شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

SLA : وظیفه و فرصت های رگولاتوری در قبال آن


SLA : وظیفه و فرصت های رگولاتوری در قبال آن
● مقدمه
منظور از SLA ،توافق نامه سطح سرویس یاService Level Agreement است که قرارداد تضمین و تامین میزانی معین از کیفیت سرویس از سوی شرکت سرویس دهنده برای شرکت سرویس گیرنده (یا کاربر) است. منظور از رگولاتوری نیز سازمان تنظیم مقررات است.
نیاز به عقد SLA میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده هنگامی مطرح می‌شود که حیات و ممات اقتصادی سرویس گیرنده به اخذ سرویسی مستمر و با کیفیت ، از شرکت سرویس دهنده ،وابسته باشد.
در نتیجه، سرویس گیرنده حاضر می‌شود در ازای "بیمه شدن" ، تعرفه‌ی بیشتر و گران‌تری را به سرویس دهنده بپردازد. پس اگر سرویس گیرنده، کاربر نهایی نباشد و سرویس‌ ارزش افزوده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌کند، SLA، بازی برد – برد تلقی می‌شود چرا که هم به نفع کاربر نهایی ست و هم به نفع هر دو شرکت طرف توافق نامه سطح سرویس.
اگر سرویسی، زیر کیفیت و میزان توافق شده، ارائه شود، سرویس دهنده تقبل می‌کند جریمه‌ی معینی را به سرویس گیرنده بپردازد.
SLA دارای چارچوبی حقوقی و متنی ساختار یافته است شامل معیار‌‌های فنی کیفیت سرویس، شرایط پرداخت خسارت و میزان آن.
● وظایف رگولاتوری
اگر چه SLA، میان دو شرکت سرویس دهنده و سرویس گیرنده منعقد می‌شود، اما طبق توصیه‌ نامه‌های اتحادیه‌‌‌ی بین المللی مخابرات و به منظور شفاف سازی روابط متقابلinterrelation) ) میان عوامل بازار خدمات مخابرات، ضروری ست یک نسخه از توافق نامه‌ی سطح سرویس(SLA) به نهاد رگولاتوری ارسال شود.
علت و علائق رگولاتوری برای اطلاع داشتن از SLA منعقده میان سرویس گیرنده و سرویس دهنده، متعدد است.
▪ نخستین علاقه رگولاتوری، حفظ رقابت سالم میان عوامل بازاراست. برای مثال: اگر هستی و نیستی یک شرکت اپراتوری، بسته به سرویسی ‌ست که از شرکت سرویس دهنده می‌گیرد، پس شرکت سرویس دهنده ، در صورت عدم کنترل از سوی رگولاتور و پیروی از اهدافی خاص، می‌تواند اپراتوری را با سرویس دهی زودهنگام یا دیرهنگام، زودتر یا دیرتر از موعد مقرر ،وی را وارد بازار کند یا اصلا مانع ورود آن اپراتور به بازار شود و یا در جریان سرویس دهی اش وقفه ایجاد کند.
▪ وضع "کف و سقف" تعرفه‌ها و عوارض از اموری است که تنها در اختیار قانون گزار و رگولاتور باید باشد . پس برای کنترل این "کف و سقف" رگولاتور باید در جریان رخدادهای واقعی مرتبط با قیمت خدمات و رد و بدل شدن پول میان شرکت‌ها باشد.
▪ در نهایت چون به طور معمول، نهاد رگولاتوری دارای کانون داوری و حل اختلاف میان شرکت‌های درگیر است ضروری است هر شرکتی، رگولاتور را از ابتدای عقد قرارداد یا توافق نامه سطح سرویس، مطلع ساخته و وی را در جریان شرایط توافق نامه‌ها بگذارد تا به هنگام طرح شکایت و ادعای خود، سابقه‌ای در نزد رگولاتوری موجود باشد.
آموزش دادن به عوامل و عناصر بخش به منظور ارتقای منابع انسانی شرکت‌های فعال در بازار مخابرات، یکی دیگر از وظایف رگولاتور است. پس از این منظر نیز ضروری‌ست کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها در زمینه‌ی چگونگی تدوین SLA و ارائه‌ی نمونه‌های واقعی از SLA های منعقده میان شرکت‌ها، از سوی رگولاتور برگزار شود.
● ابتکار عمل شرکت ارتباطات زیر ساخت
شرکت ارتباطات زیر ساخت به عنوان عضوی از شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و تامین کننده ی زیر ساخت های اینترنتی ، ارتباطات راه دور و اتصال متقابل،در ابتکاری جالب، پیش تر از سایر شرکت‌های زیر مجموعه‌ی شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران، در سال ۱۳۸۴ از معاونت نگهداری و مدیریت شبکه و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در خواست کرد تا مرکز تحقیقات مخابرات ایران برای شماری از خدمات اتصال متقابل و خطوط استیجاری شرکت ارتباطات زیر ساخت ، چارچوب و قالب حقوقی – فنی معینی را به عنوان SLA تدوین کند.
با انجام فاز اول این پروژه از سوی مرکز تحقیقات مخابرات ایران و ارائه ی آن به شرکت ارتباطات زیر ساخت، شکل و قالب اجراییSLA از سوی کارشناسان شرکت ارتباطات زیر ساخت نهایی شد و در مرداد ماه ۸۵ برای تصویب و ابلاغ، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شد.
اکنون" توپ در زمین رگولاتوری" است و با وجود توپ SLA در زمین رگولاتوری، چند فرصت برای ارتقای فعالیت‌‌‌های رگولاتوری در ایران، پیش آمده است، که در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت.
● فرصت‌های رگولاتوری
رگولاتوری تاکنون، همایش، سمینار یا کارگاهی آموزشی برای عوامل و عناصر تشکیل دهنده‌ی بخش مخابرات برگزار نکرده است. حال ،این‌ عمل شرکت ارتباطات زیر ساخت، به رگولاتور فرصت این کار را می‌دهد و این، فتح بابی می‌شود برای برگزاری مستمر کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ ی SLA و سایر زمینه‌ های مرتبط با بخش و اطلاع رسانی به موقع برای ارتقای منافع انسانی بخش.
رگولاتور در وضعیت کنونی خود، فاقد نهاد داوری‌ و قدرت تعیین قیمت است.
طرح ‌SLA در رگولاتوری، دست کم( که البته دستاوردی اندک نیست و ارمغانی حداکثری است) مساله ی ضرورت ایجاد نهاد های داوری و تعیین قیمت خدمات مخابراتی در رگولاتوری را مطرح می‌کند.
نوشته: مهندس عباس پور خصالیان
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید