پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خودرو کوچک ، آرزوهای بزرگ


خودرو کوچک ، آرزوهای بزرگ
تصمیمات تویوتا مبنی بر بازاندیشی بنیادی در مورد کل فرآیند تولید و تمرکز بر مواد و تکنولوژی ارزان قیمت برای ساخت و تولید خودرویی جدید و ارزان قیمت برای بازارهای نوظهور، پیامدهای چندگانه ای بر فرآیند تولید تویوتا خواهد داشت و بیش از همه، موجب افزایش مزیت رقابتی این شرکت خواهد شد.
مدیرعامل تویوتا معتقد است: «با توجه به شواهد و مطالب مطرح شده از سوی تویوتا، طرح مقوله خودرو جدید برای عرضه در بازارهای نوظهور، موضوعی جدی است.
این مدل احتمالاً در روسیه و برزیل یا هر دو کشور تولید و طی سال های ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ به بازارعرضه خواهد شد.» کاتسوکی واتانابه مدیرعامل تویوتا اعلام کرده این شرکت اساساً فرآیند طراحی و تولید متفاوتی را برای این خودرو ارزان قیمت در نظر داشته و درحال پی ریزی آن است. وی گفته است: «همه چیز، از طراحی تا شیوه های تولید، تغییراتی بنیادی خواهند کرد.
ما در فکر طرحی واقعاً ارزان، استفاده از مواد فوق ارزان و در صورت لزوم استفاده از مواد جدید هستیم.» وی افزوده است: «پس از آن می توان فرآیندها و مواد طرح ریزی شده برای خودرو ارزان قیمت جدید را در تمامی خطوط تولیدی خودرو مورد استفاده قرار داد.» وی هیچ اشاره ای به قیمت این محصول جدید نکرد اما به طورضمنی گفته است: «حداقل از لوگان ارزان ترخواهد بود.» واتانابه حدس و گمان های مربوط به توافق همکاری بین تویوتا و فورد را رد کرده و گفت: «هیچ صحبت خاصی در این زمینه انجام نشده است.» با این حال افزود: «درصورت احتمال ایجاد رابطه «برد- برد»، آمادگی مذاکره با جی ام، فورد و دایملر کرایسلر را داریم.» نیوتن معتقد است: «خودروسازان به دلیل رکود بازارهای اروپای غربی، ژاپن و آمریکا و وجود رقابت فشرده دراین مناطق که موجب کاهش سودآوری می شود مجبور به یافتن مناطق دیگری هستند که امکان رشد در آنها بیشتر است.» مدیرعامل تویوتا نیز معتقد است: «بازارهای نوظهور همچون برزیل، روسیه، هند و چین را که در صنعت خودرو به آنها BRIC گفته می شود، می توان هدف قرار داد ولی مدل ها و محصولات قبلی (قدیمی تر) در این مناطق به اندازه کافی سودآوری ندارند بنابراین باید راهکار دیگری در این زمینه اتخاذ کرد. روش پیشین در برابر چنین بازارهایی، تولید خودروهای ارزان قیمت با استفاده از پلت فورم های قدیمی تر بود، همان کاری که رنو- نیسان در مورد لوگان انجام داده و از پلت فورم Clio استفاده کرده است.
نیسان نیز قصد دارد به زودی چنین خودرویی را در ترکیه تولید کند. فیات هم با استفاده ازپلت فورم Punto یک چنین محصولی را برای بازارهای نوظهور، تحت عنوان «خودرو جهانی» تولید خواهد کرد و هم اکنون در حال کارکردن در زمینه طرح های جدید آن درکارخانه برزیلی خود است.
درهرحال به نظر می رسد روش تویوتا در این مورد کاملاً با رقبای خود متفاوت است. تویوتا پیش از این، پلت فورمIMW را برای استفاده درInnova mpv و برخی مدل های این چنینی طراحی کرده است. این پلت فورم در اندونزی و تایلند تولید شده ولی فکر نمی کنم برای خودرو جدید نیز از آن استفاده شود.
روش تویوتا برای توسعه خودرو کاملاً جدید (from scratch) می تواند به طوربنیادی، روش و چشم انداز رقابتی را نسبت به مقوله (Entry) خودرو ارزان قیمت تغییر دهد.» نیوتن در مورد محل ساخت این خودرو (روسیه، برزیل یا هردو) می گوید: «این شرکت اعلام کرده قصد دارد کارخانه ها و امکانات تولیدی خود را در هر دو کشور گسترش دهد و احتمال دارد تولید خودرو را طی سال های ۲۰۱۰-۲۰۰۹ آغاز کند.» در واقع تویوتا با استفاده از درس های فرا گرفته شده و به کارگیری آن در دیگر کارخانه های تولیدی، مزایای رقابتی شرکت را در بازارهایی کلیدی همچون آمریکا افزایش خواهد داد.
در واقع در بازار آمریکاست که تویوتا از واکنش شدید سیاسی و مشتریان در برابر رشد ظاهراً متوقف ناشدنی خود می هراسد بنابراین تمایل زیادی دارد که دیر یا زود، ترتیب همکاری خود را با یکی از رقبای آمریکایی فراهم سازد. به رغم اینکه صحبت خاصی در این زمینه انجام نشده ولی به نظر می رسد فورد، محتمل ترین کاندید و به طور بالقوه یکی از انتخاب هایی است که بیشترین نیاز در آن احساس می شود.
منبع: Just-auto
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید