جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بسیار سفر باید تا تلخ شود کامی ...


بسیار سفر باید تا تلخ شود کامی ...
شاید آغاز فصل تعطیلا ت بهانه خوبی باشد برای افزایش تبلیغات رنگارنگ و پرآب و تاب آژانس های مسافرتی ودفاتر خدمات گردشگری تبلیغاتی که آنچنان صفحات مطبوعات و سایت ها و سایر رسانه ها را پرکرده است که هر خواننده یا بیننده ای را وسوسه می کند برای یک بار هم که شده دل به دریا بزنند و به واسطه این دفاتر سری به این شهرها یا حتی کشورهای پرآوازه بزنند.
سفر به طور کلی در گسترش فرهنگ، ارتقای سطح اجتماعی و آشنایی با تجربه های جدید و به یاد ماندنی نقش مهمی دارد و سفرهای گروهی و دسته جمعی که در اصطلا ح گردشگری به آن تور گفته می شود و توسط آژانس های مسافرتی مجاز تشکیل می شود، در صورتی که با شناخت کافی و توجه به نکات لا زم ترتیب داده شود، می تواند سبب افزایش علا قه مسافران به سفر شود. اما متاسفانه هر ساله به دلیل عدم اطلا ع و شناخت کافی از تعهدات یک دفتر خدمات مسافرتی در قبال مسافران، سبب می شود رویای شیرین بسیاری از مسافران به خاطره ای تلخ همراه با نارضایتی تبدیل شود.
سفر چه به صورت گروهی و چه انفرادی یکی از مفیدترین راه های گذران بخشی از تعطیلا ت است که در صورت برنامه ریزی بهینه برای یک سفر به طور قطع تجربیات و خاطرات شیرین آن دو چندان خواهد شد.
در این میان استفاده از تورهای گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی دارای محاسن بیشتری نسبت به سفرهای خصوصی است.
تقابل فرهنگی و برقراری یک روابط اجتماعی دوستانه با سایر همسفران، پرداخت کل هزینه سفر که در اکثر موارد شامل تخفیف های گروه نیز می شود، بر طرف شدن مشکلا ت غیر قابل پیش بینی مانند: تهیه بلیط در تاریخ مورد نظر، پیدا نکردن هتل یا محل مناسبی برای اقامت، آشنا نبودن با جاذبه های مقصد مشکلا ت زبان و برقراری ارتباط با سایرین در مقصد سفر از جمله محاسنی است که سبب افزایش تمایل به مسافرت های گروهی به وسیله تورهای مجاز خواهد شد. بدیهی است که با توجه به برخی نکات مهم قبل از انتخاب یک دفتر خدماتی مسافرتی مناسب می توان سفری آسان و به یادماندنی رقم زد. با این حال متاسفانه عده زیادی از مردم از توجه به نکات مهم درباره این گونه دفاتر در آغاز بی تفاوت می گذرند و بعد از بازگشت از سفر تازه تصمیم می گیرند با عزمی راسخ و پشتکاری فراوان به دنبال شکایت از دفتر مورد نظر راه بیفتند.
در حال حاضر در سطح استان تهران ۲۲۵۰ آژانس مسافرتی و گردشگری به طور قانونی با مجوز سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی گردشگری استان تهران مشغول به فعالیت می باشند.
طبق تعرفه آئین نامه گردشگری آژانس های مجاز به ۳ دسته تقسیم می شوند: آژانس های بند الف که فعالیت آن شامل فروش بلیط هواپیما و قطار، چه داخلی و چه خارجی می شود. این دسته از آژانس ها مستقیما زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور فعالیت می کنند و عملکرد آنها مرتبط با سازمان گردشگری نمی باشد.
آژانس های بند الف فقط وظیفه تهیه و صدور بلیط قطار و هواپیما به نقاط مختلف را دارند و به هیچ عنوان اجازه انجام سایر فعالیت ها از جمله اجرای تورهای سیاحتی و گردشگری و اخذ ویزا را ندارند.
آژانس های بند ب آژانس هایی هستند که فعالیت آنها شامل اجرای تور، اخذ ویزا، مجری گری به عنوان تهیه بلیط و هتل و اعزام مسافر در قالب تور سیاحتی می شود این دسته از آژانس ها مستقیما زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری استان تهران فعالیت می کنند در صورت بروز هرگونه تخلف از طریق این سازمان با آژانس متخلف برخورد می شود.
آژانس های بند پ که شامل سفرهای زیارتی خارج از کشور می شود و مستقیما زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می کنند.
به طور کلی هیچ یک از آژانس هایی که در هر یک از بندهای فوق مشغول فعالیت می باشند اجازه فعالیت همزمان را در سایر بندها را ندارند و در صورتی که در کنار فعالیت های اصلی خود اقدام به اعزام مسافر در قالب سایر بندها نماید متخلف شناخته شده و عملکرد آن قانونی نمی باشد.
مهدی عنبری کارشناس سازمان گردشگری استان تهران در این خصوص معتقد است: ما در سال گذشته حدود ۲۵۰ شکایت از برخی از آژانس های مسافرتی و گردشگری داشته ایم که تعداد بسیاری از این شکایت ها بیشتر به دلیل بی اطلاعی مسافران از شرایط سفر و قراردادی بود که بین آژانس و مسافر بسته می شد تا متخلف بودن آن آژانس یا دفتر مسافرتی به عبارت دیگر بسیاری از مردم قبل از انتخاب این گونه دفاتر به نکات و موارد مهم توجه نمی کنند و تعداد زیادی از آژانس ها هم اطلاعات جامع و کاملی در اختیار مسافران قرار نمی دهند و همین موضوع سبب افزایش نارضایتی و شکایت مسافران می شود. اما همان طور که گفته شده هیچ گونه از این موارد به معنای متخلف بودن آژانس نیست بلکه تنها علت نارضایتی عدم اطلاع رسانی صحیح است. وی افزود: به طور مثال در زمستان سال گذشته (۸۶) به علت بارندگی و برف شدید تمام پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد به مدت ۵ روز لغو شد و همین موضوع به دلیل آن که در هیچ یک از موارد قرارداد آژانس ها ذکر نشده بود شکایت زیادی را به دنبال داشت بسیاری از مسافران به علت اطلا ع رسانی ناقص آژانس ها را مصوب این بی نظمی و اختلا ل می دانستند یا چنان چه به هر دلیلی به فردی توسط کشور میزبان ویزا داده نشود هزینه ای که بابت گرفتن ویزا برای آن فرد، توسط آژانس دریافت شده از بین می رود و برگردانده نمی شود.
این هم جزو مواردی است که به علت عدم اطلا ع رسانی صحیح شکایات و اعتراضات فراوانی را اخیرا به دنبال داشته است. عنبری افزود: همراه داشتن انواع داروهای کدئین دار و آرام بحش مانند: استامینوفن و دیازپام ها در فرودگاه برخی از کشورها مانند دبی و امارات به معنای همراه داشتن مواد مخدر تلقی شده و در صورت عدم اطلا ع رسانی قبلی و همراه نداشتن نسخه پزشک دردسرهایی برای مسافر به همراه خواهد داشت.
وی در پایان گفت و گوی خود با مردم سالاری گفت: موارد دیگر از جمله افزایش قیمت پس از بستن قرارداد یا اطلا ع نداشتن مسافران از این که بیمه سفر جزو موارد الزامی است نه اختیاری یا آگاهی از شرایط شهر یا کشور میزبان در بسیاری از مواقع مشکلا ت زیادی را برای مسافران به همراه دارند که ناشی از عدم اطلا ع رسانی صحیح دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری می باشد و همان طور که گفته شد برخلا ف تصور عموم این شکایت و مشکلا ت در اغلب مواقع به معنای مقصر بودن دفاتر مسافرتی و گردشگری نیست بلکه ناشی از اطلا ع رسانی ناقص است.
● می توان آسوده سفر کرد اگر...
برخلاف باور عموم مردم صرف چاپ آگهی و تبلیغات در مطبوعات یا سایر رسانه ها به معنای داشتن مجوز و فعالیت قانونی یک دفتر خدمات مسافرتی نیست زیرا چه بسا بسیار بوده اند دفاتری که بدون مجوز اقدام به بستن تور و جذب مسافر به صورت غیرقانونی کرده اند و همین امر منجر به نارضایتی و مشکلات فراوانی برای مسافران شده است.
به طور کلی به نظر می رسد مواردی وجود دارد که در صورت توجه کافی به آن می توان سفری شیرین را تجربه کرد. قبل از پرداختن هزینه و سایر مدارک جهت بستن قرارداد ابتدا از مجوز و پروانه آژانس موردنظر از طریق سازمان گردشگری استان تهران مطمئن شده و سپس اقدام به پرداخت هزینه و بستن قرارداد نمایند. همچنین دفتر ملزم به انعقاد قرارداد مکتوب سفر با امضای مدیر دفتر با مسافر است و باید یک نسخه از این قرارداد در اختیار مسافر قرار گیرد، همچنین آگاهی از لزوم بیمه در قرارداد،نوع وسیله سفر، نوع پرواز (چارتر یا غیرچارتر بودن)، درجه قطار و نوع اتوبوس، داشتن راهنمای مورد تایید سازمان، قیمت، مدت و تاریخ رفت و برگشت سفر، درجه و نوع محل اقامت از جمله موارد مهمی است که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه باید این انتقاد جدی را به سازمان وارد دانست که چرا در خصوص لزوم آگاهی مسافران از حقوقی که آژانس ها باید در برابر آنها متعهد شوند، اطلاعاتی را در اختیار افکار عمومی قرار نمی دهند... .
پریا خداقلی زاده
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید