پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سطح آلفا - فتو پروتیین سرم در بیماران مبتلا به تهدید به سقط در مقایسه با گروه کنترل


بررسی سطح آلفا - فتو پروتیین سرم در بیماران مبتلا به تهدید به سقط در مقایسه با گروه کنترل
● مقدمه:
آلفا فتوپروتئین (AFP) گلیکوپروتئینی است که در اوایل حاملگی از کیسه زرده تولید شده و در اواخر حاملگی توسط دستگاه گوارش و کبد جنین ساخته می‌شود. این ماده در سرم جنین جریان یافته و وارد ادرار جنین و مایع آمنیون می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با آنومالی‌های جنینی در تهدید به سقط و لزوم اندازه‌گیری a- فتوپروتئین در سرم مادر انجام شد.
● مواد و روشها:
مطالعه از نوع همگروهی بوده و گروه مورد شامل یکصد مورد بیمار دچار خونریزی واژینال تریمستراول بود که در طی سالهای ۸۲-۱۳۸۱ به کلینیک تخصصی بیمارستان بعثت سنندج مراجعه نمودند. به ازا هر بیمار، یک نفر بدون خونریزی به صورت همسان انتخاب شد. سطح آلفا فتوپروتئین در هر دو گروه در هفته ۱۶ و ۱۸ حاملگی اندازه‌گیری شد و داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS.win مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
● یافته‌ها:
نتایج این مطالعه نشان داد که در گروه دارای خونریزی نسبت به گروه کنترل میزان آلفا فتوپروتئین در هفته ۱۶ افزایش پیدا کرده و این حالت فزاینده در هفته ۱۸ به مراتب نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده است (P<۰.۰۰۱)
● نتیجه‌گیری:
با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که افزایش AFP در بیماران مبتلا به تهدید سقط در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بوده و این می‌تواند بیانگر وجود احتمالی آنومالی جنین باشد که لازم است با بررسیهای تکمیلی تشخیص داده شود.
ستاره اخوان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید