 January, 2018

لارس و دختر واقعی ‏ (Lars and The Real Girl)


لارس و دختر واقعی ‏ (Lars and The Real Girl)
▪ کارگردان: کریگ گیلسپای
▪ فیلمنامه: نانسی اولیور
▪ موسیقی: دیوید تورن
▪ مدیر فیلمبرداری: آدام کیمل
▪ تدوین: تاتیانا اس. ‏ریگل
▪ طراح صحنه: ارویندر گره وال
▪ بازیگران: رایان گازلینگ (لارس لیندستروم)، امیلی مورتیمر (کارین)، پل ‏اشنایدر (گاس)، پاتریشیا کلارکسون (داگمار)، کلی گارنر (مارگو)، نانسی بیتی (خانم گرونر) و کارن رابینسون (سیندی)
▪ مدت فیلم: ۱۰۶ دقیقه
▪ محصول ۲۰۰۷ کانادا
▪ داستان فیلم
لارس، جوانی دست و پاچلفتی، مؤدب و به‌شدت خجالتی، او سرانجام موفق می‌‏شود نامزد رؤیاهایش را به خانه‌یی که در آن همراه با برادر و زن برادرش زندگی می‌کند بیاورد؛ اما مشکل ‏این‌جاست که این نامزد واقعی نیست بلکه عروسک پلاستیکی است که لارس آن را از طریق اینترنت خریداری ‏نموده (!) و این ظواهر نیستند که ذهن لارس را به خود مشغول کرده‌، او به دنبال یک رابطه‌ی عمیق احساسی با ‏عروسک است.
زن برادرش از این که می‌بیند لارس با این عروسک همچون انسانی واقعی ‏رفتار می‌کند نگران است؛ برادرش هم فکر می‌کند که لارس دیوانه شده، اما اهالی شهر کوچکی که لارس در آن زندگی می‌کند تصمیم دارند برخلاف آن ‏دو از خیالات پسر خوش‌طینت شهرشان که همیشه او را دوست داشته‌اند حمایت کنند ...
● نقد فیلم
جوان ۲۷ ساله‌یی که توسط پدری بسیار کم‌حرف پرورش‌ یافته و مادرش را نیز در زمان تولد از دست داده، با ‏مشکلات احساسی بزرگی روبه‌رو بوده و از ارتباط با انسان‌ها گریزان است! «لارس» در ‏گاراژی پشت خانه‌ی کودکی‌اش زندگی می‌کند؛ خانه‌یی که اکنون توسط برادر بزرگش و همسر او ‏اشغال شده است. لارس سعی می‌کند که دعوت‌های مداوم این زوج را نادیده بگیرد و زندگی اجتماعی‌اش شامل رفتن ‏به کلیسا و گوش دادن به موسیقی‌های یکی از همکارانش است.
«کریگ گیلسپای» سابقه‌یی طولانی در ساختن آگهی‌های تلویزیونی دارد و چندین بار از سوی ‏اتحادیه‌ی کارگردانان آمریکا برای ساخت آگهی‌های ‏متفاوت نامزد و برنده‌ی ‏جایزه بوده و تحسین‌ شده است. «لارس و دختر واقعی» اولین فیلم اوست که با فاصله‌یی اندک از دومین فیلمش «آقای ‏وودکاک» به نمایش درآمده و در جشنواره‌ی شیکاگو نیز خوش درخشیده است؛ یک درام کمیک و ملایم که با وجود آشنا بودن محتوایش، سوژه‌ی غیرعادی آن می‌تواند فیلم را ‏به اثر هنری ماندگاری تبدیل کند.
گیلسپای در کارگردانی این فیلم سعی نموده به سطح شوخی‌های ساده تنزل نکند و نقاط ضعف انسانی را با لطافت و همراه با شوخی‌های ‏بصری ملایم به تصویر بکشد، درست همان‌طور که گفت‌وگوهای پرمغز «نانسی اولیور» مانع خنده‌یی آشکار می‌شوند.‏
بازی‌ها همه خوب هستند. شخصیت کمیک «رایان گازلینگ» در این نقش که با کارهای گذشته‌اش تفاوت ‏دارد همدردی‌برانگیز است.
«اشنایدر»، «مورتیمر» و «کلارکسون» نیز سه بُعد اثرگذار هستند. در میان نقش‌های جانبی، «نانسی ‏بیتی» به عنوان همسایه‌یی ساده و «کارن رابینسون» در نقش مسئول پذیرش اداره به خوبی ظاهر می‌شوند.


منبع : سورۀ مهر

مطالب مرتبط

کمدی جمع و جور روستایی‌


کمدی جمع و جور روستایی‌
«به ساجانپور خوش آمدید» یک فیلم جمع و جور دلچسب روستایی است که روی تعداد زیادی کاراکتر فوکوس می‌کند که هریک روحیات خاص خود را دارند و به واسطه ارتباط با کاراکتر مرکزی، قصه‌هایش به صورت اپیزودی مطرح می‌شود.
شخصیت اصلی ماجرا جوانی خوش‌قلب به نام ماداف ‌با بازی شریاس تالپاده است که جزو معدود افراد باسواد دهکده کوچک خود است. او نامه‌هایی را که برای اهالی می‌آید می‌خواند و جواب نامه‌ها را برای آنها می‌نویسد. به این ترتیب او از مسائل زندگی همه اهالی ده اطلاع دارد.
او می‌تواند نامه‌ها را با اندکی تغییر و جابه‌جایی بخواند و جواب نامه‌ها را هم آن طور که خودش دوست دارد بنویسد. زمانی که یکی از اهالی ده دوست دوران کودکی ماداف ‌ برای نوشتن نامه نزد او می‌آید، وی تصمیم می‌گیرد در نامه‌های این همسایه دخل و تصرف کند.
خط اصلی قصه فیلم از همین جا شروع و فضاهای طنز و بانمکی در این رابطه خلق می‌شود. در کنار خط اصلی قصه، فیلمنامه به زندگی کاراکترهای فرعی قصه هم نگاهی دارد و در لابه‌لای ماجراهای خود، آنها را هم تعریف می‌کند.
شیام بنگال فیلمساز کهنه‌کار سینمای هند این فیلم را براساس طرح قصه‌ای از خودش کارگردانی کرده است. دیدن این فیلم برای منتقدان هندی با تعجب و شگفتی همراه بود، زیرا بنگال متخصص ساخت فیلم‌های غیرمتعارف و روشنفکرانه است و این اولین بار است که وی دست به ساخت فیلمی تجاری و عامه‌پسند زده است.
نکته جالب این که فیلم در سراسر هند با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شده است. فیلم‌های قبلی بنگال از آن دسته فیلم‌هایی بوده‌اند که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی با استقبال روبه‌رو شده و جوایز متعددی را برای سازنده‌اش به ارمغان آورده‌اند.
به همین نسبت این فیلم‌ها از سوی تماشاگران عادی سینما مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و گیشه سردی داشته‌اند. منتقدان سینمایی به بنگال لقب استاد سینما و فیلمسازی را داده‌اند و نمایش عمومی یک کمدی ساده و مردم‌پسند، از همین رو باعث شگفتی‌شان شده است.
در شرایطی که تماشاگران شهرهای بزرگ دوستدار تماشای فیلم‌هایی با مضامین شهری هستند، استقبالشان از یک کمدی کم‌خرج ‌ که هیچ چهره مشهوری هم در آن بازی ندارد که تمام قصه‌اش در یک روستای کوچک رخ می‌دهد، جای تعجب و شگفتی هم دارد.
این استقبال در شرایطی نصیب فیلم می‌شود که طی فصل گذشته سینماهای هند تعدادی فیلم پر سر و صدا با حضور ستارگان مطرح را نمایش دادند که جملگی در گیشه نمایش شکست تجاری سختی خوردند.
فیلم‌های شیام بنگال تا قبل از این آبرو و اعتبار خیلی خوبی برای سینمای هند در سطح بین‌المللی فراهم کرده بودند. این بار و با فیلم «به ساجانپور خوش آمدید» او اعتبار خوبی برای سینماهای داخل کشور فراهم کرده است.
اگرچه بنگال با این فیلم وارد دنیای سینمای عامه‌پسند و فراگیر کشورش شده، ولی هنوز دیدگاه‌های اجتماعی، سیاسی و فلسفی‌اش را حفظ کرده است. در دل قصه سرگرم‌کننده فیلم، بنگال یک سری بحث‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز مطرح می‌کند و این چیزی است که سینمای عامه‌پسند هند، معمولا فاقد آن است.
بحث قدرت همیشه از بحث‌های جدی و متداول در هند بوده است. مردم بیشتر مواقع احزاب سیاسی و قدرتمندان را متهم به سوءاستفاده از قدرت سیاسی می‌کنند حتی احزاب سیاسی هم در این رابطه یکدیگر را متهم می‌کنند. خط اصلی قصه بنگال هم بر همین پایه است.
کاراکتر اصلی فیلم او جوان باسوادی است که می‌تواند با سوءاستفاده از بی‌سوادی مردم دهکده، هر چه دلش می‌خواهد برای آنها بخواند و نامه‌ها را آن طور روخوانی کند که مطابق میل خودش است.
اهالی دهکده هم نمی‌توانند بفهمند او در حال خواندن همان چیزهایی است که در نامه‌ها نوشته شده، یا این که دارد نامه‌هایی دروغین را می‌خواند. البته این کاراکتر از موقعیت ویژه خویش سوءاستفاده نمی‌کند، اما در اولین جایی که پای منافع خودش به میان می‌آید، پایش می‌لغزد و سعی می‌کند با تحریف واقعیت اوضاع را به نفع خودش سر و سامان دهد.
فیلم به ساده‌ترین شکل ممکن یکی از مهم‌ترین بحث‌های کشور هند را در بوته نقد و بررسی قرار می‌دهد. کاراکتر اصلی قصه که یک نامه‌نویس ساده است، نمایش‌دهنده صریح بسیاری از دروغ‌پردازی‌های کاسبکارانه سیاسی در این کشور آسیایی است که نقش آن توسط شریاس تالپاده به بهترین شکلی بازی می‌شود.
سینمای هند در یکی دو سال اخیر گرایش عجیبی به تولید فیلم‌های کمدی پیدا کرده است که بسیاری از آنها با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شده‌اند.
در این رابطه فیلم‌های آکشی کومار، بازیگر جوان که به تام کروز هند معروف شده مثال‌زدنی هستند، ولی فیلم شیام بنگال هیچ شباهتی به این نوع کمدی‌ها ندارد. «به ساجانپور خوش آمدید»‌ قبل از این که یک کار کمدی باشد، یک اثر طنز است که حرف‌هایی جدی برای گفتن دارد. در حقیقت، این فیلم سبک و سنت کمدی‌سازی را در سینمای هند دگرگون کرده است و نوع تازه‌ای از این ژانر را معرفی می‌کند.
این نکته را درخصوص سازنده فیلم یعنی خود شیام بنگال هم می‌توان گفت. او با فیلمش یک شیام بنگال تازه را معرفی می‌کند که هیچ شباهتی به خودش ندارد. بنگال با «به ساجانپور خوش آمدید» یک خانه‌تکانی اساسی در کارنامه درخشان هنری‌اش انجام داده و سبک فیلمسازی‌اش را دگرگون کرده است.
نکته جالب این که این خانه‌تکانی و دگرگونی در زمانی صورت گرفته که برای تغییر سبک یک فیلمساز خیلی دیرهنگام به نظر می‌رسد. یادمان نرود که بنگال اکنون ۷۳ سال دارد و نزدیک نیم قرن است که در کار فیلمسازی فعالیت می‌کند.
این فیلمساز پیر و کارکشته با «به ساجانپور خوش آمدید» کاری را با موفقیت به انجام رسانده است که بسیاری از فیلمسازان جوان و تازه‌نفس، توانایی انجام درست آن را ندارند.

وبگردی
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها