سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تکرار پذیری اندازه گیری قدرت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن توسط دستگاه ایزومتر ۲


بررسی تکرار پذیری اندازه گیری قدرت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن توسط دستگاه ایزومتر ۲
● هدف:
با کمک وسیله اندازه گیری قدرت عضله می توان نیروی یک گروه عضلانی را اندازه گیری کرد. از طرف دیگر برای تعیین اثرات برنامه های درمانی و یا آموزشی به روش هایی با قابلیت تکرارپذیری صحیح و قابل استناد نیاز می باشد.
هدف از این مطالعه تعیین میزان تکرارپذیری مقادیر اندازه گیری شده قدرت ایزومتریک عضلات گردن به وسیله دستگاه ایزومتر ۲ بود.
● روش بررسی:
در یک مطالعه تحلیلی ۳۷ فرد سالم غیر ورزشکار (۱۸ مرد و ۱۹ زن بین سنین ۲۵-۱۸ سال) با انتخاب تصادفی در این مطالعه شرکت کردند. از یک Load Cell جدید که بر روی دستگاه قدیم نصب شده بود استفاده شد. قدرت ایزومتریکی عضلات فلکسور و اکستنسور گردن در زمان ها و روزهای متفاوت و به کمک دو تست کننده با استفاده از وسیله جدید (دستگاه ایزومتر ۲) اندازه گیری شد.
● یافته ها:
نتایج تکرارپذیری در تست هایinter-rater -retest inter-trial, (N ۲.۲< sw <۵.۱، ICC <۰.۹۸ ۰.۸۶<) نشان داد که تکرارپذیری اندازه گیری قدرت عضلات گردن در تست های آماری مختلف با هم مطابق بوده و از درجه بالایی از اعتبار برخوردار بودند. اختلاف معنی دار آماری در میزان قدرت عضلات گردن که در زمان ها و روزهای متفاوت اندازه گیری شده بودند وجود نداشت. قدرت انقباض ماکزیمم ارادی داوطلبین به طور مشخصی در مردان بیشتر از زنان بود (P <۰.۰۰۱) قدرت عضلات فلکسور و اکستنسور گردن در زنان به ترتیب ۴۶.۱% و ۳۰.۸% نسبت به مردان بود.
● نتیجه گیری:
در این مطالعه ما از دستگاه جدیدتری (ایزومتر ۲) نسبت به دستگاه قدیمی (ایزومتر) استفاده کردیم. اندازه گیری های قدرت ایزومتریک عضلات گردن که به وسیله دستگاه ایزومتر ۲ به دست آمد به صورت یک روش مفید برای اندازه گیری قدرت عضلات فلکسور و اکستنسور گردن ظاهر گردید.
امیر احمدی
اصغررضا سلطانی
دل شاد امامی
سیدطه لاجوردی
فرشاد اخوتیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید