جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی نتایج تست ورزش به تنهایی در مقایسه با اسکن پرفیوژن میوکارد در بیماران مراجعه کننده به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود


بررسی نتایج تست ورزش به تنهایی در مقایسه با اسکن پرفیوژن میوکارد در بیماران مراجعه کننده به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود
● هدف:
با توجه به نقش تشخیص زودرس بیماری عروق کرونر در کاهش عوارض بعدی، تست های غیر تهاجمی بویژه تست ورزش و اسکن پرفیوژن میوکارد (MPI)، نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند لذا هدف این مطالعه، مقایسه نتایج تشخیصی این دو روش با یکدیگر و نیز بررسی توزیع عوامل خطر کرونری در گروه های مختلف بیماران می باشد.
● مواد و روش ها:
برای ۱۶۷ بیمار مراجعه کننده به بخش پزشکی هسته ای به منظور اسکن پرفیوژن میوکارد، اطلاعات مربوط به عوامل خطر کرونری جمع آوری و تست ورزش و MPI برای آنها انجام شد.
● نتایج:
میانگین سنی بیماران مرد و زن به ترتیب ۴۹.۸ و ۴۹.۱ سال بوده و ۳۰ درصد دارای تست ورزش مثبت و ۵۲.۷ درصد دارای MPI غیرطبیعی بوده اند. شیوع فشارخون بالا در خانم ها و مصرف سیگار در آقایان شایع تر بود ولی تفاوت مهمی از نظر سایر عوامل خطر کرونری وجود نداشت. شیوع فشارخون بالا و سابقه فامیلی CHD در گروه با MPI مثبت بیشتر از گروه با MPI منفی بود. در موارد تست ورزش مثبت، ۷۴.۵ درصد بیماران MPI غیرطبیعی داشته و در موارد تست ورزش مثبت، ۷۴.۵ درصد بیماران MPI غیرطبیعی داشته و در موارد تست ورزش منفی، ۴۳.۱ درصد بیماران دچار اختلالاتی در MPI بودند.
● نتیجه گیری:
حساسیت تست ورزش در تشخیص بیماری عروق کرونر معادل ۴۳ درصد و ویژگی آن معادل ۸۲.۷ درصد بدست آمد. حساسیت تست ورزش در آقایان بالاتر بوده و ویژگی آن در خانم ها مختصری بالاتر است.
عبدالحمید باقری
رضا علمایی
علیرضا اخوین
مژگان خسروی
احمد خسروی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید