جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دلال مغربی کیست که باراک تا این اندازه از او کینه دارد؟


دلال مغربی کیست که باراک تا این اندازه از او کینه دارد؟
پیکر شهید دلال مغربی در میان ۱۹۹ شهیدی که از سوی اسراییل به حزب الله تحویل داده می شود، موجود است.
دلال مغربی اولین فرمانده زن در تاریخ مبارزاتی مردم فلسطین است. وی که در آن زمان فقط بیست سال سن داشت، حدود ده جوان هم سن و سال خود را برای یکی از جسورانه‌ترین عملیات‌های استشهادی رهبری کرد و در پایان، این گروه چریکی بعد از اینکه تلفات زیادی را از سربازان اسرائیلی گرفتند، در جاده ساحلی بین حیفا و تل‌آویو با تیم ویژه ارتش اسرائیل که در راس آنها ایهود باراک قرار داشت، درگیر شده و در نهایت جان خود را از دست دادند. این عملیات آنقدر برای صهیونیست‌ها ذلت‌بار بود که باراک در برابر دوربین‌های خبرنگاران جسد این زن دلیر را روی زمین کشاند.
پرس تی وی بیروت گزارش می دهد: دلال مغربی سال ۱۹۵۸ در اردوگاه صبرا در خانواده‌ای فلسطینی از شهر یافا به دنیا آمد که به لبنان آواره شده بودند. وی تحصیلات ابتدائی را در مدرسه یعبد و تحصیلات متوسطه را در مدرسه حیفا گذراند، هر دو مدرسه وابسته به آژانس کمک‌رسانی به آوارگان فلسطینی در بیروت بودند.
وی خیلی زود در حالی که هنوز درس می‌خواند، وارد فعالیت‌های چریکی شده و آموزش‌های نظامی مختلفی را دید و با استفاده از انواع سلاح آشنا شد و شیوه‌های جنگ چریکی را به سرعت یاد گرفت و از همان زمان به جرأت و شجاعت و روحیه انقلابی و میهنی خود مشهور بود.
ابو جهاد وزیر از سران چریک‌های فلسطین نام شهید «کمال عدوان» را برای این عملیات انتخاب کرد. وی به همراه «کمال ناصر» و «ابو یوسف نجار» از فرماندهان سازمان آزادیبخش فلسطین بودند که در بیروت توسط باراک و تیمش ترور شدند. این گروه همچنین به نام «دیر یاسین» نیز مشهور است که برگرفته از نام روستای فلسطینی است که کشتار وحشیانه‌ای در آن صورت گرفت.
● عملیات جسورانه در درون سرزمین‌های اشغالی
از همان ابتدا این گروه عملیات خود را به شکل استشهادی قرار داده بودند، این گروه صبح روز ۱۱ مارس ۱۹۷۸، سوار کشتی تجاری شدند که از دریای مدیترانه به مقصدی در شمال آفریقا حرکت می‌کرد. هنگامی که این کشتی روبروی ساحل سرزمین اشغال شده فلسطین قرار گرفت، این گروه قایق‌های پلاستیکی خود را آهسته به دریا زده و به سمت ساحل حیفا حرکت کردند. گروه دلال خود با موفقیت خود را به ساحل رساندند، قایق‌ها را مخفی کرده و به سمت جاده نظامی کنار ساحل حرکت کردند و یک اتوبوس نظامی که پر از سرباز بود و به سمت تل‌آویو حرکت می‌کرد، را متوقف کرده و کنترل آن را به دست گرفتند و به سمت تل‌آویو حرکت کردند، آنها در مسیرشان به هر خودروی نظامی که می‌رسیدند تیراندازی می‌کردند، و بدین وسیله تلفات زیادی را در میان دشمن بوجود آوردند، زیرا این جاده یک جاده نظامی بود که برای نقل و انتقال سربازان از شهرک‌ها به تل‌آویو و بالعکس مورد استفاده قرار می‌گرفت.
بعد از دو ساعت حرکت به نزدیکی‌های تل آویو رسیدند. دولت اسرائیل که از تلفات بالا به ستوه آمده بود یک تیم ویژه ارتش را با پشتیبانی یگان‌هایی از تانک‌ها و هلی‌کوپتر برای متوقف کردن این اتوبوس راهی منطقه کرد. این دسته توانست اتوبوس را در نزدیکی شهرک «هرتسلیا» از کار بیندازند و در آنجا جنگی حقیقی رخ داد. گروه دلال مغربی اتوبوس را منفجر کردند و به درگیری با تیم باراک پرداختند. در این عملیات ده‌ها سرباز اسرائیلی کشته شدند و در نهایت دلال که نام مستعار «جهاد» را برای خود انتخاب کرده بود در راه اهداف و آرمان‌های خود کشته شد و از آن زمان جسد وی در قبرستانی که به قبرستان شماره‌ها معروف است به خاک سپرده شد. قرار است جسد وی در عملیات تبادل اسرا بین حزب‌الله و اسرائیل به خاک لبنان و به زادگاهش باز گردانده شود تا همانند قهرمان‌ها از آن استقبال شود.
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید