سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی حساسیت روش PCR-Ribotyping در شناسایی سویه های سالمونلای جدا شده از بیماران مبتلا به اسهال


بررسی حساسیت روش PCR-Ribotyping در شناسایی سویه های سالمونلای جدا شده از بیماران مبتلا به اسهال
● سابقه و هدف:
سالمونلا از مهمترین پاتوژنهای ایجاد کننده اسهال و بیماریهای ناشی از غذا در انسان می باشد که اغلب توسط مواد غذایی مانند گوشت و مرغ آلوده به انسان سرایت می کند. به دلیل اهمیت این ارگانیسم به عنوان یکی از پاتوژنهای بیماریزا، نیاز به شناسایی و تشخیص سریع آن توسط روشهای مولکولی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی حساسیت تکنیک PCR-Ribotyping در شناسایی سویه های سالمونلا می باشد.
● مواد و روشها:
این نوع مطالعه از نوع توصیفی بوده و شامل ۴۰ سویه سالمونلای جداشده از بیماران مبتلا به اسهال در طی سالهای ۱۳۸۴-۱۳۸۰ بودند. پس از تعیین نوع سروتیپ آنها، DNA با روش فنل/ کلرفرم استخراج شد و تکنیک PCR-Ribotyping توسط پرایمرهای P۱ و P۲ مربوط به ژن ۱۶S-۲۳SrRNA انجام گرفت. در نهایت محصول PCR بر روی ژل آگارز ۱.۸% با ولتاژ ۱۲۰ به مدت ۹۰ دقیقه الکتروفورز شد و بعد از رنگ آمیزی ژل با اتیدیوم برماید آنالیز صورت گرفت.
● یافته ها:
۴۰ نمونه سالمونلا شامل سروتیپ های پاراتیفی A، پاراتیفی B، پاراتیفی C، پاراتیفی D و سروتیپ تیفی دارای ۵ باند مشابه در حد فاصل ۷۰۰-۲۵۰۰ bp بودند. سروتیپ های مختلف سالمونلا، حاوی باندهای یکسان در مناطق مشابه بودند.
● نتیجه گیری:
با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت تکنیک PCR-Ribotyping دارای حساسیت بالا جهت شناسایی سویه های سالمونلا در حد جنس می باشد ولی برای تعیین نوع سروتیپ از حساسیت زیاد برخوردار نمی باشد.
نرجس مهرور
عباس اخوان سپهی
معصومه عظیمی راد
کیانا میرسعیدی
محمدرضا زالی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید