پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


وقتی خرافات با زندگی گره می خورد


وقتی خرافات با زندگی گره می خورد
فرقی نمی کند که به کدام نقطه دنیا می روید یا در چه کشوری زندگی می کنید؛ هر کجا که باشید از خرافات گریزی نیست و گویی هر منطقه یی خرافات خاص خودش را دارد. هرچند نمی توان انکار کرد که بعضی از کشورها شهرت بیشتری در زمینه خرافات و خرافه پرستی دارند.
برای نمونه شما ممکن است چند دوست خارجی را برای خوردن یک غذای ایرانی خوشمزه دعوت کنید (فرض کنید خورش قیمه بادمجان) و خبر هم نداشته باشید که روزهای «سه شنبه» روز بدشانسی است و غیر از سلمانی ها که در این روز کار نمی کنند، هیچ دادوستد و قرارداد تجاری هم در این روز بسته نمی شود و از همه مهم تر تمام قصابی ها هم تعطیل است. در این موقعیت شما می مانید و غذایی که ایرانی نیست به همراه چند مهمانی که با ناراحتی باید منتظر فرصت دیگری باشند برای امتحان غذای ایرانی در روزی به جز سه شنبه.
روزهای سه شنبه مبارک نیست و اینجا همان کشور ۷۲ ملت یا هندوستان است. در هند کافی است به اطراف خود خوب نگاه کنی و البته به اتفاقاتی که هر روز برای دانشجویان خارجی یا توریست ها به خاطر آشنا نبودن با این باورها می افتد توجه داشته باشی. آن وقت خواهی دید که زندگی لحظه به لحظه با خرافات تا چه حد سخت و دشوار است. اولین چیزی که در هند توجه آدم را جلب می کند لیموترش ها و فلفل های سبز و قرمزی است که با یک نخ به هم متصل شده اند و برای دورکردن ارواح بد و نیروهای منفی از خانه یا محل کسب بر سردر ورودی آویزان اند.
غیر از این آویزان بودن کفش یا دمپایی بر پشت ماشین، ریکشا (دوچرخه های اتاقدار مسافرکش)، اتو ریکشا (موتورهای اتاق دار مسافرکش) و حتی وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس ها و تاکسی ها هم ممکن است کنجکاوی تان را برانگیزد. این کفش برگرفته از یک اسطوره مذهبی هندو است برای سلامت بودن در راه و سفر. این کفش نمادی است از کفش های «رام» که تناسخ ویشنو- آفریننده زمین- است. شاید اگر کسی برای اولین بار به هند برود و از قضا در محیطی بزرگ شده باشد که با غذاهای گیاهی آشنایی نداشته باشد محیط و حتی فهرست غذاهای هندی برایش عجیب باشد.
زیرا گوشت گاو و گوسفند چیزی است که شما هرگز اثری از آن نخواهید دید و فقط در بعضی از رستوران های بزرگ که محل تردد دائمی توریست ها هستند ممکن است چنین اشتباهی بشود و تازه آن هم بازارش زیاد داغ نیست. انگار اصلاً خودت هم در هند ترجیح می دهی که گوشت گاو و گوسفند نخوری زیرا در این سرزمین گاو موجودی مقدس است که فواید زیادی برای انسان دارد و غیر از آن روی زمین های کشاورزی کار می کند، شیر و لبنیات می دهد و در کشوری که پایه های اصلی آن روی کشاورزی است کشتن گاو گناهی بزرگ محسوب می شود.
حالا خرافات یا غیرخرافات حتی در رستوران های زنجیره یی هم چیزی به نام همبرگر وجود ندارد و باید به همان مرغ راضی بود. البته باید اضافه کرد غیر از این در بعضی از شهرهای مذهبی مثل بنارس و ریشی کش اصلاً چیزی به نام قصابی هم وجود ندارد و حتی فرآورده یی مثل تخم مرغ هم پیدا نمی شود، زیرا اهالی شهر همگی گیاه خوار و بسیار مذهبی هستند و گوشت خواری را کاری شوم و نامبارک می دانند. اما برای مستندسازی بیشتر این نوشته برایتان از اتفاقی می گویم که برای دو دانشجوی ایرانی در هندوستان رخ داده است. ساعت ۱۲ نیمه شب صاحبخانه دو دختر ایرانی از سفر بازگشت و یکراست به سراغ اتاق آنها رفت و با عصبانیت در زد.
پیرزن صدایش می لرزید و با عصبانیت می گفت؛ «شما همین الان باید از این خانه بیرون بروید چون همه بدبختی های خانواده ام به خاطر شماست،» دو دختر ایرانی ناباورانه به پیرزن نگاه می کردند و نمی دانستند چه خطایی از آنها سر زده است. پیرزن با گریه ادامه داد؛ «برادرم به خاطر کارهای شما دوتا تصادف کرد و مïرد. شما شوم هستید و در خانه من گوشت می خورید. اگر می دانستم گوشت می خورید هرگز خانه را به شما اجاره نمی دادم.» و خب البته دانشجویان هر طور که بود توانستند پیرزن خرافاتی هندی را راضی کنند که تا صبح فردا به آنها اجازه اقامت بدهد.کشتن هر موجود زنده یی در هند گناه بزرگی محسوب می شود و کسی که حیوانی را می کشد سرنوشت شومی را برای خودش رقم زده است، حتی اگر آن حیوان گربه باشد.
به اعتقاد هندی ها دیدن گربه سیاه در سفر یا راه به معنای بدشانسی است. شاید برای همین است که در خیابان های هند به جای گربه فقط سگ می بینی و هیچ اثری از گربه نیست. اما اگر حتی همین حیوان هم کشته شود باید تکه یی طلا به عنوان کفاره به یک مکان مذهبی مثل معابد اهدا کرد. در هر حال می توان گفت حیوانات یکی از پایه های اصلی در باورهای خرافی هندوستان هستند. برای نمونه قارقار کلاغ یعنی خوش شانسی و نوید آمدن مهمان به خانه؛ دیدن فیل هنگام سفر یا در طول سفر به معنی سفری امن و خوب است، زیرا فیل نمادی از خدای گنیش (از بین برنده مشکلات و پیام آور خوش شانسی) است؛ دیدن طاووس نیز خوب است اما شنیدن صدای او به خصوص در دل شب نشان از خبر بد دارد؛ همانند شنیدن صدای زوزه سگ یا گرگ در شب های زمستانی؛ و اگر زمانی روی سرتان مارمولکی بیفتد به این معنی است که تمام عمر در ترس از مرگ خواهید بود.
در هند بعضی از اعمال و رفتارها هم جزء خرافات محسوب می شوند. برای مثال رسم است هر زوج جوانی قبل از ازدواج حتماً با یک ستاره شناس درباره هماهنگ بودن طالع هایشان مشاوره کنند و بعد از ازدواج هم عروس برای اولین بار باید با پای راست وارد خانه شود؛ هنگام بارداری هم نباید تنها سفر کند یا وارد خانه یی متروک شود چون ارواح خبیث ممکن است فرزندش را تسخیر کنند. اگر سکسکه کنی یعنی کسی به فکرت است؛ اگر چشمت بخارد یعنی کسی به تو حسادت می کند.
همچنین باید یادتان باشد که در هندوستان کسی در شب ناخن هایش را کوتاه نمی کند چون بسیار نامبارک و بد است؛ تکان ناگهانی چشم نشانه پیام بدی در راه است؛ و در زمان خورشیدگرفتگی کسی نباید چیزی بخورد و بعد از آن باید غذاهایی را به رودخانه بیندازد. اما خرافات هند تنها به این موارد ختم نمی شود و از آنجا که این کشور بسیار پهناور و بزرگ است خرافات آن هم در هر منطقه با مناطق دیگر فرق می کند. بنابراین اگر قصد سفر به هند را دارید بهتر است از عجایب این کشور لذت ببرید و بدانید اگر این چیزها را از آن بگیرند هند دیگر هند نیست.
پاکسیما مجوزی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید