پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات آمریکا، دوئل بین ۲ نسل‌


انتخابات آمریکا، دوئل بین ۲ نسل‌
تمایل به تجربه و تغییر یا به عبارتی کهنسالی و جوانی دو عامل مهمی هستند که در کنار سایرعوامل جریان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا را تحت الشعاع قرار داده‌اند.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این روزها بیش از هر موضوعی بر حال و هوای سیاسی این کشور سایه افکنده در حالی که اختلاف سنی شدید دو نامزد اصلی انتخابات به یکی از سوژه‌های داغ تبدیل شده است.
جان مک‌کین ۷۱ ساله، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال ایالات‌متحده در این رقابت‌ها با طبیعت متکبرانه خود و با افتخار به سن و تجربه‌اش در برابر باراک اوبامای جوان، نامزد دمکرات‌ها حاضر شده که همین مساله این رقابت را بیش از پیش جالب توجه کرده است.
همین مساله باعث شده تا برخی رقابت مک‌کین و اوباما را دوئل بین دو نسل بخوانند. مک‌کین با سرشت و روحیه‌ا‌ی متکبرانه‌ از سن خود سخن می‌گوید و در تلاش است تا از این مساله به نفع خود و حزبش بهره‌برداری کند.
اظهاراتی چون «من از زمین هم پیرتر هستم» گرچه در ظاهر شوخی می‌نماید اما اهداف نهایی این کاندیدای جمهوری خواه آمریکا را در بردارد. نتایج نظرسنجی‌های کلی صورت گرفته در آمریکا نیز نشان می‌دهد اکثر شهروندان آمریکا صفت پیر را شاخص شخصیت مک‌کین می‌دانند. این نظرسنجی‌ها نشان ‌داده که سن کاندیداهای آمریکا نقش مهمتری را نسبت به رنگ پوست یا جنسیت آن‌ها ایفا می‌کند.
از دیگر سو اوباما بر خلاف مک‌کین مساله‌ سن را آشکارا مطرح نمی‌کند چرا که از یک سو وی تمایلی به از دست دادن جریان مثبت و موافق انتخابات که به نفع وی است، ندارد . از دیگر سو وی به آراء رای‌دهندگان کهنسال ایالت‌های کلیدی اوهایو، فلوریدا و پنسیلوانیا نیازمند است. اینجاست که اوباما به فکر پیدا کردن اصطلاحات و عباراتی کلیدی و تاثیر گذار که منجر به برخورد و رویارویی طرفین نیز نشود، می‌افتد.
نتایج تحقیقات اخیر در ایالت‌های مختلف آمریکا نشان می‌دهد طرفداران اوباما به مراتب بیشتر از هواداران مک‌کین با اینترنت سر و کار دارند. ۷۴ درصد طرفداران این کاندیدای دموکرات برای دریافت اطلاعات سیاسی از اینترنت استفاده می‌کنند در حالی که هواداران مک‌کین بسان خود او گویی با فنا‌وری‌های نو بیگانه هستند. در هر صورت تصویر استراتژی انتخابات اوباما تصویری از جوانی، جدیدی، تازگی و ابتکار است. در چنین شرایطی می‌توان گفت در کنار محاسن گفته شده بی‌تجربگی اوباما یکی از عیوب وی محسوب می‌شود.
در هر صورت رقابت برای ورود به کاخ‌سفید همان طور که قبلا هم شاهد آن بودیم به گونه‌ای مهیج ادامه خواهد یافت و مطمئنا موضوع پیری در برابر جوانی نیز آمریکایی‌ها را تا چهارم نوامبر (تاریخ برگزاری انتخابات) همراهی خواهد کرد.
پیش‌بینی نتیجه انتخابات امسال به همان اندازه دوره‌های قبل سخت و شاید حتی سخت‌تراز گذشته است. پیچیدگی‌های دنیای سیاست آمریکا موجب شده گمانه‌زنی در مورد کسی که از این آزمون پیروز بیرون می‌آید اگر ناممکن نباشد خیلی سخت باشد.
منبع: مورگن پست
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید