جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی رابطه شاخص های اقتصادی خانواده و سوء تغذیه کودکان


بررسی رابطه شاخص های اقتصادی خانواده و سوء تغذیه کودکان
● سابقه و هدف:
با توجه به اهمیت سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن در گروه آسیب پذیر اطفال زیر ۵ سال به منظور تعیین شیوع و رابطه وضع اقتصادی خانواده با آن، این مطالعه در سال ۱۳۷۶ در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران صورت پذیرفت.
● مواد و روش ها:
تحقیق به روش توصیفی – تحلیلی و سرشماری روی ۱۰۲۸ کودک یک تا پنج ساله در تابستان ۱۳۷۶ به درمانگاه های اطفال تهران مراجعه کرده بودند، صورت گرفت. دو گروه مورد و شاهد به لحاظ متغیرهای زمینه ای و مخدوش کننده همسان شده بودند. گروه مورد و شاهد در مرحله دوم طرح پس از شناسایی اطفال مبتلا به سو تغذیه مشخص گردید. بدین ترتیب افراد مبتلا به سوء تغذیه گروه مورد و ۵۵۰ کودک غیر مبتلا به سوء تغذیه که با گروه مورد همسان شده بود، به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. اطلاعات لازم از قبیل بعد خانوار، جنس و سن کودک از طریق پرسشنامه جمع آوری شده بودند پس از حذف ۳۳ کودک مبتلا به سوء تغذیه ثانویه، شیوع و شدت سو تغذیه توسط معیار قد، وزن به سن و مطابق طبقه بندی مک لارن ورید ارزیابی گردید.
● یافته ها:
در این بررسی ۱۶۱ (۱۶.۲%) کودک مبتلا به سوء تغذیه بودند که ۴۶.۶% پسر و ۵۳.۴% دختر بودند. ۲۲.۴% افراد گروه مورد ۳۲.۷% افراد گروه شاهد در خانواده های ۳، ۴ نفری و ۳۱.۱% افراد گروه مورد ۲۳.۱% افراد گروه شاهد در خانواده های ۷ نفری به بالا زندگی می کردند. ۳۵.۴% مادران افراد گروه مورد و ۲۸.۵% گروه شاهد شاغل بودند. بین درآمد ماهانه خانواده (p<۰.۰۰۰۱)، بعد خانوار (p<۰.۰۲۰۹) و سواد مادر (p<۰.۰۳) با سو تغذیه کودکان رابطه معنی دار آماری وجود دارد.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
با توجه به تاثیر برخی از عوامل اقتصادی در شیوع و شدت سوء تغذیه لازم است بررسی و رسیدگی به این مساله جزو اولویت های برنامه ریزی کشوری قرار گیرد تا بدین ترتیب از عوارض و مخارج درمان سوء تغذیه کاسته شود.
علی هنرپیشه
علی حفیظی
محسن اربابی
حسین شریفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید