پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

جاسوسی از شهروندان و نژاد پرستی در آمریکا


جاسوسی از شهروندان و نژاد پرستی در آمریکا
اگر می خواهید بدانید آمریکا در جنگ کذایی علیه ترور تا چه حد در وضعیت بدی به سر می برد این خبر را بخوانید:
وزارت دادگستری در حال بررسی طرحی است که به اداره آگاهی فدرال آمریکا موسوم به اف بی آی اجازه می دهد بی دلیل و بدون وجود هرگونه مدرکی دال بر خلافکاری، از شهروندان و مقیمان قانونی در آن کشور تحقیق به‌عمل آورد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس این طرح بازرسان اف بی آی اجازه خواهند داست تمام مسلمانان، اعراب و دیگر گروههای نژادی و قومی ساکن در ایالات متحده را به دقت زیر نظر گرفته و برایشان پرونده سازی کنند.
بر اساس همین گزارش به‌موجب این طرح ماموران اف بی آی مجاز خواهند بود در صورتی که شغل و یا سابقه مسلمانان و یا اعراب مقیم آمریکا مشکوک به نظر رسید، بی هیچ محدودیتی از آنها در مورد فعالیتهایشان بازجویی کرده و از آنها تحقیق به‌عمل آورند.
البته دادستان مایکل ماکیزی اجرای این طرح را تکذیب می کند اما از آنجا که او شبیه سازی غرق شدن در زندانهای آمریکا را شکنجه نمی داند شاید برای طرح جاسوسی گسترده از شهروندان آمریکا نام جدید و دیگری داشته باشد.
همچنین ماموران اف بی آی و مقامات نیروی انتظامی آمریکا در مورد احتمال صدور دستورالعمل های جدید در این خصوص مطالبی به آسوشیتدپرس گفته اند که می توان فهمید چنین طرحی در واقع در دست بررسی است.
پس باید به مردم آمریکا به خاطر بازگشت به دوران اختناق جنگ جهانی دوم تبریک گفت. در آن دوران کافی بود کسی ژاپنی تبار باشد تا تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا محسوب گردد. بنابر این تلویحا به مردم آمریکا تفهیم می شود که پرونده سازی و تحقیقات گسترده از آنان ممکن است به عنوان ابزاری قانونی مجاز اعلام شود. پس معلوم می شود که جاسوسی‌هایی که تا کنون (بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم) از مردم آمریکا به‌عمل آمده و در جریان آن مرسولات پستی و ایمیل های آنها باز شده و مکالمات تلفنی شان شنود شده، مدرک چندانی به دست مقامات آمریکایی نداده است.
بگذارید فرض کنیم که این کار به‌طور معمول قابل پذیرش باشد و اینکه این گونه جاسوسی از شهروندان آمریکا، آزادی های مدنی آنان را نقض نمی کند. همچنین بیایید این واقعیت را در نظر نگیریم که اگر این‌گونه جاسوسی در مورد گروه خاصی از مردم آمریکا اعمال شد، دیگر در مورد گروههای دیگری از آنان اعمال نخواهد شد. چون در دنیای امروز آمریکا، که دیگر برای اثبات اتهام نیازی به مدرک واقعی نیست (گویا) مشکوک بودن افراد به خطرناک بودن برای جاسوسی از آنها دلیلی کافی است، مثل مسلمانان، اعراب و غیره که برای دولت نامطلوب به نظر می رسند. اما واقعا یعنی که چه؟
اسلام یک دین است، نه یک نژاد. پس این کار دولت آمریکا، پیش و بیش از هر چیز دیگری، تفتیش عقاید محسوب می شود. ما (آمریکایی ها) به کشورهایی که به دیگر اقلیتهای قومی ، نژادی و دینی سخت می گیرند اخم می کنیم اما خود را در همین خصوص مستثنی می دانیم.
ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر دارای فرهنگ های مختلف است. بنابر این از عبارت آریایی همچنین برای توصیف زبان فارسی هم استفاده می شود. آریایی بودن یک وجه تمایز ایلیاتی است، نه نژادی. با این حال ایران که قبلا دارای دین زرتشت بود اکنون یک جمهوری اسلامی است. این یعنی به حساب نیاوریم وقتی صربستان، افغانستان، پاکستان، جنوب شرقی آسیا، شمال افریقا و دیگر نقاط جهان که مردمشان مسلمان به نظر می رسند، اما ممکن است مسلمان هم نباشند، چه روی خواهد داد. اما به‌موجب این طرح جدید اگر آنها مسلمان بودند چه؟ هیچ! اگر به آمریکا بیایند ممکن است فقط به خاطر همینی که هستند برایشان پرونده سازی شود.
دوباره برگردیم سر اصل مطلب: ما با این طرح دنبال که می گردیم؟ ظاهرا ما با این طرح دنبال کسانی می گردیم که ممکن است در فعالیتهای مشکوک دست داشته و یا نداشته باشند، اما شاید به‌طور مبهم با فرهنگ، جغرافیا، زبان و یا دین خاصی ربط داشته باشند. مثل دین من که اسلام است (و به قول یک از دوستانم دین مردم وادی ماسه ) منظور من این نیست که ماموران اف بی آی نژاد پرست هستند. اما هدف قرار دادن گروه نژادی، قومی و دینی خاص برای تحقیقات و بازجویی های گسترده و نامحدود، آن هم بدون دلیل و مدرک، ایده بدی است.
در دنیای عاقلان، چنین کارهایی صورت نمی گیرد، اما ما (شهروندان آمریکا) در دروانی تیره تر از این حرفها به سر می بریم.
آن گروه از مردم ما مردم آمریکا که با پرونده سازی نژادی در آمریکا به وحشت نیفتاده ایم باید در نظر بگیریم که در جامعه ای فاشیستی که در آن حقوق اساسی و فردی و ایده آل حقوق برابر معنایی ندارد، دیگر چه می ماند که از آن حراست کنیم؟
آخر، به بهانه امینت ملی چقدر از این مزخرفات به خورد ما می دهند؟
د. پرواز
ترجمه: علیرضا همایونفر
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید