جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


زنان ونوسی، مردان مریخی


زنان ونوسی، مردان مریخی
اگر درک درستی از تفاوت های روحی، رفتاری بین زنان و مردان نداشته باشید خیلی زود به قضاوت های اشتباه دچار می شوید و سوءتفاهمات زندگیتان را پر می کند .
اگر درک صحیح و مثبتی از تفاوت ساکنان مریخ (آقایان) و ونوس(خانم‌ها) نداشته باشید خیلی سریع در مقابل همسرتان دچار سوء تعبیر شده و ارزیابی صحیحی از او بدست نمی‌آورید. بشر به سرعت و خیلی راحت به سمت افکار و قضاوت‌های منفی می‌لغزد. اگر بدانید که از دو سیاره متفاوت هستید و با دو زبان مختلف صحبت می‌کنید کار راحت‌تر می‌شود! البته هر دو شما به یک زبان صحبت می‌کنید اما حرف‌هایتان برای یکدیگر معنایی متفاوت دارد.
● من ونوسی هستم و تو مریخی!
یکی از باارزش‌ترین روش‌ها که مریخی‌ها و ونوسی‌ها در آن متفاوت هستند، روشی‌ است که بوسیله آن خودشان و وجود باطنی خود را تعریف می‌کنند.
یک مرد، از طریق توانایی خود در رسیدن به بهترین نتایج شغلی و یا موقعیت خوب در این دنیای بزرگ، هویت خود را تعریف می‌کند و آن‌را به همسرش می‌شناساند. او به دنیا با این دید نگاه می‌کند که چطور می‌‌تواند در آن بهترین نتایج حرفه‌ای را بدست آورد. یک مرد با عملکرد خود، وجود باطنی‌اش را تعریف می‌کند. آقایان چه در منزل و چه در محل کار همیشه کارهایی انجام می‌دهند تا با عمل خودشان را ثابت کنند و قدرت و مهارتشان را افزایش دهند.
مریخی‌ها یعنی آقایان محترم برای ‌قدرت‌، ‌رقابت‌، ‌کارآیی، عملکرد، رسیدن به اهداف عالیه و موفقیت حرفه‌ای و اجتماعی ارزش بسیاری قائل هستند.مردها از اینکه به اهداف کاری خود برسند و شغل خود را در حد عالی ارائه دهند احساس لذت می‌‌کنند. آنها بیشتر به اهداف توجه دارند. از نظر تاریخی هم همیشه مردان حامیان و حفاظت‌کنندگان زنان و کل خانواده به حساب می‌آمدند. البته امروزه آقایان ورای یک محافظ و حامی به حساب می‌آیند چون پیشرفت و تکامل زندگی بشر وظایف بیشتری را به آنها محول کرده است. آنها باید یاد بگیرند چطور عواطف کل خانواده را پرورش داده و از آن حمایت کنند. و اما زنان چطور وجود باطنی خود را تعریف می‌کنند؟ این مسئله در ونوسی‌ها عموما از طریق کیفیت روابط آنها تعریف می‌شود. اینکه زنان چگونه احساساتی نسبت به دیگران دارند و تعاملات و محیط اطراف چه حسی در آنها بوجود می‌آورد، در بیان وجود آنها بسیار مهم است. زنان به ارتباطات،‌روابط و تعاملات بسیار اهمیت می‌دهند. اگر چه در منزل و محیط کار یک خانم به کارآئی و رسیدن به اهداف خود اهمیت می‌دهد اما ارزش‌هایی مثل حمایت، اعتماد و ارتباطات برای او بسیار مهم‌تر محسوب می‌شوند. خانم‌ها به کیفیت روابط، بیان شخصی و حمایت دو جانبه بسیار علاقه‌مندند. آنها با بیان احساسات‌،‌ مشارکت و همکاری به اهداف خود نزدیک می‌شوند و به این طریق احساس موفقیت می‌کنند. برای ونوسی‌ها زیبائی، عشق، مشارکت، هنر و اینکه چه احساسی نسبت به مسائل دارند، بسیار ارزشمند است. در یک رابطه رمانتیک زناشویی هم، زنان به احساساتی ویژه، مخصوص و محترمانه اهمیت می‌دهند و این‌هم از نظر تاریخی قابل تامل است؛ چون زنان همیشه پرورش‌دهندگان خانه محسوب شده‌اند. بنابراین از نقطه نظر تکاملی هم طبیعی است که بیشتر بر روی روابط افراد متمرکز شوند.
● آیا استرس، مریخی‌ها و ونوسی‌ها را به جان هم می‌اندازد؟
زن می‌گوید: <آیا تا به‌حال کسی به تو نگفته که زیاد حرف می‌زنی، خیلی حساس هستی یا زیادی محتاج و وابسته به‌نظر می‌رسی؟ آیا کسی به شما نگفته است که ماجراهایی که تعریف می‌کنی خیلی طولانی است؟>! آیا شما به‌عنوان یک زن تا به‌حال در بیان مسائل از جملات مطلق این چنینی استفاده کرده‌اید:<تو هیچ‌وقت مرا بیرون نمی‌بری> یا <همیشه تا دیر وقت کار می‌کنی> یا <هیچ‌کس نیست که به من کمک کند.> تمامی این جملات، احساسی هستند و در اصل، حقیقت موضوع را بیان نمی‌کنند بلکه بطور اغراق‌آمیزی احساسی بیان ‌می‌شوند. وقتی یک خانم تحت استرس است همه مشکلات را یک‌جا و با هم می‌بیند بنابراین از جملات مطلقی مثل <همیشه یا هرگز> استفاده می‌کند. معمولا خانم‌ها در شرایط استرس مبالغه می‌کنند که البته این مسئله کاملا طبیعی است و جزء خصوصیت ونوسی‌هاست!
وقتی یک خانم ناراحت است، نفع زندگی مشترک در آن است که او صحبت کند و شوهرش فقط گوش کند. یک مرد در این شرایط باید بدون اینکه همسرش را ساکت کند یا راه حل بدهد و بدون مخالفت‌ با صحبت‌های او و یا به خود گرفتن صحبت‌ها و یا بدون گرفتن حالت تدافعی در مقابل زن فقط گوش کند و در این شرایط حتی موضوع صحبت را عوض نکند. ضمنا باید از نظر عاطفی از همسرش حمایت کند به این ترتیب که به چشم‌های او نگاه کند، او را تایید کرده و در صورت و حرکات خود حالاتی را نشان ‌دهد که دارد با علاقه به موضوع گوش می‌دهد.
اما نوبتی هم که باشد نوبت آقایان است: آیا تا به‌حال شده شما آقای محترم احساس کنید از نظر عاطفی آمادگی برقراری ارتباط را ندارید و دوست ندارید با کسی صحبت کنید. آیا مواردی شده که بیشتر اوقات خود را در محل کار بگذرانید و یا تمام روز جلوی کامپیوتر و یا تلویزیون باشید؟ آیا همسرتان در این شرایط از شما درخواست نکرده با او حرف بزنید در حالی که شما اصلا علاقه‌ای به این‌کار نداشته‌اید؟ آیا تا به‌حال به شما نگفته‌اند زیادی ساکت هستید یا از دیگران فاصله می‌گیرید؟ در این شرایط حتما همسرتان سوال کرده چه اتفاقی افتاده و شما پاسخ داده‌اید هیچ! مردها چه در منزل و چه در محل کار اگر تحت استرس و تنش باشند بیشتر بر روی مشکل مورد نظر تمرکز می‌کنند. خانم‌ها هم باید بدانند او در این مورد حرفی نمی‌زند مگر مشکل را حل کرده و یا از خیر آن بگذرد! در این شرایط خانم‌ها باید اجازه دهند خلوت آقایان حفظ شود تا مشکل برطرف شود و مطمئن باشند شوهرشان از دست آنها ناراحت نیست.
آقایان بهتر است حالتی را تصور کنند که در آن همسرشان به منزل برگشته و برای مدت بسیار زیادی در غار تنهایی فرو رفته است! فرض کنید در این حالت از او می‌پرسید: <امروز چطور بود؟> و او می‌گوید:<خوب!> و بعد شروع به راه رفتن می‌کند. حالا تصور کنید که وقتی در این شرایط با او صحبت می‌کنید ناراحت و عصبانی می‌شود و پاسخ شما را تنها با یک کلمه می‌دهد. این یک زن معمولی نیست. در اصل ونوسی‌ها اصلا چنین رفتاری از خود نشان نمی‌دهند و حتی آن‌را کاملا بی‌ادبانه می‌دانند، بنابراین وقتی مردی چنین رفتاری می‌کند معنای آن‌را نمی‌دانند. به این جمله مهم توجه کنید: درست وقتی یک مرد دوست دارد در شرایط استرس تنها باشد، باید به همسرش اطمینان خاطر بدهد که این خلوت و ناراحتی به خاطر او نیست و به زودی از این حالت بیرون خواهد آمد. در غیر این صورت مشکلات بعدی بوجود می‌آید و حتی کار به مشاجره می‌کشد.
● تفاوت در همه چیز حتی در حل مشکلات!
لازم است بدانید آقایان و خانم‌ها در روش حل مشکلات کاملا متفاوت عمل می‌کنند. این بدان معنا نیست که یک روش صحیح و یا روش دیگر اشتباه است. چه بخواهیم و چه نخواهیم بدلیل تفاوت ساختار مغز، تفاوت فرهنگی و تکاملی، روش حل مشکل در این دو جنس با هم تفاوت دارد. در مطالعه‌ای که چندی پیش انجام شد دو گروه از مردان و زنان انتخاب شدند و از آنها خواسته شد یک مسئله ریاضی را حل کنند. در این زمان از مغز آنها سنجش خاصی توسط روش PET انجام شد. نتیجه بسیار جالب بود. هر دو گروه مسئله را صحیح حل کرده بودند و مدت زمان حل مسئله هم در هر دو ثابت بود، اما آقایان از یک قسمت از مغز و خانم‌ها از قسمتی دیگر از مغز خود استفاده کرده بودند! روش حل مشکل در آقایان به این ترتیب است که همه مسائل جانبی را کنار گذاشته و بدون صحبت در مورد آن، مشکل را حل می‌کنند. حتی بعضی آقایان صحبت در مورد مشکل را نشانه‌ای از ضعف خود می‌دانند.
اگر مردی مشکلش را با دیگری در میان می‌گذارد یعنی واقعا در حل آن با مانع روبرو شده و حقیقتا به کمک احتیاج دارد. درک این مسئله برای خانم‌ها مشکل است، چون آنها فورا مشکل را با دیگران در میان می‌گذارند، البته با افرادی که به شنیدن این مشکل علاقه نشان دهند. اکثر خانم‌ها به صحبت احتیاج دارند. البته وقتی خانمی‌ مشکلش را با دیگری در میان می‌گذارد الزاما به این معنا نیست که از آنها برای حل مشکل کمک می‌خواهد. در عوض او با فرایند تکلم سعی می‌کند پاسخ سوالش را پیدا کند. یک خانم با صحبت، عقایدش را دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌کند. گاهی آقایان فکر می‌کنند همسرشان در این شرایط به توصیه احتیاج دارد در حالی که او فقط می‌خواهد عقایدش را مطرح کند تا ناراحتی، عصبانیت و سردرگمی او تخفیف پیدا کند. گاهی آقایان با خود می‌گویند:<چرا همسرم با این‌همه حرف و سوال مرا ناراحت کرد. او که اصلا به توصیه‌های من عمل نکرد>! بهتر است هر چه بیشتر در مورد جنس مخالف اطلاعات جمع کنید تا چنین سوء تفاهم‌هایی مطرح نشود. وقتی تفاوت‌ها را بشناسید به آنها احترام می‌گذارید. بنابراین اجازه دهید خانم‌تان مشکلاتش را با تمام جزئیات بگوید و شما خانم عزیز هم نگذارید در این شرایط خلوت همسرتان بهم بخورد.
منبع : تهران مانیا


همچنین مشاهده کنید