جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رابطه تستهای انعقادی قبل از عمل باخونریزی پس از عمل در آدنوتانسیلکتومی


رابطه تستهای انعقادی قبل از عمل باخونریزی پس از عمل در آدنوتانسیلکتومی
● مقدمه:
هر چند استفاده از تستهای انعقادی قبل از عمل به عنوان یک آزمون متداول در بیمارانی که کاندید عمل آدنوتونسیلکتومی می شوند، معمول است، لیکن کاربرد آنها مورد بحث است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی درصد فراوانی تستهای مختل در این بیماران و مقایسه دو گروه با و بدون خونریزی پس از عمل است.
● روش و مواد:
در یک مطالعه آینده نگر در طی ۵ سال از سال ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰، بیمارانی که کاندید عمل آدنوتونسیلکتومی شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. قبل از عمل تستهای PT و PPT و پلاکت در بیماران اندازه گیری شد. پس از عمل درصد بروز خونریزی در طی ۲۴ ساعت پس از عمل ارزیابی گردید. درصد فراوانی تستهای مختل در گروه با و بدون خونریزی مقایسه شد. جهت بررسی آماری از آزمون کای دو استفاده شد. مقادیر P کمتر از ۵% معنی دار بود.
● نتایج:
در این مطالعه ۶۰۰ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند ۱۱ بیمار (۱.۸ درصد) دچار خونریزی پس از عمل شدند. درصد فراوانی تستهای انعقادی مختلف در دو گروه تفاوت معنی دار نداشت. از ۱۱ بیمار با خونریزی در ۸ بیمار (۷۲.۷ درصد) تستهای انعقادی طبیعی بود. تمام موارد اختلالات تستهای انعقادی در سنین زیر ۱۵ سال دیده شد.
● نتیجه گیری:
مختل بودن تستهای PTT، PT پلاکت، قادر به پیش بینی خونریزی پس از عمل در بیماران نمی باشد و استفاده روتین قبل از عمل این تستها، در کلیه بیماران توصیه نمی شود.
احمدرضا اخوت
سیدمهدی سنبلستان
مهرداد حسین پور
فرحناز قیاسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید