پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر قطره سیپروفلوکساسین در کاهش آلودگی باکتریال اتاق قدامی چشم در عمل جراحی کاتاراکت در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)


بررسی اثر قطره سیپروفلوکساسین در کاهش آلودگی باکتریال اتاق قدامی چشم در عمل جراحی کاتاراکت در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)
این مطالعه جهت بررسی میزان آلودگی باکتریال اتاق قدامی و ارزیابی تأثیر پیشگیری کننده قطره سیپروفلوکساسین بر آن در چشمهایی که تحت عمل کاتاراکت بدون عارضه و جای‌گذاری لنز درون چشمی بیماران قرار گرفته بودند انجام شد. بیماران در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) طی سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹ مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعه به صورت آینده‌نگر تجربی و Clinical trial و بطور Sequential و غیر انتخابی انجام گردید. در این بررسی بیماران به صورت تصادفی به ۲ گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. در چشم بیماران گروه آزمایشی از ۲ روز قبل ازعمل قطره سیپروفلوکساسین ریخته شد و در گروه کنترل از این قطره استفاده نشد. برای هر بیمار در ۵ مرحله کشت انجام گردید. کشتهای مرحله اول و دوم از کلدوساک هر دو چشم بیمار قبل از پرپ چشم و کشت سوم از کلدوساک چشمی که باید تحت عمل قرار گیرد پس از پرپ و درپ و کشت مرحله۴ از اتاق قدامی در پایان عمل جراحی و کشت پنجم از کلدوساک چشم عمل شده قبل از تزریق آنتی‌بیوتیک ساب‌کونژ انجام گردید. نمونه های هر مرحله به محیط کشت آگارخونی ( AB ) و تیوگلیوکولات ( TH ) برده شد و به مدت ۴ روز در انکوباتور نگهداری گردید سپس تحت بررسی میکروبیولوژیستی ۳ قرار گرفت که در آخر داده ها طبقه‌بندی و مورد آنالیز آماری کای دو قرار گرفتند. در این بررسی ۱۱۱ بیمار به مدت ۱ سال مورد مطالعه قرار گرفتند. بطور کلی کشت مرحله اول (چشم مقابل) در ۳۹.۷% موارد مثبت بود که در ۷۲۶.۷% استاف اپیدرمیدیس رشد نمود. کشت مرحله دوم (چشم مورد عمل) در ۱۸% موارد مثبت بود که در ۱۵.۳% استاف اپیدرمیدیس رشد کرد. کشت مرحله سوم (بعد از پرپ و درپ) در ۱۲.۶% موارد مثبت و همگی استاف بود. کشت مایع اتاق قدامی (مرحله ۴) در ۹% موارد مثبت بود که در ۴/۵% آنها استاف رشد کرد. کشت مرحله ۵ در ۶/۱۲% موارد مثبت و نتیجه کشت استاف بود. اختلاف آماری با ارزشی بین مراحل ۲، ۳، ۴، و ۵ با ۱ دیده شد اما مراحل ۲، ۳ و ۵ اختلاف معنی دار آماری نداشتند. آنالیز آماری نشان داد که در مرحله دوم، نسبت کشتهای مثبت (۹%) در چشمهایی که قطره سیپروفلوکساسین دریافت کرده بودند نسبت به چشمهایی که چنین قطره ای را دریافت نکرده بودند (۳۲/۱۵%) با اطمینان ۹۵% و ۵.۶۹ = X۲ و ۰.۰۳ = Pvalue بطور قابل ملاحظه‌ای کمتر بود که می تواند نشان دهنده تأثیر قطره در کاهش عفونت در گروههای مورد آزمایش باشد. همچنین بررسیهای آماری نشان داد که در مرحله چهارم نیز، نسبت کشتهای مثبت (۲.۷%) در چشمهایی که قطره سیپروفلوکساسین دریافت کرده بودند نسبت به چشمهایی که چنین قطره ای را دریافت نکرده بودند (۹%) با اطمینان ۹۵% و ۰۷/۶ = X۲ و ۰.۰۱= Pvalue بطور قابل ملاحظه ای کمتر بود که این مطلب نشان دهنده تأثیر قطره در کاهش عفونت در گروههای مورد آزمایش می‌باشد. آلودگی اتاق قدامی چشم در پایان یک عمل جراحی کاتاراکت به‌صورت استریل مشهود می‌باشد و در شرایط استریل، در عمل کاتاراکت استفاده از قطره سیپروفلوکساسین قبل از عمل احتمال آلودگی میکروبی در کلدوساک را کم می کند اما این تاثیر۱۰۰% نیست. از سوی دیگر استفاده از قطره سیپروفلوکساسین قبل از عمل میزان رشد میکروبها از مایع اتاق قدامی را کم می‌کند.
امین اله نیک اقبالی
حسن اخوان مجد
میرمنصور میرصمدی
سیدمهدی مدرس زاده
سهیلا ارض پیما
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید