شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نقش اسرائیل در بحران زیمباوه


نقش اسرائیل در بحران زیمباوه
بحران زیمباوه از زمانی آغاز شد که رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور برنامه اصلاحات اراضی با هدف رفع نابرابری برجای مانده از نظام نژادپرستانه سفیدپوستان که اراضی کشاورزی را از صاحبان اصلی آن خارج و ملک خود کرده بودند، اعلام کرد که این امر موارد زیر بدنبال داشت:
ـ مهاجران سفیدپوست تنها ۱ درصد جمعیت بالغ بر ۴/۱۳ میلیون نفری زیمباوه را تشکیل می دهند
ـ سفیدپوستان ۷۵ درصد و بقیه نیز ۲۵ درصد زمینهای کشاورزی را در اختیار دارند
ـ زمینهای مهاجران سفید پوست بسیار حاصلخیز و در مقابل زمینهای بقیه اهالی خشک و شبیه به زمینهای صحرائی و غیر قابل کشاورزی است.
موگابه در ابتدا قصد اجرای قانون اصلاح اراضی را نداشت اما درد و رنج ساکنان اصلی و افزایش نارضایتی مردم باعث شد که وی اقدام به اجرای این قانون نماید بویژه اینکه سلطه اقلیت مهاجر سفیدپوست بر بسیاری از اراضی کشاورزی باعث سلطه آنان بر اقتصاد زیمباوه شده بود زیرا این کشور اساسا کشوری است که بر کشاورزی متکی است و سلطه بر کشاورزی به معنی سلطه بر اقتصاد است.
در دوره پیش از استقلال زیمباوه بازارهای مشترک اروپا و مجموعه های اروپائی مزایا و استثنائاتی برای اقلیت مهاجر سفید پوست این کشور قائل می شدند و حتی اتحادیه اروپا با عقد قراردادهای طولانی با آنان، آنها را مورد حمایت خود قرار می دادند . با اقدام موگابه به اجرای قانون اصلاحات بسیاری از کشورهای اروپائی و بویژه انگلیس شروع به فروریختن خشم خود بر زیمباوه کردند. پس از افزایش اختلافات بین کشورهای اروپائی با موگابه که سرسختانه در برابر درخواست آنها مبنی بر عقب نشینی از مواضع خود در رابطه با اجرای این قانون ایستاده بود، کمیساریای عالی اروپا نام زیمباوه را در ردیف کشورهای ناقض حقوق بشر قرار داد و با این کار هجمه اروپائی وارد فاز بین المللی شد و از مرز قاره اروپا عبور و به کانادا و ایالات متحده آمریکا رسید و پس از آن پرونده زیمباوه وارد مرحله پیچیده تری شد.
ـ کشورهای اروپائی واردات خود از زیمباوه را متوقف کردند
ـ آمریکا و کانادا واردت خود را از زیمباوه متوقف کردند
اما کشورهای اروپائی، آمریکا و کانادا تنها به این حد از تحریمهای اقتصادی اکتفا نکردند و تحریمهای شدیدتری را علیه این کشور آغاز نمودند و بسیاری از مراکز اقتصادی بین المللی تعاملات خود را با زیمباوه قطع کردند که از جمله آنها عبارت اند از
الف) بانک جهانی
ب) صندوق بین المللی پول
ج) سازمان تجارت جهانی
د) بانک و مؤسسات بانکی بین المللی
طبیعی بود که این تحریمها براقتصاد ناپایدار زیمباوه که بر کشاورزی و صادرات زراعی متکی است، تأثیرات منفی بگذارد. از جمله نتایج فشارهای غرب در داخل زیمباوه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ رکود بخش صادرات کشاورزی
ـ محروحیت اقتصاد این کشور از ارز خارجی و به تبع آن عدم توانائی در واردات نیازهای خارجی
ـ افزایش میانگین تورم تا حدی که اقتصاددانان از آن به عنوان"تورم افسار گسیخته" یاد می کنند
ـ کاهش قدرت خرید بدلیل پائین آمدن ارزش پول داخلی
ـ گسترش فساد و جرم
در پی این پیآمدهای ناگوار دولت موگابه به استفاده از دستگاههای امنیتی، پلیس و ارتش برای کنترل اوضاع نابسامان متوسل شد.
این در حالی بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کمیساریای اروپا، کانادا و آمریکا توانستند یک ائتلاف بین المللی مستحکم علیه حکومت موگابه تشکیل دهند که به تبع آن و به دلیل تبلیغاتی که براه انداخته بودند ائتلافهائی نیز تشکیل شد که از جمله آن ائتلاف آفریقائی مشتکل از کشورهای مرتبط با اتحادیه اروپا از جمله کنیا، اوگاندا، رواندا، مالاوی،زامبیا،نیجریه، مصر، مغرب، اتیوپی، چاد و نیز آفریقای جنوبی بود.
اما نقش اسرائیل در این درگیریها چیست؟ بسیاری با شنیدن نام اسرائیل و نقش آفرینی در درگیریهای زیمباوه دچار شگفتی می شود ولی ضرب المثلی هست که می گوید:«معما چو حل گشت، آسان شود».
ـ سفیدپوستان مهاجر که در دوره نظام نژادپرستانه از اروپا مهاجرت کرده و هنوز هم بخشی از آنها در زیمباوه حضور دارند، از یهودیان غربی هستند
ـ بر اساس دایره المعارف یهود، یهودیان زیمباوه از یهودیان اشکنازی غربی هستند
ـ اهالی زیمباوه به یهودیان این کشور عنوان"یهودیان شعیانیه" اطلاق می کنند
ـ زمینهای زراعی یهودیان شعیانیه سفیدپوست از بزرگترین منابع تنباکو در جهان است و آنگونه که دایره المعارف یهود اذعان دارد این یهودیان بیش از یکصد سال است که بر مزارع تنباکو و صادرات آن به اروپا و آمریکا سلطه دارند.
ـ در سال ۱۸۹۸ یهودیان الشعیانیه سازمان صهیونیستی- آفریقائی را که نخستین سازمان از این دست بود و با جنبش صهیونیسم جهانی در ارتباط بود، تأسیس کردند.
ـ بسیاری از معابد یهودی در زیمباوه وجود دارد و بیش از یکصد سال است که یهودیان شعیانی که بخش زیادی از سفیدپوستان را تشکیل می دهند، در این معابد مراسم عبادی به جای می آورند
ـ شرکتهای و مؤسسات اروپائی، آمریکائی و کانادائی اولویت خرید مایحتاج خود اعم از تنباکو، گوشت و محصولات کشاورزی را بر خرید از یهودیان شعیانی قرار داده اند.
اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که مصادره اراضی کشت تنباکو به دستور موگابه، خسارت هنگفتی به یهودیان شعیانی وارد آورده است.
ـ تولید و صادرات تنباکو از انحصار یهودیان خارج شده است
ـ کمکهای تنباکو به شرکت توتون و تنباکوی جهانی ، شرکت مارلبورو آمریکا و چند شرکت دیگر فرانسوی، انگلیسی و اروپائی که یهودیان بخش زیادی از سرمایه های آنرا در اختیار داشتند، قطع شد.
تحلیلها و گزارشها حاکی از آن است که سازمانهای لابی اسرائیلی در آمریکا، سازمانهای لابی اسرائیلی در انگلیس و سازمان یهودیان فرانسه نقش زیادی در اعمال فشارهای سیاسی علیه رژیم موگابه داشتند.
سازمان دفاع از دمکراسی در آمریکا حملات سیاسی و رسانه های علیه موگابه را هدایت می کند. شایان ذکر است که این سازمان بر پرونده انقلابهای رنگین در قفقاز، آسیای میانه و دیگر جمهوریهای اتحاد جماهیر شوروی سابق نظارت داشت و همین سازمان حمایت از گروه ۱۴ مارس در لبنان و آنچه که به سازمانهای جامعه مدنی در کشورهای عربی معروف است، را بر عهده دارد.
از برجسته ترین کارشناسان این سازمان، ولید فارس لبنانی تبار و أباظه مصری تبار و همچنین پاولا دوبرنیسکی از یهودیان آمریکاست که به تظاهراتی که بدنبال ترور حریری صورت گرفته بود، عنوان"انقلاب ارز" نسبت دادند. پیش از این "نجاح واکیم" سیاستمدار لبنانی در مصاحبه ای که با کانال الجدید لبنان داشت، گفت: همان کارشناسان سازمان دفاع از دمکراسی که بر پرونده انقلاب پرتقالی اوکراین نظارت داشتند، در دوره حوادث پس از ترور حریری در یکی از ساختمانهای وابسته به حریری در لبنان حضور داشتند.
درگیری سیاسی در حال حاضر بین موگابه رهبر ائتلاف وحدت ملی آفریقا و زیمباوه (جبهه ملی) و مورگان چانگیرای رهبر حزب مخالف با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپاست. یک دوره انتخاباتی برگزار شد که حزب مخالفین آنرا برسمت نشناخت و بار دیگر انتخابات از سرگرفته شد که به پیروزی موگابه انجامید اما باز هم مخالفین آنرا رد کردند و اکنون نیز آمریکا و کشورهای اروپائی فشارهای خود نه برای از سرگیری انتخابات بلکه برای کنار زدن موگابه از سیاست، اعمال می کنند. از سوی دیگر همپیمانان آفریقائی امریکا به رهبری کنیا از موگابه خواسته اند که استعفا کند و زمینه برای رقابت سیاسی دیگر افراد باز شود. رسانه ای آمریکا و اروپا نیز حملات خود بر ایجاد ارتباط بین بحران اقتصادی و سیاسی زیمباوه به حضور موگابی در رأس حکومت متمرکز کرده اند و حتی برخی تحلیلها و گزارشهای آمریکا چنین القا می کنند که با کناره گیری موگابه از سیاست بحران اقتصادی زیمباوه نیز حل خواهد شد.
گزارشهای و تحلیلهای به دست آمده از آمریکا نشان می دهد که بحران زیمباوه به مجالی برای بررسی مراکز مطالعات سیاسی و استراتژیک آمریکا در مورد امکان تغییر رژیمها بدون توسل به گزینه نظامی تبدیل شده است. به عبارت دیگر الگوی تغییر رژیم در زیمباوه به منزله الگوئی برای کارشناسان مؤسسه دفاع از دمکراسی و دیگر مراکز مطالعاتی و آژانسهای اطلاعاتی آمریکا برای استفاده از آن در کشورهای مورد نظر آمریکا و اسرائیل از جمله سوریه، ونزوئلا، سودان، کره شمالی و دیگر کشورها قرار گرفته است.
ترجمه زیبا میرزامحمدی
منبع : خبرگزاری قدس ـ قدسنا


همچنین مشاهده کنید