جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مسعود شجاعی


مسعود شجاعی
او حالا دومین لژیونر ایران در اسپانیاست. مسعود شجاعی، زمانی که برانکو ایوانکوویچ مربی وقت تیم ملی، او را به تیم ملی دعوت کرد و حتی به جام‌جهانی برد، خیلی‌ها به او خرده گرفتند، اما برانکو تشخیص درستی داد، حتی زمانی که به مسعود در بازی با آنگولا برای دقایقی فرصت بازی داد، او توانست در همان مدت کم حضور خود، در میدان نشان ‌دهد که چه بازیکن پا به توپی است. برانکو همان کاری را کرد که دو سال قبل از آن محمد مایلی‌کهن، مسعود شجاعی را از امیدهای سایپا در سن ۱۸ سالگی به تیم بزرگسالان آورد و به او فرصت داد تا خودش را نشان دهد. چه کسی فکر می‌کرد روزی سر از لالیگا (لیگ اسپانیا) در بیاورد. در سال پیش پس از بازگشت تیم ملی از جام‌جهانی آلمان بود که مسعود به دفتر ما آمد و به عنوان یک بازیکن جوان، همان زمان قول داد که به پیشرفت قابل توجهی خواهد رسید. بازی‌های او، آدم را به یاد علی کریمی می‌‌اندازد، با آن دریبل‌های ناگهانی، آن حرکات پا به توپ تماشایی، ظرافت‌های خاص تکنیکی، چنان که علی دایی به او اعتماد کرد تا میانه میدان تیم ملی را به او بسپارد و او چه کارها که در زمین نکرد بازی تماشایی او در مقابل امارات که به پیروزی ایران ختم شد، حداقل تا پایان رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ از یاد نخواهد رفت، او هر کاری که خواست با توپ کرد، به خصوص در اواخر بازی که با آن تکنیک بالایش توانست، زمان بازی را نگه دارد تا آن استرس شدیدی که بر علی دایی حاکم بود جای خود را به پیروزی و خوشحالی بدهد، مسعود در فصل جدید لیگ اسپانیا، در تیم «اوساسونا»، زیرنظر مربی باتجربه‌ای بازی خواهد کرد، ضمن این‌که از حمایت جواد نکونام هم استفاده می‌کند، جواد که در اوساسونا به یک فوتبالیست با شخصیت تبدیل شده و نه تنها سرمربی و بازیکنان، بلکه کل باشگاه از او حمایت می‌کنند.
گفتگوی ما را با بچه جنوب ایران بخوانید.شاید بسیاری از خوانندگان‌مان گفتگوی دو سال پیش شما را با خانواده‌سبز به یاد نیاورند، می‌خواهیم مختصری از زندگی‌ات برایمان بگویی؟
شجاعی: در نوزدهم خردادماه سال ۱۳۶۳ در شیراز به دنیا آمدم، البته اصالت ما خوزستانی است و پدر متولد آبادان... ولی آن زمان به خاطر شغل پدرم که در نیروی دریایی خدمت می‌کرد، هر از
چندگاهی زندگی در شهرهای مختلف را تجربه می‌کردیم. گرچه پدرم در حال حاضر بازنشسته است.
من در خانواده‌ای به دنیا آمدم که پنج فرزند دارند و من فرزند سوم هستم. سه برادر و دو خواهر، که البته خواهر بزرگم، یعنی فرزند اول خانواده شجاعی سال‌هاست که در کانادا زندگی می‌کند، یکی دیگر از برادرانم به نام محمود در سال‌های گذشته سابقه حضور در لیگ برتر همراه تیم نفت آبادان را دارد و برادر کوچکترم میلاد که در حال حاضر در نیروی زمینی بازی می‌کند.
● آبادان؟
▪ شجاعی: بله، من خودم فوتبال را از کوچه پس کوچه‌های شیراز آغاز کردم، درست مثل محمود، اما دوباره برای زندگی به آبادان برگشتیم، آبادان هم که می‌دانید چه طوری است. سرزمین فوتبال‌خیز، شهری که همه عاشق پیراهن زرد هستند، متاسفم که این تیم سقوط کرد. نفت‌آبادان آرزوی دوران کودکی‌ام بود که البته به این آرزویم رسیدم، بازی در برزیل ایران. نوجوان بودم که برای ادامه زندگی به کرج و تهران آمدیم در تیم ساحل کرج عضو بودم و سپس به «آبفا»ی تهران رفتم، از آنجا هم به سایپا پیوستم. بازی در جوانان سایپا برای من تجربه خوبی بود، تا این‌که محمد مایلی‌کهن مرا به بزرگسالان سایپا دعوت کرد، آنجا بود که تصمیم گرفتم با جان و دل بازی کنم و به ترکیب فیکس تیم برسم که همین طور هم شد. البته مدتی به نفت آبادان رفتم و دوباره به سایپا برگشتم.
● و نقش محمدمایلی‌کهن؟
▪ شجاعی: او علاقه زیادی به جوانگرایی دارد، اگر یادتان باشد در آن زمان که سرمربی تیم ملی بود در سال‌های ابتدایی همین‌گونه عمل کرد، هیچ کس یادش نمی‌رود که چه طور مهدوی‌کیا، فوروارد پرسپولیس را به پیستون راست برد و به او شخصیت بازی در تیم ملی را داد، دعوت از خداداد، یزدانی، میناوند و... اینها همه نشان از این می‌داد که محمد مایلی‌کهن به جوانگرایی اعتقاد داشت.
● و به برانکو و تیم ملی همان زمان، خیلی‌ها انتقاد می‌کردند که شجاعی نباید با تیم به جام‌جهانی برود؟
▪ شجاعی: او باعث شد تا شخصیت من در تیم ملی شکل بگیرد، او به من اعتماد کرد و باعث شد تا انگیزه‌ام چند برابر شود، هر بازیکنی آرزو دارد حتی شده دقایقی در جام‌جهانی بازی کند و خوشحالم که این‌گونه شد، من هم برای دقایقی تجربه بازی مقابل آنگولا را در جام‌جهانی به دست آوردم. در آن زمان ۲۲ ساله بودم.
● و پس ازجام‌جهانی از تیم بیرون ماندی تا علی دایی آمد؟
▪ شجاعی: به نظر خودم حقم نبود که جزو بازیکنان فیکس در جام ملت‌ها نباشم، البته آن زمان اعتقاد کادر فنی این بود که من بازیکن ثابت نباشم. اما پس از این‌که دایی به تیم آمد، به من میدان و انگیزه داد و از من خواست که تمام توانم را به کار ببرم تا در میانه میدان بازی‌های خوبی انجام دهم.
● راستی خانواده‌ات با فوتبال بازی کردن تو موافق بودند؟
▪ شجاعی: راستش را بخواهید نه، تابستان‌های شیراز و آبادان خیلی گرم است، من هم سعی می‌کردم با بچه‌ها برویم بیرون فوتبال، پدرم دوست نداشت من فوتبال بازی کنم، یادم می‌آید که بعدازظهرها دست مرا می‌گرفت و به همان حالت می‌خوابید تا بیرون نروم، می‌گفت: پسر این شیطانی‌ها کار دستمان می‌دهد.
● اما بعد نظرشان عوض شد، حضــور در جام‌جـهانی و حالا لالیگا؟
▪ شجاعی: زمانی که جزو بازیکنان اعزامی به جام‌جهانی آلمان بودم، وقتی با هم تلفنی صحبت کردیم، هر دو گریه کردیم.
● گروه‌بندی بازی‌ها؟
▪ شجاعی: هر دو گروه سخت است اگر در گروه استرالیا و ژاپن هم می‌افتادیم باید بازی‌های سختی را تجربه می‌کردیم، بحرین سال‌هاست که متحول شده، ازبکستان خیلی قوی شده، قطر هم که دیگر زنگ تفریح نیست و این را در مقابل استرالیا و عراق نشان داد. در گروه خودمان هم وضع بدین شکل است، عربستان همیشه مثل یک گربه سیاه بوده، کره‌جنوبی که برعکس جام ملت‌های آسیا، با تمام قوا به جام‌جهانی می‌آید و از سال ۸۶، شش دوره متوالی در جام‌جهانی شرکت پیدا کرده است. کره‌شمالی نشان می‌دهد که تیم آماده‌ای است، امارات هم در بازی‌های مقدماتی گاهی اوقات خیلی خوب بوده و گاهی اوقات خیلی بد، که البته من نظرم این است که با شانس و اقبال بالا آمدند، گل پایانی در مقابل کویت و آن بازی بد در امارات مقابل سوریه ما اگر بازی‌های دوستانه خوبی انجام دهیم، صعود غیرممکن نیست...
● گفتی امارات، خیلی‌هامعتقدند سطح کیفی فوتبال امارات پایین است و بازیکنان ایرانی در آنجا دچار افت
می‌شوند؟ اصلا چرا بازیکنان ایرانی به امارات می‌روند؟
▪ شجاعی: ببینید، این نظر اصلا درست نیست. مگر علی کریمی از امارات به بایرن مونیخ نرفت مگر جواد نکونام از این لیگ به اسپانیا نرفت درست که بازی‌های ملی هم شرط بود، اما می‌‌خواهم بگویم این حرف‌ها چند سالی است که کلیشه شده، اتفاقا به خاطر حضور مربیان معتبر خارجی در لیگ امارات، این بازی‌ها بسیار هم به چشم می‌آید به خصوص برای اروپایی‌ها، از طرفی امکانات امارات با ایران قابل قیاس نیست، فوتبالیست آنجا بی‌نیاز از همه چیز است و تنها به فوتبال فکر می‌کند. تازه من هم در سال اخیر در لیگ امارات بازی کردم، به طور حتم مسئولان اوساسونا فیلم‌های آن بازی‌های مرا هم دیده‌اند.
● اما معرف شما نکونام بود؟
▪ شجاعی: مسئولان اوساسونا از یک سال پیش بازی‌های مرا زیرنظر داشتند، سپس با فاضلی مدیر برنامه‌هایم تماس گرفتند تا قرار و مدارها گذاشته شود، از طرفی نظر نکونام را هم خواستند که او هم نظرش را درباره پیوستن من به اوساسونا مثبت اعلام کرد.
● داشتی از بی‌نیازی می‌گفتی؟
▪ شجاعی: بله، باید عنوان کرد که اماراتی‌ها پول خوبی به بازیکن می‌دهند و یک بازیکن هم حق دارد که به فکر آینده‌اش باشد، مگر عمر یک فوتبالیست در میدان‌های سبز چقدر است، حداکثر ده سال.
● شنیده‌ بودیم که از آلمان هم، در همان زمان پیشنهاد داشتی؟
▪ شجاعی: بله، اما من امارات را انتخاب کردم، چون هم شرایط مالی‌شان خوب بود و هم این‌که من دوست داشتم در این سن (۲۳ سالگی) بیشتر بازی کنم. در آلمان بازی کردن آن زمان پنجاه، پنجاه بود.
● پس فوتبال اسپانیا را به آلمان ترجیح می‌دهی؟
▪ شجاعی: صددرصد... من عاشق فوتبال و تکنیک برزیلی‌ها هستم و اسپانیا هم، این ویژگی را در فوتبال خود برعکس آلمان دارد. شیوه بازی من و حرکات انفرادی‌ام به درد فوتبال اسپانیا می‌خورد. اسپانیا انتخاب درستی بود که امیدوارم از بازی در لیگ نفسگیر آن، سربلند بیرون بیایم.
● سقف آرزوهایت در اسپانیا؟
▪ شجاعی: فعلا درخشش در این لیگ، حداقل دو سال باید خودم را در آنجا نشان دهم و سپس آرزوی بازی کردن در یک تیم پرآوازه‌تر، همه چیز پله پله...
● و امیدواری؟
▪ شجاعی: انسان با امید زنده است، مگر علی دایی و علی کریمی به بهترین تیم آلمان، بایرن مونیخ نرفتند، مگر مهدوی‌کیا بازی در تیم پرسابقه هامبورگ را تجربه نکرد، امیدوارم با جواد در فوتبال اسپانیا آبروداری کنم.
● فکر می‌کنی موفق شوی؟
▪ شجاعی: اگر آسیب نبینم و از لحاظ بدنی آماده باشم، صددرصد چون همان طور که گفتم سبک بازی من با فوتبال اسپانیا جور در می‌آید.
● حالا قرار است کجا زندگی کنی؟
▪ شجاعی: هنوز که به اسپانیا نرفتم، نمی‌دانم در کجا باید زندگی کنم، اما به هر حال آنان امکاناتی را به من اختصاص خواهند داد.
● برای این‌که فوتبالی موفق داشته باشیم،چه کار باید کرد؟
▪ شجاعی: مدیریت صحیح به همراه برنامه‌ریزی، ضمن این‌که ساختار ما باید در فوتبال قوی شود.
● و دومین بازیکن ایرانی حاضر در اسپانیا هستی، چه احساسی داری؟
شجاعی: از آنجا که در یک تیم اسپانیایی با نکونام همبازی هستم، بسیار خوشحالم.
دفاع علی دایی از پایان‌نامه خود
چندی پیش علی دایی، سرمربی تیم ملی کشورمان در حضور اساتید و متخصصین از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بهرام قدیمی و رییس فدراسیون بین‌دانشگاهی جهان و مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و استاد راهنما پایان‌نامه علی دایی، در این جلسه ضمن تجلیل از علی دایی گفت: دایی سرمایه ملی کشور و نماد ایران در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... محسوب می‌شود. ما خوشحالیم که دایی در کنار فعالیت‌های ورزشی به تحصیلات آکادمیک نیز توجه داشته و پس از اخذ مدرک مهندسی مواد و متالوژی اینک شاهد دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته تربیت‌بدنی هستیم. امیدواریم که دایی با تلفیق علم و تجربه بتواند همچون گذشته در پیشرفت ورزش کشور نقش بسزایی داشته باشد.دکتر قدیمی همچنین در خصوص پایان‌نامه علی دایی متذکر شد: اینک در ورزش تنها بعد جسمانی مطرح نیست بلکه ورزش با حوزه‌های دیگری همچون روانشناسی ورزش، مهندسی ورزش و به خصوص جامعه‌شناسی ورزش در ارتباط است و تمام این حوزه‌ها باید در ورزش وارد شوند تا ورزش توسعه یابد.از این رو علی دایی موضوع اجتماعی با عنوان بررسی و مقایسه برنامه‌های اوقات فراغت در سازمان‌های مجری بین سال‌های ۸۴-۸۰ را به عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کرده است.علی دایی نیز در خصوص موضوع پایان‌نامه خود به همکار ما می‌گوید: هدف از انتخاب این موضوع آگاهی از امکانات فراهم شده توسط سازمان‌های متولی اوقات فراغت جوانان است.او در ادامه می‌گوید: متاسفانه در جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که تنها ۲۴ درصد از جوانان می‌توانند از امکانات مذکور استفاده کنند و ۷۵ درصد از جوانان در این خصوص بلاتکلیف هستند.
ایمان برومند
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید