سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


صف‌های غیرعادی در بانک‌ها


صف‌های غیرعادی در بانک‌ها
با قطع برق بیش از دو ساعت در طول ساعت های اداری سیستم بانکی قادر به پاسخگویی به مراجعه افراد برای انجام فعالیت های بانکی نیست و در این شرایط کارمندان بانک برای جلوگیری از اتلاف وقت به انجام امور معوق خود مانند رسیدگی به حساب ها و بررسی اسناد و مدارک موجود می پردازند.در طول ۲۰ سال گذشته (زمان جنگ تاکنون) ایران قطعی برق را با این شدت و گستردگی تجربه نکرده بود. با این شرایط و براساس پیش بینی های موجود، دستگاه های ذخیره برق داخل بانک ها (UPS) قادر به تامین میزان برقی در حدود دو ساعت است و نه بیشتر.
● ارائه نکردن خدمات ساده در بانک ها به گفته یکی از کارمندان بانک پارسیان
در صورت خالی شدن دستگاه ذخیره برق، کارمندان بانک ها به ناچار به امور معوق خود می پردازند زیرا با قطع شدن برق حتی بسیاری از خدمات ساده چون دریافت قبض ها قابل ارائه نخواهد بود. البته به گفته او خدمات دیگری چون حساب قرض الحسنه جاری که در تمامی شعب یک بانک به صورت آنلاین قابل ارائه اند، قابل دریافت در سایر مناطق که با قطعی برق مواجه نیستند، خواهند بود. با این وجود، پرداختن به این نکته حایز اهمیت است که گفته می شود بسیاری از شعب به سیستم ذخیره برق (UPS) مجهز نیستند و همین امر منجر به تشکیل صف های طولانی در برخی شعب می شود.یکی از مشتریان که برای پرداخت قبض های خود به یکی از شعب بانک های دولتی مراجعه کرده بود به «سرمایه» می گوید: «برای پرداخت قبض های آب و برق به بانک مراجعه کردم اما تمامی کارمندان بانک به کارهای خود مشغول بودند و بانک از ارائه هرگونه خدمت به مشتریان ناتوان بود.» به گفته این مشتری، مشتریان با مشاهده این رخداد، برای انجام فعالیت های بانکی خود شتابان به سوی شعب دیگر روانه می شدند. این اتفاق در حالی صورت می گیرد که مشتریان به دلیل بی اطلاعی از منطقه تحت پوشش قطعی برق ساعت ها برای یافتن بانک در خیابان ها سرگردان می شوند.
● قطعی سیستم های الکترونیکی در بانک ها
با شدت یافتن قطعی برق و خالی شدن دستگاه های ذخیره کننده برق بانکداری الکترونیک دستخوش اثرات منفی خواهد شد. غلامحسین بزرگمنش کارشناس بانکی از قطع شدن تمامی دستگاه های الکترونیکی مانند خودپردازها (ATM)، پایانه های فروش (POS)، رایانه ها و تلفن های برقی می گوید که در نهایت موجب نارضایتی مشتریان و کارمندان بانک می شود. به گفته وی اثرات این نارضایتی در همان ابتدا چندان قابل مشاهده نیست اما به صورت موج وار به دیگران نیز منتقل خواهد شد.
● ازدحام در شعب
ازدحام در شعب که برای جلوگیری از مواجه شدن افراد با قطعی برق صورت می گیرد، معضل دیگری است که گریبانگیر مشتریان و کارمندان خواهد بود. او در این باره به «سرمایه» می گوید: «فعالیتی که باید در هفت یا هشت ساعت کاری انجام شود با قطعی برق به پنج تا شش ساعت کاهش می یابد. این امر منجر به اضافه کاری کارمندان شعب و تحمیل هزینه به سیستم بانکی و افزایش تراکم در شعب می شود. به عقیده کارشناسان هجوم مشتریان به سوی بانک های خارجی از منطقه خاموشی نیز از دیگر نتایج قطعی برق محسوب می شود.» از سوی دیگر به گفته بزرگمنش تمایل افراد برای حمل و انجام معاملات با وجوه نقد از اثرات منفی است که در زمان خاموشی ها رایج می شود. قادرنبودن به فکس حواله های شهرستان نیز معضلی است که در این شرایط گریبانگیر مشتریان می شود به طوری که حتی با تلفن نیز این امر امکان پذیر نیست چرا که به گفته کارشناسان تلفن های موجود در بانک ها به دستگاه های ذخیره کننده برق متصل نیستند. با این وجود از دو هفته گذشته، خاموشی ها که بنا بود بیش از دو ساعت در طول روز نباشند در برخی از مناطق شدت یافته به طوری که میزان خاموشی ها به بیش از سه ساعت در ساعت های اداری رسیده است. با این حال اخیرا محمد احمدیان معاون وزیر نیرو از افزایش زمان قطعی برق در آینده ای نزدیک خبر داد که به دلیل صرفه جویی نکردن در مصرف برق شدت بیشتری خواهد یافت. این در حالی است که گزارش بانک جهانی، ایران را «بزرگ ترین هدر دهنده برق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» معرفی می کند، منابع خبری از افزایش ساعت های خاموشی در تهران و دیگر شهرهای کشور خبر می دهند. در گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی که به بررسی نحوه تولید و توزیع و میزان مصرف برق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اختصاص دارد، ایران بزرگترین هدردهنده بزرگ ترین واردکننده و در عین حال بزرگ ترین صادرکننده برق در این منطقه معرفی شده است. براساس این گزارش، شبکه توزیع برق ایران سالانه ۳۳/۴۷۷ گیگاوات ساعت برق خود را هدر می دهد که این رقم معادل ۱۹ درصد کل برق تولیدی در ایران و معادل ۳۱ درصد کل هدردهی برق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست. بعد از ایران، عربستان و مصر با رقم هدردهی در حدود نصف این مقدار در رتبه های بعدی قرار گرفته اند؛ این در حالی است که عربستان حتی ۱۰ گیگاوات ساعت بیشتر از ایران برق مصرف می کند.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید