ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ / Thursday, 24 April, 2014
تصویر سازی ذهنی

تصویر سازی ذهنیتصویر سازی ذهنی یک مهارت روانی است که در آن تصاویر ذهنی مثبت و آشکاری در مغز ایجاد و یا باز سازی می شود . مغز نمی تواند بین اجرای واقعی یک مهارت ورزشی وتصویر سازی ذهنی برای یادگیری مهارتی جدید استفاده کنند .
از آنجا که عملکرد ورزشکاران بازتابی از افکار و احساسات آنها است ، پس می توانند با ایجاد تصاویر ذهنی مثبت از خودشان در حال انجام مهارت ، مهارت خود را هم بالا ببرند . علاوه بر این ، آنها میتوانند مهارت را به مراتب بیشتر از آنچه بر روی دیواره انجام می دهند در ذهن خود تصور کنند . همچنین ایجاد تصاویر ذهنی موفقیت آمیز ، احساس اعتماد به نفس آنها را تقویت می کند ، در نتیجه تصویرسازی ذهنیتها کمک خواهد کرد تا عملکردی با نتیجه مثبت پیش روی داشته باشند .
ورزشکاران همچنین می توانند از تصویر سازی ذهنی برای یادگیری استراتژی استفاده کنند . برای مثال ، صعود کننده می تواند از تصویر سازی ذهنی برای آگاهی از وضعیت خود و تکالیف مربوط به آن وضعیت استفاده کند . همچنین کوهنوردان می توانند با استفاده از تصویر ساز ی ذهنی ، با مسیر آشنا تر شوند .
ورزشکاران بایدتصویر سازی ذهنی را پیش از تمرین ، در خلال آن و بعد از تمرین انجام دهند .
▪ تصویر سازی ذهنی پیش از مرحله تمرین جسمانی به ورزشکاران کمک خواهد کرد تا از نظر ذهنی خود را آماده انجام مهارت های آن تمرین کنند .
▪ تصویر سازی ذهنی در خلال تمرین به ورزشکاران در یادگیری مهارت های جدید و رفع اشتباهات آنها کمک خواهد کرد .
▪ معمولاً عضلات ورزشکاران بعد از تمرینات جسمانی بسیار شل می شود ، در نتیجه در این زمان ورزشکاران آمادگی استفاده از تصاویر ذهنی را بیشتر دارند و می توانند با استفاده از این روش ، مهارت های آموخته شده در تمرین را تقویت کنند .
رعایت دستورالعمل های زیر به ورزشکاران تازه کار در امر تصویر سازی کمک می کند :
▪ با مهارت هایی که خوب انجام می دهید تصویر سازی را شروع کنید .
▪ سپس روی مهارت هایی که می خواهید آنها را بهبود ببخشید امتحان کنید .
▪ سعی کنید مهارتی را که روی آن کار می کنید « احساس » کنید .
▪ در صورت امکان تصویر سازی در همان حالتی که برای انجام آن مهارت لازم است ، اجرا کنید . این کار به شما کمک خواهد کرد تا مهارت را « احساس » کنید .
▪ کارهایی را که می خواهید در هر جلسه انجام دهید در مسیر رسیدن به محل تمرین در ذهن خود مرور کنید.
▪ هنگام تمرین ، حرکات و بازی ها را قبل از انجام آنها در ذهن خود به تصویر بکشید .
▪ اگر اشتباهات تکنیکی به شما گوشزد شد ، سعی کنید « احساس » کنید که مهارت را به طور صحیح انجام می دهید .
▪ در محل مسابقه احساس کنید که بر خود تسلط کامل دارید .
▪ رسیدن به اهداف خود را در ذهن مجسم کنید .
▪ هر فردی مجهز به یک ضمیر خود آگاه (ذهن هوشیار) و یک ضمیر نا خود آگاه (ذهن نیمه هوشیار) و یک ضمیر فوق آگاه (ذهن فوق هوشیار) است.
▪ یکی از راههای تغییر افکار، تغییر تصاویر ذهنی است.
▪ هر فردی، یک تصویر ذهنی از خود دارد که بر آیند خود پنداره های او در موضوعات مختلف است.
▪ هر تجربه ممکن است به تقویت یا تضعیف یک خود پنداره های او در موضوعات مختلف است.
▪ فکر کردن و تکرار ذهنی یک تجربه باعث تقویت تصویر ذهنی و تایید بیشتر آن می شود.
▪ ابتدا باید تصویر ذهنی را اصلاح کرد.
▪ تصاویر ذهنی قابلیت جراحی شدن را دارند.
▪ تصاویر ذهنی تامین کننده برنامه های ضمیر نا خودآگاه ما هستند و ضمیر ناخود آگاه مسئول اجرایی بخش اعظم زندگی ماست.
▪ مغزما به دو نیم کره راست و چپ تقسیم می شود که نیمکره چپ امورمربوط به استدلال و منطق و تجزیه وتحلیل و تفکرعمودی را کنترل می نماید و نیمکره راست مسائل مربوط به تخیل و سلیقه و هنر و احساس و... را شامل می شود.
▪ نیمکره راست نسبت به لحن ، بلندی، کوتاهی و جهت صدا حساس است.
▪ نیم کره راست نسبت به محتوا و مضمون پیام حساس است و به محتوای کلامی و منطقی آن کاری ندارد. بنابر این تلقینات و پیامهایی که مورد تاکید خاص قرار بگیرند به نیمکره راست مغز می روند.
▪ برای ایجاد یک حالت جدید باید مدیریت تصاویر ذهنی را به طرز قابل قبولی فرا بگیرید.
▪ هر تصویری ذهنی دارای کیفیتهای فرعی است (بصری- سمعی- لمسی)
▪ مهمترین کیفیتهای فرعی بصری :
ـ حرکت و سکون
ـ رنگی یا سیاه و سفید
ـ نور و میزان روشنی
ـ اندازه
ـ فاصله
ـ چند بعدی
ـ تضاد رنگ
ـ زاویه دید
ـ سرعت
▪ مهمتربن کیفیتهای فرعی سمعی :
ـ شدت
ـ ارتفاع
ـ سکوت
ـ لحن و طنین
ـ فرکانس صدا
ـ جابجایی
ـ فاصله
▪ مهمترین کیفیتهای فرعی لمسی :
ـ سردی و گرمی
ـ فشار
ـ وزن
ـ غلظت
ـ سوزش
ـ درد
▪ می توان با استفاده از کیفیتهای فرعی، تصاویر ذهن را کارگردانی نمود.
▪ تصاویر ذهنی به حالت خود احساس و دیگر احساس وجود دارند که معمولاً برای جذب و دریافت از حالت خود احساس و برای دفع از حالت دیگر احساس استفاده می شود.
▪ برای استفاده از تکنیک های تصویر سازی ذهنی باید به چند نکته توجه داشته باشید:
ـ در زمان حال
ـ مثبت
ـ با آرامش مناسب
▪ قبل از هر تصویر سازی ذهنی تنفس ۲ ۴ ۱ را انجام دهید.
برای تحقق هر هدفی، ابتدا تصاویر روشن و مناسبی با توجه به کیفیتها فرعی بسازید(خالت خود احساس)
▪ ضمیر خود آگاه به منزله سوارکار و ضمیر نا خودآگاه به منزله اسب است.
▪ تلقین و تکرار تامین کننده ضمیر ناخودآگاه است و باید در سطح مربوط به آن به کارگیری و استفاده گردد.
▪ یکی ازخطاهای رایج دراستفاده ازتکنیک ها تصویر ذهنی این است که سطح هوشیار و خود آگاه را در لحظه استفاده از تصاویر ذهنی دخالت می دهند . هر یک باید کار خودش را انجام دهد.
▪ هر کسی باید یک استراحتگاه ذهنی و یک خوابگاه ذهنی داشته باشد.
▪ قبل ازمطالعه، کلاس، امتحان، تمرین، مسابقه و هرکار مهم دیگری ابتدا به مدت چند دقیقه با رعایت شرایط وضوابط لازم تصویر ذهنی مربوطه را درحالت خود احساس بسازید و سپس کار را انجام دهید.
▪ برای استفاده از تصویر ذهنی باید در حالت"آلفا" قرار گرفت.
▪ طبقه بندی امواج مغزی به صورت زیر است:
ـ امواج "بتا" : حالت عادی و هوشیار با فرکانس ۱۴ یا ۲۵ و ندرتاً ۵۰ سیکل در ثانیه.
ـ امواج "آلفا" : حالت آرامش و استراحات ذهن و جسم- نظم قابل توجهی دارند و فرکانس بین ۴تا۱۳ سیکل ثانیه.
ـ امواج "تتا" : خواب سبک با فرکانس ۶ تا۷ سیکل ثانیه.
ـ امواج "لاندا" : خواب عمیق فرکانس کمتر از ۵/۳ سیکل در ثانیه.
▪ بهترین حالت برای RELAXTION امواج آلفا است.
▪ در هر روز حداقل ۲ مرتبه و هر مرتبه حدود ۲۰ دقیقه تمرین آرام سازی ذهن و جسم را انجام دهید.
▪ استفاده از تصاویر و صحنه های طبیعی جذاب در ایجاد استراحت ذهنی بسیار موثر است.
▪ بعضی از موسیقی ها برای رسیدن به حالت آلفا کمک موثری است.
▪ توجه به نقاط قوت وتجربیات مثبت و لذتبخش در هنگام تصویر سازی ذهنی ، عامل بسیار خوبی برای تقویت حس مثبت است.
▪ با استفاده از پیشرفت هایی که درعلمNLP و سایکوسیبرنتیک مشاهده می شود با حد بسیار بالایی می توان ازشکل های مختلف تصویرذهنی برای تسلط بیشتر برذهن (نه تسلط بر نفس) استفاده کرد که توصیه می شود.
همواره به خاطر داشته باشید که توانایی ایجاد تصاویر ذهنی مهارتی آموختنی است و تمام ورزشکاران برای بهبود عملکرد خود می توانند این مهارت را یاد بگیرند . علاوه بر این ، با تمرین مکرر این مهارت ها ورزشکاران می توانند تصاویری واضح تر و با جزئیات بیشتر به وجود آورند . این جزئیات به بهبود بیشتر عملکرد کمک خواهد کرد .
▪ نتیجه گیری
به یاد داشته باشد که بزرگترین مشکل شما ایجاد فرصت ها و موقعیت های مناسب برای یادگیری ورزشکاران است .
ورزشکاران برای تقویت و تکمیل مهارت های خود نیاز دارند که خود را جزئی از محیطی بدانند که آنان را تایید می کند و مورد حمایت قرار می دهد . شما می توانید با درک سه عامل کلی که باعث توسعه مهارت ها می شوند ، در ایجاد و تداوم چنین محیطی نقش اساسی داشته باشید . این سه عامل عبارتند از : یادگیری ، آموزش و تمرین که درک این عوامل و رابطه آنها با یکدیگر برای هر مربی بسیار مهم است .
امین
http://volleyball.blogfa.com

همچنین مشاهده کنید

اجاره بخاری  ◊  09122211093

بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved