پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

همای رحمت


همای رحمت
بشر در تاریخ زندگی خود، شاهد شخصیت های بزرگ وارزنده ای بوده است، و همواره در دل حوادث و اثنای طوفان ها و درگیری ها و انقلاب های سهمگین، افراد برجسته ای دیده به جهان گشوده اند و با تحرک و انقلاب عمیق خود، کشتی زندگی انسانها را به ساحل نجات رهبری نموده واز سقوط و فروریختن جامعه انسانی در غرقاب بدبختی ونابودی، جلوگیری به عمل آورده اند.
بزرگ پیشوای جهان اسلام، امیر مومنان علی (ع)از چهره های بسیار درخشان و برجسته این گروه است که نظیر او در تاریخ بشر; بسیار کم است و به حق می توان اورا رهبر بزرگ انسانها و نمونه عالی انسان کامل خواند.
علی از نظر عقیده و ایمان و خلوص و پاکی; تقوی و پرهیزگاری، علم و دانش، سماحت و بخشش، شهامت وشجاعت; عشق و علاقه به معنویت و سایر ارزش های انسانی، در درجه ای قرار گرفته است که ابعاد شخصیت او را نمی توان با مقیاس عادی تحدید و اندازه گیری نمود.
علی(ع) در مکه و خانه توحید، دیده به جهان گشود و با تولد خود موجی را در سرزمین مکه پدید آورد، ولی این موج، بسان موج دریا، امواجی را به دنبال آورد و هر لحظه بروسعت خود افزود و تحرک و جنبش خود را گسترده تر ساخت و مرگ و شهادت وی در سرزمین کوفه، نه تنها از قدرت وگسترش آن نکاست، بلکه آن را قویتر و نیرومندتر ساخت و هرچه زمان پیش رفت و افق های تازه ای را گشود، موج شخصیت وی همگام با زمان پیش رفت و اثر آن در هر دوره عظیم تر و جهانی تر گردید و همه سواحل اجتماع انسانی را فرا گرفت.
● علی و عالی:
خدای متعال عالی است و رفعت دارد. امیر المومنین نیز دارای علو و برتری است و ما هرگز نمی توانیم او را بشناسیم. مقام علی برتر از گفته ها و نوشته ها و وصف هاست و آنچه در مدح و فضیلت های آن امام گفته می شود ذره ای از اقیانوس صفات و فضایل آن حضرت است و تنها به اندازه ظرفیت و توان ماست به همین جهت خداوند نام ایشان را علی گذاشته و فرمود: من عالی ام، علی هم عالی است.
از پیامبر پرسیدند: در شب معراج، خداوند با چه لغت و بیانی با شما صحبت کرد؟ حضرت فرمود: خداوند با زبان ولحن علی با من سخن گفت و هنگامی که سوال کردم: تو با من سخن می گویی یا علی؟ فرمود: ای احمد، احدی با من قیاس نمی شود، من تو را از نور خودم آفریدم و علی را از نور تو. به سویدای قلب تو نظر کردم، دیدم در درون و ضمیرت، محبوب تر از علی وجود ندارد، به همین جهت با زبان و گویش علی، با تو سخن گفتم تا قلبت آرام گیرد.
● چگونه علی داماد پیامبر شد؟
ازدواج علی(ع) با دختر گرامی پیامبر(ص) مساله ساده ای نبود، موج عظیمی بود که در اطراف خود تا ابعاد زیاد، امواج دیگری ترسیم کرد. علی(ع) جوانی است باید که به کشتی زندگی خود در بحران جوانی سکونت و آرامش بخشد، او هرگز در همسر گزینی به یک آرامش نسبی و موقت اکتفا نکرده و آفاق دیگری را در زندگی از نظر دور نمی دارد، از این نظر به دنبال همسری است که از نظر ایمان و تقوی، دانش و بینش، نجابت و اصالت هم شان او باشد و چنین همسری در مدینه جز دختر رسول خدا فاطمه زهرا(ع) که به همه خصوصیات او از لحظه تولد تا آن لحظه کاملا آشنا بود کسی دیگر نیست. علی تصمیم می گیرد که خود شخصا از فاطمه خواستگاری کند و موضوع را با پیامبر در میان گذارد. پیامبر اسلام از اصل دموکراسی و آزادی زن در انتخاب همسراستفاده کرد و در پاسخ به درخواست علی(ع) فرمود: بگذارید تا جریان خواستگاری شما را با زهرا در میان بگذارم، سپس نتیجه را به شما خواهم گفت.
پیامبر وارد خانه شد وسخن خویش را با دخترش چنین آغاز کرد:
علی فرزند ابوطالب از کسانی است که فضیلت و مقام او در اسلام برای ما روشن است و من از خدا خواسته بودم که تورا به عقد بهترین مخلوق خود در آورد و اکنون به خواستگاری تو آمده است در این باره چه می گویی؟در این هنگام، زهرا در سکوت عمیقی فرو رفت و چهره خود را از پیامبر برنگرداند و کوچکترین ناراحتی در چهره او ظاهر نگشت. پیامبر از جای برخاست و فرمود: خدا بزرگ است سکوت دخترم نشانه رضایت اوست.
● علی و خانواده:
کانون خانواده را تا بدان جا محترم می شمرد که در نامه ای به رفاعه نوشت: مبادا در باره طلاق سخن بگویی. هرچه را باعث گرمی این نهاد شود تشویق می کرد، تا بدان حد که دانشمندان اسلامی «غذا خوردن مرد با همسرش را» مستحب می شمارند. بی تبعیض، به مردان و زنان سفارش می کرد تا آسمان زندگی شان هماره آبی و بی ابر کدورتی بماند. بیش از هر چیز، اهمیت همسران را به مردان گوشزد می کرد و می فرمود: به کسی چیزی بهتر از همسر شایسته داده نشد، همسری که هرگاه شوهرش او را ببیند، شادمان می شود و هر زمان که شوهرش در کنارش نباشد اموال و شخصیت او را حفظ می کند.
همسر همدل را یکی از دو عامل آرامش روانی می دانست. به مردی که نزدش شتافته بود و از همسرش شکایت می کرد فرمود: در تمام حالت ها باهمسرت سازگاری کن و به نیکی معاشرت نما، تا زندگی ات با صفا شود. از مردان می خواست بهترین همسر برای خانم هایشان باشند: بهترین شما کسی است که برای همسرش بهترین باشد و من برای خانواده ام بهترینم. خود چنان همسر نمونه ای بود که وقتی رسول گرامی از دخترش پرسید: همسرت را چگونه یافتی؟ فاطمه (س) پاسخ داد: بهترین همسر است.
علی (ع) درباره آزار و اذیت به همسران می فرمود: هرمردی همسرش را بیازارد، خداوند نه سخنی را از او می پذیرد ونه عدالت ورزی اش را، نه نیکوکاری اش را تا همسرش را خرسند کند، گرچه روزها روزه گیرد و شبها به نماز ایستد و برده ها را آزاد کند... و چنین مردی از نخستین افرادی است که وارد دوزخ می شود. در نامه ای خطاب به امام مجتبی(ع) از وی چنین می خواهد: کاری را که فراتر از توانایی زن است برعهده اش نگذار، چرا که همانند گل دارای روح و جسمی ترد و شکننده است. همچنین می فرمود: از مشورت با هر زنی بپرهیز، مگر با زنی که به تجربه نشان داده دارای اندیشه ای بلند است.
● نور افشانی برای حضرت علی(ع):
نور صورت زهرا(س) برای امیرالمومنین(ع) می درخشید. اول روز همانند خورشید، هنگام ظهر همچون ماه منیر ودر وقت غروب بسان ستاره ای درخشان وبه همین جهت به حضرت، زهرا می گفتند اما نور افشانی برای علی (ع) به این معناست که آن حضرت از همسرش فاطمه نور می گرفت واز آن بهره می برد، همچنان که فاطمه زهرا(س) از علی بهره معارفی می برد، یعنی هر دو از یکدیگر بهره می بردند، به همین جهت علی (ع) می فرمود: هر وقت دچار غم و غصه می شدم به فاطمه پناه می بردم و نگاهم که به زهرا می افتا د، شاد می شدم و تمام حزن و اندوهم برطرف می شد زیرا فاطمه و پیامبر دو رکن من بودند.
آری بهترین راه برای شناسایی علی(ع) علاوه بر تجزیه وتحلیل فضائل انسانی و سجایای اخلاقی وی، بررسی مکتب انسانی اوست که بسان دریای وسیع و گسترده ای است که کرانه های آن نا پیداست وعظمت پرورش یافتگان مکتبش که گوشه ای از عظمت استاد است روشنگر مقام بزرگ انسانی علی(ع) است.
و چه زیبا گفت شهریار در وصف کمال و ستایش علی (ع):
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید