جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هرزه گردی اینترنتی در مرز هشدار


هرزه گردی اینترنتی در مرز هشدار
ارزیابی ها نشان می دهد که میزان سکس گردی ایرانی ها در اینترنت در حال افزایش و به حد هشدار رسیده است. اگر بپذیریم که پدیده گردش در اینترنت نوعی سرگرمی رضایت بخش محسوب می شود که باید و نبایدهای آن بعضا نادیده گرفته می شود بطوریکه حتی فیلترینگ سایت ها نمی تواند مانعی برای این نوع تفریح شخصی باشد.
این در حالی است که از گذشته و در موارد متعددی بر این عبارت تاکید شده است که "تکنولوژی خوب است به شرطی که از آن درست استفاده شود" اما این اصل در بیشتر موارد رعایت نمی شود. بر اساس این گزارش، میزان قابل ملاحظه ای از کاربران اینترنت در جهان با سو» استفاده از امکانات سختافزاری و نرم افزاری و کاربرد نادرست نبوغ خود فضای نامناسبی را در عرصه مجازی بوجود آورده اند که پدیده سایت سازی و ایجاد وبلاگ نیز از این مقوله مستثنی نیست.
آنچه در ایران از آن با عنوان سایت های مساله دار یاد می شود مجموعه ای از وب ها، سایت ها و وبلاگ هائی است که به عرضه خدماتی خارج از عرف می پردازند به طوری که مطابق آخرین آمارهای ارائه شده، سایت های دوست یابی پرطرفدارترین سایت ها نزد جوانان ایرانی محسوب می شود. در این سایت ها تعداد زیادی از افراد پس از عضویت و دریافت رمز ورود به گفتگوی اینترنتی و دوستی با جنس مخالف مبادرت می کنند. بررسی ها نشان می دهد که میزان کامنت های افراد عضو سایتهای گفتگو و دوست یابی به جنس مخالف بیشتر از میزان کامنت هائی است که افراد همجنس برای یک آشنائی ساده برای یکدیگر می گذارند.
گردانندگان سایت های دوست یابی مقرراتی را تحت عنوان آئین نامه عضویت تدارک دیده اند که ظاهرا تضمینی برای افراد عضو شونده است با این مضمون که به کاربران اطمینان خاطر دهند امکان هرگونه سو» استفاده منتفی است اما... بر اساس یک پژوهش تحقیقی ۷۹ در صد جوانان ایرانی حداقل یک بار به سایت های دوست یابی وارد شده اند.
این ارزیابی که از سوی تعدادی از فارغ التحصیلان علوم اجتماعی دانشگاه آزاد صورت گرفته بیان می دارد که جوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله دختر و ۱۸ تا ۴۰ ساله مرد بیشترین متقاضیان عضویت در سایت های دوست یابی هستند. همین تحقیق بیان می دارد که بیش از ۵۵ درصد کاربران اینترنت در ایران که چیزی در حدود ۱۲ میلیون کاربر فعال هستند به سرچ سایت های مبتذل مبادرت می کنند. بیشترین میزان عبارات سرچ شده در اینترنت از سوی کاربران ایرانی کلماتی شامل عبارات سکس و یا ابزار جنسی بوده است. به گزارش برنا و بر اساس این ارزیابی ۸۰ درصد ترافیک سایت های داخل ایران مربوط به سایت های مساله دار و دوست یابی بوده است.
در این میان دختران تمایل کمتری به این گونه دوست یابی ها داشته و تنها ۴۱ درصد آنها به قصد دوست یابی به این سایت ها مراجعه کرده اند. این بررسی حاکی است که بیشتر دختران، دوستی های دسته جمعی و گروهی را به دوستی انفرادی ترجیح می دهند. گسترش دامنه استفاده جوانان از سایت های مساله دار موجب شده که مسئولان مخابرات نزدیک به ۸۰ درصد سایت های قابل دسترسی مرتبط با سکس و مسائل غیر اخلاقی را فیلتر کنند. با این حال نزدیک به ۵۰ درصد کاربران برای عبور از این فیلتر به پروکسی های قوی دسترسی داشته اند که برخی سایت ها به صورت ویژه و اختصاصی برای کاربران ارسال می کنند و در خلال آن از کاربران عضو می خواهند که رمز ورود فیلترشکن هایشان را دراختیار دیگر افراد قرار ندهند. جستجوی تصاویر مبتذل را نمی توان یک سرگرمی عادی فرض کرد. نکته نه چندان مبهم، چگونگی کارکرد سایت های مساله دار اخلاقی است.
گردانندگان این سایت ها غالبا افراد و گروههائی هستند که به طور هماهنگ کار به روز کردن مطالب را برعهده می گیرند. بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بیشترین مواردی که درسایت های مساله دار مورد توجه گردانندگان قرار دارد مواردی است که بر حسب مورد بیشترین مراجعه کاربران را شامل می شود. این موارد که با عنوان نیاز کاربران خوانده می شود به ترتیب اهمیت برای کاربران و بیشترین میزان کلیک بر روی آنها عبارتند از:
۱) تصاویر دختران جوان
۲) تصاویر دوربین مخفی از محیط های خصوصی
۳) تصاویر غیر اخلاقی هنر پیشه
۴) تصاویر دختران فراری
۵) پارتی دختران دانشگاهی
۶) ورزش دختران
۷) داستان های مبتذل و...
هرزه گردی در اینترنت را گرچه نمی توان پدیده ای منحصر به ایران دانست اما باید نسبت به افزایش نگران کننده گرایش به آن حساس بود. زنگ خطر زمانی به صدا در می آید که با افزایش میزان سن هرزه گرد ها مواجه می شویم و نتایج تلخ آن را در زندگی اجتماعی افراد ملاحظه می کنیم.امروزه چت روم ها و تالارهای گفتگو زمینه مساعدی را برای گرایش افراد به سایتهای مساله دار بوجود آورده است و به نظر می رسد که صرف پرداختن آماری به این معضل به خودی خود نمی تواند راه حل این مشکل باشد. صرفنظر از جهانی بودن این معضل باید گفت که ضروری است این گونه گرایش ها در ایران با توجه به غلبه نگاه های ارزشی محدود یا ساماندهی شوند.
اگرچه برخورد حذفی می تواند در کوتاه مدت پاسخگوی این هرزه گردی ها و تولد قارچ گونه این گونه سایت ها باشد اما تولید و انتشار سایت هایی با محتوای مفید بی تردید بهترین راه حل برای ایجاد فضای سالم اینترنتی است مضاف بر اینکه نباید فراموش کرد که راه اندازی سایت های متعدد و به روز مبتذل در یک برنامه هماهنگ شده در دستور کار تیم های تبلیغاتی مخالف و برنامه بلند مدت انحراف فکری و اخلاقی جوانان است که با بودجه های سنگینی حمایت و هدایت می شوند.
امیررضا پرحلم
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید