پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مرد آرام، در انتظار آخرین تشویق ها


مرد آرام، در انتظار آخرین تشویق ها
بدون شک یکی از ستاره های فراموش نشدنی تاریخ فوتبال انگلیس و باشگاه منچستر یونایتد پل اسکولز خواهد بود. این هافبک ملی پوش که بارها و بارها در کسب موفقیت برای انگلیس و شیاطین سرخ سهیم بوده است چندان فاصله ای با اتمام دوران بازیگری خود ندارد. خصیصه های اخلاقی ممتاز و شیوه رفتار و زندگی او در خارج از زمین فوتبال این بازیکن آرام را به یکی از محبوب ترین و باوقارترین بازیکنان جزیره مبدل کرده است. پل اسکولز را می توان درست در سمت مقابل کریستیانو رونالدو که این روزها غوغا و جار و جنجالی در اولدترافورد به پا کرده است مقایسه کرد. اگرچه می توان گفت تأثیر حضور هیچ یک از این ۲ بازیکن در زمین از دیگری بیشتر نیست و شاید نتیجه عملکرد آنها چندان با یکدیگر تفاوتی نداشته باشد اما در خارج زمین با مقایسه این ۲ می توان به این نتیجه رسید که در هیچ کجای زمین نمی توان ۲ شخص را با چنین تضاد شخصیتی پیدا کرد. کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی منچستر یونایتد که این روزها با بحث جنجال برانگیز انتقالش به رئال مادرید توجه اکثر رسانه ها را به خود معطوف کرده چند هفته اخیر را در نهایت رضایت به سر برده است. رضایت از مواردی همچون تبدیل شدن به سوژه عکاسان برای قرار گرفتن روی جلد مجلات و لذت بردن از حمام آفتاب در سواحل لس آنجلس.
در سوی دیگر هم تیمی او، اسکولز از هیچ چیز بیشتر از بازگشت به خانه و در کنار اعضای خانواده بودن در دهکده آرام لانکاشایر سادل ورث لذت نمی برد. رونالدو در حالی با تماشای مناظر زیبای سواحل غربی امریکا سرگرم می شود که اسکولز باید به همراه سایر اعضای منچستر یونایتد برای انجام تمرینات آماده سازی در آفریقای جنوبی و نیجریه در اردوی تیم شرکت داشته باشد. اگر چه تور تابستان امسال شیاطین سرخ در مقایسه با تور سال گذشته این تیم که به مراتب آرام تر و بی حاشیه تر بود اما باز هم به نظر می رسد پل اسکولز که به هیچ وجه از تبدیل شدن به بازیکنی تراز بالا و پرحاشیه رضایت ندارد چندان از سفر به آفریقای جنوبی خوشنود نیست. او گفت: «نمی توانم بگویم که منتظر پایان دوران بازیگری ام هستم اما حقیقت این است که من در انتظار پایان حضورم در میادین و تمامی حواشی آن هستم.
مطمئنم فوتبال تنها چیزی خواهد بود که دلم برایش تنگ خواهد شد زیرا معتقدم روحیات من با زندگی متداول فوتبالیست های امروز سازگار نیست. مردم خیلی کنجکاو هستند و دوست دارند بدانند که یک فوتبالیست چه می کند و در زندگی شخصی او چه می گذرد.» البته باید عنوان کرد این طرز نگرش اسکولز به منزله قدرنشناسی او از فوتبال و بدان معنا که او از حضور در میادین رنج می برد نیست، بلکه به خاطر تواضع، فروتنی و تنفر او از داشتن زندگی جنجال برانگیز است. هافبک سابق تیم ملی انگلستان (سابق از آن جهت که خود او اینطور خواسته است) که ماه نوامبر ۳۴ ساله خواهد شد معتقد است که احتمالاً ۲ سال دیگر تا پایان حضور او در اولدترافورد باقی مانده است. هر چند بعید به نظر می رسد اگر پاهایش یاری کنند و سران منچستر یونایتد نیز خواستار تداوم حضورش باشند او این درخواست را رد کند. از سوی دیگر بعید به نظر می رسد با توجه به تعصب و همتی که اسکولز برای رساندن منچستر یونایتد به ۱۴ قهرمانی مختلف داشت سران این باشگاه حتی در آخرین لحظات دوران بازیگری اش او را به باشگاه دیگری واگذار کنند.
سربابی چارلتون در شرح اخیر اتوبیوگرافی اش ادعا کرد هیچ یک از بازیکنان منچستر یونایتد چه در گذشته و چه در حال حاضر نتوانسته اند همچون اسکولز معیارها و ارزش ها باشگاه را رعایت کرده و به خواسته های آن جامه عمل بپوشاند البته این اظهارات چارلتون در جایی که بازیکنی همچون رونالدو بر خروج از باشگاه و پیوستن به رئال مادرید اصرار و پافشاری می کند دور از واقعیت نیست.
اگر رونالدو نمادی از فوتبال مدرن امروز است، اسکولز متعلق به نسلی فروتن و متواضع است که به ا یاد داده است با وجود لقب گرفتن به عنوان تکنیکی ترین بازیکن ۲۰ سال گذشته انگلیس باز هم چنان متواضع بماند اما بد نیست که نظر خود اسکولز را در مورد انتقال هم تیمی اش به اسپانیا بدانید. او معتقد است که مهاجم و ستاره خط حمله شیاطین سرخ در صورت ترک منچستر یونایتد در حالی که این تیم در اوج قدرت به سر می برد اشتباهی مهلک را انجام خواهد داد. اسکولز در این باره گفت: اینکه اگر بازیکنان تیم از انتقال به سایر تیم ها صاحب منافع مالی خوبی شوند خوب است اما مطمئن هستم که آنها درک نمی کنند. چقدر خوش شانس بوده اند که در یک چنین تیمی بازی می کنند. خروج بازیکنان منچستر از این تیم همواره با افت آنها همراه بوده است. باشگاه های بزرگی در جهان وجود دارد اما برخلاف برخی از مردم که معتقدند خروج از منچستر یونایتد و پیوستن به باشگاه های بزرگتر باعث پیشرفت بازیکنان خواهد شد من فکر نمی کنم ترک اولدترافورد به پیشرفت هیچ یک از اعضای این تیم منتهی شود. اسکولز ادعا کرد تا به حال هرگز از سوی باشگاهی دیگر پیشنهادی نداشته است. این موضوع به خاطر اینکه او بازیکن شایسته ای نبوده نیست بلکه دلیل آن این بود که سایر باشگاه ها با توجه به شناختی که از وی داشتند حتی به خود زحمت ارائه پیشنهاد را هم نمی دانند. اسکولز در ادامه گفت: «من یک منچستر یونایتدی و اهل این شهر هستم. دیگر چه چیز باید بخواهم »
هافبک تنومند انگلیس که به نظر می رسید مشکل چشمش پایان ناگواری را بر دوران بازیگری درخشان او رقم بزند با اوج گیری مجدد طی ۲ فصل گذشته بار دیگر تعهد خود برای وقف تمام قوایش و استعدادش برای منچستر یونایتد را نشان داد. گرچه گل هایی که او در این ۲ فصل به ثمر رسانده دیگر مانند گذشته نبوده اند اما تأثیر و اهمیت فراوان حضور او در زمین هنوز غیرقابل انکار است. درخشش او در بازی برگشت لیگ قهرمانان فصل پیش در مقابل بارسلونا که با ثبت یک گل فوق العاده از سوی وی تکمیل شد مدرکی مستند برای اثبات ادعای فوق بود با وجود اینکه تک گل اسکولز باعث راهیابی شیاطین سرخ به فینال شد اما خود او شلیک ۳۰ متری و زیبایش را تنها یک حادثه دانست. در حقیقت اسکولز با گل خود زمینه را برای رقم زدن نخستین تجربه اش برای بازی در فینال لیگ قهرمانان اروپا فراهم آورد.
او که سال ۱۹۹۹ به دلیل محرومیت فینال این تورنمنت را در مقابل بایرن مونیخ از دست داده بود این بار تمام تلاش خود را انجام داد تا در مسکو بتواند در جشن قهرمانی تیمش سهیم باشد. اسکولز که زمانی نگران از دست دادن فینالی دیگر در لیگ قهرمانان اروپا بود اکنون اطمینان دارد زمانی که یونایتدی ها باید انتظار بکشند تا به سومین قهرمانی خود در این تورنمنت برسند زیاد نخواهد بود. او در این خصوص گفت: «سال ۱۹۹۹ سال فوق العاده ای برای ما بود زیرا توانستیم تمام ۳ قهرمانی با ارزش را کسب کنیم اما پس از آن به نظر نمی رسید که به این زودی ها این افتخار تکرار شود. اینکه آیا سایر تیم ها قدرتمندتر شده بودند یا خیر نمی دانم اما مطمئن هستم با ترکیبی که منچستر یونایتد اکنون در اختیار دارد این تیم خواهد توانست همچون رئال مادرید قهرمان ۹ باره و میلان فاتح ۷ باره لیگ قهرمانان اروپا شمار عناوین خود را در این رقابت ها افزایش دهد. به نظر من مهم نیست که یک تیم چند قهرمانی دارد بلکه مهم آن است که به محض رسیدن به یک عنوان دوباره برای رسیدن به آن تلاش کنیم. خوشبختانه منچستر یونایتد اکنون آنقدر قدرتمند شده که دیگر نیازی به ۹ سال انتظار برای رسیدن به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نداشته باشد. حال که به برخی از تفاوت های شخصیتی پل اسکولز و رونالدو اشاره داشتیم خالی از لطف نیست سایر تفاوت های این ۲ ستاره را در امور روزمره زندگی شان بدانیم.
● تفریحات مورد علاقه
▪ رونالدو: حمام آفتاب رفتن به فروشگاه های بزرگ و گران قیمت برای انجام خریدهای گوناگون
▪ اسکولز: تماشای دیدارهای باشگاه اولدهام اتلتیک، ماندن در کانون خانواده کنار همسر و ۳ فرزندش و گاهی اوقات ماهیگری.
● هدف زندگی
▪ رونالدو: مبدل شدن به بهترین، مشهورترین و پردرآمدترین بازیکن فوتبال در جهان
▪ اسکولز: زندگی در آرام ترین شیوه ممکن و ادامه بازی برای منچستر یونایتد
● نقل قول ها
▪ رونالدو: «دوست دارم برای رئال مادرید بازی کنم اما تنها در صورتی که آنها آماده پرداخت مبلغ درخواستی منچستر یونایتد باشند.»
▪ اسکولز: «یک منچستر یونایتدی هستم و چه چیزی از این بهتر »
منبع: semiT
یاسر احمدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید