سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


هنوز هم «عروس حلبچه» را دوست ندارم


هنوز هم «عروس حلبچه» را دوست ندارم
به تایید بسیاری از اهالی سینما «پریوش نظریه» از جمله بازیگران توانایی است که سینمای ایران می تواند روی هنرنمایی های او حسابی ویژه باز کند. او متولد سوم بهمن ۱۳۴۸ در شهر «گچساران» و فارغ التحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشگاه هنر است. «نظریه» با بازی در فیلم «عروس حلبچه» فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد و با حضور در فیلم «پدر» ساخته «مجید مجیدی» در سال ۱۳۷۴ توانست نظرها را به خود جلب کند و برای همین فیلم نیز توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند. آنچه در پی می آید گفتگوی ایراسان با این بازیگر توانای سینما می باشد:
▪ خانم نظریه چه شد که به دنیای بازیگری وارد شدید و آیا بازیگری اولین فعالیت هنری شما است؟
ـ سال۱۳۶۸ وارد دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر شدم و سال۱۳۶۹ اولین فیلمم را بازی کردم.
▪ آیا پس از گذشت سال ها از اولین تجربه بازیگری تان در«عروس حلبچه» راضی هستید؟ و چرا پنج سال طول کشید تا در فیلم دومتان بازی کردید؟
ـ راستش در همان سال که «عروس حلبچه» را دیدم چنان ناراضی بودم که تصمیم گرفتم تا مدتی بازی نکنم. یعنی تا زمانی که شناخت کافی برای انتخاب درست پیدا کنم. این شد که حدود ۵سال بعد فیلم پدر به کارگردانی «مجید مجیدی» را کار کردم.
▪ شما تجربه کار با آقای مجیدی را در فیلم «پدر» بدست آوردید. در مورد فیلم «پدر» و اصولا کار با مجید مجیدی برایمان بگویید؟
ـ فیلم «پدر» جز» فیلم هایی است که از حضور در آن راضی هستم. «مجیدی» کارگردان جدی است که نسبت به جزئیات در فیلمش حساس است.
▪ برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفتید، مخصوصا سکانسی که پسرتان را کتک می زنید در ذهن ها ماندگار شده است. چه چیزی باعث شد کارکتر مادر در این فیلم اینقدر واقعی به نظر برسد؟
ـ تمرین و دقیق دیدن خودم، کارگردانی خوب آقای مجیدی، طراحی صحنه خوب، همچنین طراحی گریم خوب عواملی بودند که مادر را واقعی کردند.
▪ با بازی در فیلم «سجده برآب» و یا فیلم «دوئل» تجربه بازی در ژانر فیلم های جنگی را نیز داشته اید. به نظر شما چه تفاوتی میان بازی در فیلم های دفاع مقدس و دیگر فیلم هایی که در آنها بازی کرده اید وجود دارد؟
ـ برای من تفاوتی نداشت.
▪ در مورد فیلم «دوئل» برایمان بگوئید. آیا بازی در این فیلم برای شما فضای جدیدی در بازیگری را ایجاد کرد؟
ـ منظورتان از فضای جدیدی در بازیگری را متوجه نمی شوم! من قبل از این فیلم، فیلم های دیگری بازی کرده بودم، بعد از آن نیز همچنان دارم بازی می کنم.
▪ برای فیلم «پاداش سکوت» در بیست وپنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدید. چگونه دعوت بکار شدید و از سکانسی که در آن بازی داشتید بگویید؟ آیا از نتیجه کار راضی هستید؟
ـ برای فیلم «پاداش سکوت»، حبیب رضایی با من تماس گرفت و با توضیحاتی که در مورد فیلم و نقش های دیگر و این نقش داد، و بعد از صحبت با کارگردان و خواندن فیلمنامه، با بازی در این نقش موافقت کردم.
▪ از میان نقش هایی که بازی کرده اید کدامیک را بیشتر دوست دارید؟ و کدامیک از آنها به شخصیت خودتان نزدیک بوده است؟
ـ فیلم های «پدر»، «تک درخت ها»و «دوئل» را بیشتر از بقیه دوست دارم.
▪ از بازی در کدامیک از فیلم ها راضی و یا پشیمان هستید؟
ـ هنوز هم «عروس حلبچه» را دوست ندارم.
▪ شما همزمان با شروع فعالیت بازیگری در سینما، در زمینه بازیگری تئاتر و فیلمسازی نیز فعالیت خود را آغاز کردید، از تجربه هایتان در این زمینه ها برایمان بگویید؟
ـ فعالیت تئاتری من محدود به دوره دانشجویی می شود ولی فیلمسازی را در سال۱۳۷۰ شروع کرده ام و هنوز هم کار می کنم.
▪ فکر می کنید در زمینه فیلمسازی موفق بوده اید و آیا برای فیلم های تان جایزه ای هم دریافت کرده اید؟
ـ فیلمسازی را دوست دارم و فیلم هایم نیز جوایزی برده اند.
▪ شما سابقه نویسندگی نمایش های رادیویی برای گروه کودک را هم دارید. چرا ادامه ندادید؟
ـ فعالیت های دیگر وقتی برای ادامه آن کار نگذاشت.
▪ تجربه های که در زمینه های مختلف دارید، چقدر در پیشرفت بازیگری تان کمک کرده اند؟ و کدامیک از آنها بیشتر شما را راضی کرده است؟
ـ تجربه فعالیت های هنری دیگر مثل نویسندگی، طراحی صحنه، کارگردانی و نقاشی و... به پیشرفت کاری یک بازیگر کمک می کند.
▪ کار جدیدی در دست دارید؟
ـ فعلا استراحت می کنم.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید