شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ / Saturday, 20 January, 2018

هه! مرا نمی‌شناسد مرگ!


هه! مرا نمی‌شناسد مرگ!
ایفای نقش «حمید هامون»، هویت بازیگری تمام طول عمر شکیبایی بود؛ نقشی که به شیوه‌ای مینیاتوری و میکروسکپی، طراحی، پرداخت و اجرا شد تا به یکی از «کلان شخصیت»‌های سینمایی تبدیل شود.
خسرو شکیبایی بازیگر صاحب سبک سینما در حالی ساعت ۹ صیح جمعه به زندگی خدانگهدار گفت که نام خودرا در تاریخ سینمای ایران ثبت کرد.
شکیبایی که این سالها تقریبا ایام استراحت و گوشه‌گیری هنری را پشت سر می گذاشت؛ با کارنامه ای فابل قبول رفت. او خالق نقش هایی بود که که وجه ای ماندگار داشتند. از زمانی که پس از مرگ پدرش (سرگرد شکیبایی)، در ۱۳-۱۴ سالگی به کار در خیاطی؛ کانال سازی و آسانسور سازی پرداخت؛ ‌تا کنون زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته بود.
پس از ایفای یک نقش تئاتری در ۱۹ سالگی و سپس آشنایی با عباس جوانمرد با عالم صحنه آشنا شد. وی بعد ها با تحصیل دررشته بازیگری (دانشکده هنرهای زیبا) فن و فوت این رشته اسرار آمیز را در تارو پود شخصیت و روح شاعرانه خود نهادینه کرد.
نمایش‌هایی از جمله «زیر گذر لوطی صالح»، «سنگ و سرنا»، «لحظه،‌کتیبه»، «پنجه عدالت»، «صیادان»، «سمک عیار»، «همه‌ پسران من»، «شب بیست و یکم» و «بیا تا گل برافشانیم»، عمده فعالیت های تئاتری او هستند.
در این میان بسیاری از اهالی تئاتر به بازی خوب او دز نمایش «شب بیست و یکم» نوشته و کا ر «محمود استاد محمد» اشاره دارند و آن را جزو یکی از بازی ها ی مثال‌زدنی وی به شمار می‌آودند.
شکیبایی همچنین دردهه هفتاد با ایفای نقشی ماندگار در نمایش «بیا تا گل برافشانیم»، به کارگردانی «مجید جعفری»، طیف کلان مخاطب را به تئاتر شهر کشاند.
این در حالی بود که وی دو نقش غیر قابل تکرار «حمید هامون» و «مدرس» را در سینما و تلویزیون خلق کرده بود.
ایفای نقش «حمید هامون»، هویت بازیگری تمام طول عمر شکیبایی بود؛ نقشی که به شیوه‌ای مینیاتوری و میکروسکپی، طراحی، پرداخت و اجرا شد تا به یکی از «کلان شخصیت»‌های سینمایی تبدیل شود.
شکیبایی در این نفش فن بیان را با استفاده از فطرت و قریحه خدادادی خود یه اوج اعتلا رساند. بیانی که در نقش «مدرس» نیز با منولوگی طولانی و خیره کننده به متدی آموزشی، مدرسه‌ای برای بازیگران تازه‌کار و دانشجویان بازیگری تبدیل شد.
«خط قرمز»، «دادشاه»، «صاعقه»، «رابطه»، «دزد و نویسنده»، «ترن»، «شکار»، «هامون»، «عبور از غبار»، «ابلیس»، «جستجو در جزیره»، «سارا»، «پرواز را به خاطر بسپار»، «یکبار برای همیشه»، «بلوف»، «کیمیا»، «پری»، «درد مشترک»، «لژیون»، «سایه به سایه»، «خواهران غریب»، «سرزمین خورشید»، «عاشقانه»، «روانی»، «زندگی»، «دختردایی گمشده»، «میکس»، «دختری به نام تندر»، «کاغذ بی‌خط »، «مزاحم»، «اثیری»، «صبحانه برای دو نفر»، «ازدواج صورتی»، «سالاد فصل»، «حکم»، «ستاره‌ها»، «عروسک فرنگی»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «دلشکسته»، «دوشیزه باران» و «حیران»، از جمله فیلم‌هایی هستد که وی در آن ها بازی کرده‌است.
هنر شکیبایی این بود که در صدد دستیابی به سبک بازیگری بود. سبکی تقلید ناپذیر که مهمترین مشخصه‌اش از فن بیان و ظرافت‌های زبانی ناشی می‌شد. وی این فن بیان را در مخرج‌های زبانی و تصویر سازی‌های کلامی به کار می‌برد تا از شخصیت پشت چهره خود انسانی عجیب و گاه دست نایافتنی بسازد.
بیانش آن‌قدر شاعرانه بود که وی را به دکلمه اشعار شاعران واداشت. حالا که رفت شاید این شعر با صدا و دکلمه خود شکیبایی به یادمان می‌آید:
هه! مرا نمی‌شناسد مرگ!
یا کودک است هنوز، و یا شاعران ساکتند !
حالا برو ای مرگ، برادر، ای بیم ساده آشنا
تا تو دوباره باز آیی
من هم دوباره عاشق خواهم شد!
... سلام حال همه ما خوبست ولی تو باور مکن!
” وی این فن بیان را در مخرج‌های زبانی و تصویر سازی‌های کلامی به کار می‌برد تا از شخصیت پشت چهره خود انسانی عجیب و گاه دست نایافتنی بسازد. ... “


منبع : خبرگزاری آفتاب

مطالب مرتبط

خالقان کمدی وحشت


خالقان کمدی وحشت
وینسنت پرایس و پیتر لوره هردو از بازیگران معتبر و سرشناسی هستند که علاقه مندان و آشنایان با سینمای متفاوت و خاص کورمن هرگز آنها را فراموش نخواهند کرد و جالب است بدانید پرایس بازیگر مورد علاقه تیم برتون است. از آنجایی که در کتاب کورمن اشارات زیادی به این دو شده، بد نیست درباره آنها چیزی بگوییم.
● وینسنت پرایس
نقش های نیمه اول فعالیت وینسنت پرایس، چه روی صحنه و چه بر پرده سینما، بیشتر در تالارهای سلطنتی گذشت؛ کاخ ملکه ویکتوریا در نمایش «ویکتوریا رجینا» (۱۹۳۶) یا در قصر الیزابت اول در «زندگی خصوصی الیزابت و اسکس» (۱۹۳۹) یا «رسوایی خانواده سلطنتی» (۱۹۴۵) در کاخ کاترین کبیر و «سه تفنگدار»(۱۹۴۸) که داستانش در زمان لویی سیزدهم اتفاق می افتاد. رفتارهای اشرافی اش، شیوه تلفظ کامل و بی نقصش (که در دانشگاه لندن آن را آموخته بود) و منش هوشمندانه اش باعث می شد روستای زادگاهش، سنت لوییس، از نظرها پنهان بماند. خیلی زود تبدیل به مهمترین هنرپیشه نقش های اول جذاب و مبادی آداب دهه ۴۰ شد. و در فیلم های موفقی چون «آواز برنادت» (۱۹۴۴)، «لارا» (۱۹۴۴)، «کلید بهشت» (۱۹۴۴) و «دراگون ویک» (۱۹۴۶) ظاهر شد.
بعد از چند سال که بیشتر در فیلم های تجاری کم ارزش بازی کرد، ناگهان با بازی در فیلم«خانه مومی»(۱۹۵۳) اوضاع تغییر پیدا کرد. این فیلم بزرگ برای پرایس موقعیتی ایجاد کرد تا از این به بعد در چند فیلم، نقش های منفی و شریر را بهتر و کامل تر از هر کس دیگری تا آن زمان بازی کند. این ماجرا با بازی در چند فیلم ادامه یافت. فیلم های موفق کم خرج و پرفروشی که بر مبنای داستان های وحشت انگلیسی ساخته شد و پرایس در آنها بازی کرد و کارگردانی به عهده راجر کورمن بود. نویسنده مورد علاقه پرایس و کورمن، ادگارآلن پو بود. فیلم هایی چون «خاندان آشر» (۱۹۶۰)، «سردابه و پاندول» (۱۹۶۱)، «کلاغ» (۱۹۶۳) و «نقاب مرگ سرخ» (۱۹۶۴) ستایش منتقدان و عموم مردم را برای پرایس به دنبال داشت.
پرایس خودش فرد بامعلوماتی بود که گستره علایق وسیعی داشت. کلکسیونی از نقاشی های تحسین شده را جمع آوری کرده بود. او غالباً در زمینه نقاشی و مجسمه سازی سخنرانی هایی هم می کرد. پرایس و همسرش به عنوان دو دوستدار آشپزی، کتابی ارزشمند هم درباره آشپزی منتشر کردند؛ «کتاب آشپزی وینسنت و مری پرایس». پرایس کتابی با عنوان «آنچه را می دانم دوست دارم» هم منتشر کرده که اتوبیوگرافی خودش است.پرایس درباره راجر می گوید او هرگز غذای جامد نمی خورد و خود را به غذای رژیمی کنسرو شده محدود کرده. زندگی او واقعاً ساده بود و من همیشه به شوخی می گفتم که برایش جعبه کمک های اولیه می فرستم.
● پیتر لوره
شروع دوره فعالیت طولانی مدت وی بر پرده سینما با یک نقش به یادماندنی در فیلم «M» فریتس لانگ بود؛ بازی در نقش یک بیمار روانی که کودکان را به قتل می رساند. موفقیت او در این فیلم باعث شد تا زمان به قدرت رسیدن هیتلر روی صحنه و بر پرده سینماهای برلین بدرخشد. زمانی که هیتلر زمام امور را به دست گرفت، لوره ابتدا به اتریش گریخت و از آنجا به انگلستان رفت، و در انگلستان بود که نقش یک قاتل اجیر شده را در فیلم «مردی که زیاد می دانست» هیچکاک بازی کرد. ایستگاه بعدی هالیوود بود که در همان سال در اولین نقش امریکایی اش، در«عشق دیوانه» (سال ۱۹۳۵)، روی پرده رفت.
لوره به زودی تبدیل به شخصیت تبهکار محبوب فیلمسازان شد.
متفاوت با دیگر هنرپیشه های این نقش ها، او مرد کوچک اندامی بود اما چشم های پر نیرنگ و سبک بازی زیرپوستی و صدای غیرمعمولش- که به صورت نجوایی صاف با لهجه اروپای میانه بود - جای اندامش را می گرفت. او در فیلم هایی چون «شاهین مالت» (۱۹۴۱) و «کازابلانکا» (۱۹۴۲) برجسته و توصیف ناپذیر بود.
غالباً سمت قانون بود، به ویژه در نقش کارآگاه ژاپنی پرشور فیلم های «آقای موتو» که تقریباً در ۱۲ قسمت از آن در سال های ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹ ظاهر شد.
کیفیت فیلم های لوره در اواخر دهه ۴۰ افول کرد. گرچه فیلمی مانند «شیطان را مغلوب کن» را با همفری بوگارت و رابرت مورلی ساخت اما بیشتر نقش هایش در دهه ۵۰ کوچک و بی اهمیت بودند مانند؛ خدمتکار ژاپنی در «دور دنیا در ۸۰ روز» (۱۹۵۶) یا کارگردان دمدمی مزاج فیلم «داستان باستر کیتون» (۱۹۵۷).

وبگردی
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها