پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


حل اختلافات بین زن و مرد


حل اختلافات بین زن و مرد
● روشهای حل اختلافات بین زن و مرد
▪ فـاصله عـاطـفـی کـه در پی مشاجرات پـدید می آید را مجددا از میان بر می دارند. زن و مـرد بـا اعـمـال زیر مـیــان خـود فــاصله عاطفی ایجاد میکنند:
۱) صحبت نکردن با یکدیگر
۲) با عصبانیت صحنه را ترک کردن و در را محکم پشت سر خود بستن
۳) در نـهایت یکی از طرفین کوتاه آمده اما در باطن از خشم به خود می پـیـچـد و در دل میگوید: "دفعه بعد تلافی میکنم."
۴)خودداری از ابراز عشق و محبت.
یـک تـصور غـلط در مورد اختلافات وجود دارد و آن این است که "صـلح و آرامـش طبـیـعـی بوده اما اختلافات و ناسازگاری ها غیر عادی میباشند." اما حقیقت آن است کــه هرگاه دو فرد با یکدیگر در ارتباط باشند، بروز اختلافات طبیعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود. بـروز اختلافات دلایلی دارد که به مهمترین آنها میپردازیم:
۱) عدم ارتباط موثر: ناتوانی از در میان گذاشتن عقاید و احساسات ، طـرف مـقـابل را مجبور میکند که تنها فکر شما را بخواند. ما نیز بدون علت فـکر طــرف مقابل را خوانده و واکنش او را پیش بینی می کنیم. ایـن گونـه رفتار معمولا در ما ایجاد بد گمانی کــرده و نگرانی و اظطراب را بر می انـگیزد و پـس از مـدتــی اعتماد به یکدیگر کم رنگ شده و ما دائما بدگمان بوده و حالت تدافعی به خود خواهیم گرفت.
۲) تفاوت در ارزشها، عقاید و انتظارات: این اخـتـلافـات هـنـگـامـی کـه مـا از عـقـایـد متعصبانه و غیر قابل انعطاف در مورد انجام صحیح امور پیروی میـکنیم، در تــصمیم گیری های ما ایجاد تداخل می کنند. عقاید و ارزشهای متفاوت زمینه را مهیا میکند که دو فرد اهداف متفاوتی را برگزیده و یا برای دستیابی به یک هدف واحد روشـهـای مخـتـلفــی را بـرگزینــند و از آنجایی که دستیابی به هر هدفی مستلزم سرمایه گزاری زمان، تـلاش و کوشش و همچنین فدا کردن برخی امور میباشد، دو فـرد قـادر بـه پـیروی یک هدف بدون فداکردن فرد مقابل نخواهد بود.
۳) نزاع بر سر فرد تصمیم گیرنده: عـدم توافق بر سر آنکـه چـه کـسی بـایـد تـصدی امور را بعهده داشته باشد و بقولی رئیس باشد و یا تصمیم گیری در مورد نـحوه انـجـام کارها میتوانند علت بروز اخلافات باشند.
۴) اختلاف بر سر نقش و وظیفه: اگر دید طرفین نسبت به وظایـف مـتـفاوت بـاشــد، زمینه ایجاد اختلاف فراهم میگردد. مثـلا هـرگـاه نقش و وظیفه زن با نقش و وظایفی که شوهرش از وی متصور میباشد متفاوت باشد، با یکدیگر سازگاری نخواهند داشت.
۵) اختلافات حل نشده گذشته: هـر انـدازه کـه تـعداد اخـتـلافات گـذشته میان دو فرد افزایش می یابد، احتمال بروز اختلافات آینده نیز افزایش می یابد. بـرخـی از افراد از آنکه اختـلافـات خـود را مـطـرح کـرده و حـل و فصل کننده ابا دارند. زیــرا خـاطـرات اخـتـلافـات و کشمکشهای گذشته هنوز آنها را آزار میدهند. اختلافاتی که موجب پدید آمدن زخمهای روحی از جانب اعضاء خانواده، دوستان صمیمی و یا همکاران امین وی در گـذشته بوده است.
۶) بهره وری پایین: تـوانایی انجـام وظـایـف و دستـیـابی بـه اهـداف از اجزاء ضروری در محیط کار و خانواده میباشد. اگر وظیفه انجام نپذیرد ما خشمگین می گـردیـم و هـرگــاه شـخـص مـقـابل به عصبانیت و خشم ما با انجام دادن آن وظیفه واکنش نشان دهد، آن وقت عامل خشم به منظور نتیجه گرفتن در آن رابطه برقرار میگردد. زن و شوهرهایی که در ازدواجشان بهره وری پایینی دارند معمولا عادت دارند که نق بـزنـنـد و یـا مـقابـلـه بـه مثل کنند (اگر تو این کار را بکنی منم آن کار را می کنم) و انتـقـادگـر مـی شـونــد.
● روش دعوا و مشاجره منصفانه...
زن و شوهرها میتوانند با فراگیری روش دعوا و مشاجره منصفانه اختلافات خود را حل و فصل کنند:
● قوانین "میدان نبرد" سالم
۱) اختلاف موجود را برسمیت بشناسید
هـیـچ کسی نباید بدنبال بروز اختلاف بـاشد. امـا اگر اخـتـلافـی بـروز کـرد ابـتـدا آن را بـه رسمیت بشناسید و انکارش نکنید سپس از آن به عنوان یک فـرصت بـرای شناخت بهتر خود و فرد مقابل سود برید. آن را زمان رشد و بالنگی تلقی کنید. بـدبیـنی و خوشبینی شما در مورد موضوع مورد اختلاف حل شدن آن را تحت الشعاع قرار میدهد.
۲) به فرد مقابل کاملا گوش فرا دهید
هر گونه خواسته در خصوص ایجاد تغییر از سوی هم زن و هم مرد درک شده و بــها داده شود. اگر بـه صـحبتهای یکدیگر گوش دهید دیری نمیپاید که متوجه میگردید طرف مقابل بیشتر شما را جدی میگیرد.
۳) زمان مناسب را برگزینید
بسیار مهم است که زمانی را برای بحث انتخاب کنید که قادر باشید بـیشترین نتیجه را از آن بدست آورید. اگر خسته، گرسنه، از لـحـاظ روحـی و عـاطفـی آزرده خاطر بوده و یا برای رسیدن به مکانیی عجله دارید، بـهتر اسـت بـحـث و حـل اخـتلاف خود را به زمانی دیگر موکول کنید.
۴) سهم خود را در مورد مشکلات تعیین کنید
تـنـها کـافـی است که در حل اختلافات زناشویی به فرد مقابل خود بگویید "ما" مشـکـل داریم. هنگامی که مسئولیت مشکل را می پذیرید، شریـک زنـدگی شـما میل و رضایت شـمـا بــرای همکاری را درک کرده و برای بحث و مذاکره تمایل بیـشـتـری از خـود نـشـان میدهد.
۵) صراحت کلام داشته باشید
موضوعی را که میخواهید در مورد آن گفتگو کنید در یک جمله کامل بیان کنید. صـریــح و مشـخص صـحبت کنــید. طفره نروید. سعی کنید از سـرزنش کـردن، تحقیر، تـمسـخـر و هجوم به فرد مقابل خود خودداری کنید همچنین وی را بـا اطلاعات و موضوعات گوناگون گیج و مستاصل نکنید. در مورد موضوع و رفتار بخصوص بحث کنید و نه فرد، شـخـصـیـت فرد و یا انگیزه های وی. در مورد زمان حال صحبت کنید. اشـتـبـاهات و خطاهای گذشته را بازگو نکنید.
۶) مسئولیت مشکل را بپذیرید
بـه شـریک زندگی خود علت مطرح کـردن مـوضـوع بـرای بحث را بیان دارید. برای مثال به وی بگویید: "من یک مشکلی دارم که بیان آن برای من سخت می بـاشـد امـا رابــطه ما برای من بسیار مهم است و عقیده دارم با گفتگو در مورد آن، رابــطه ای بهتری خواهیم داشت. میخواهم نظر و احساس تو را در مورد آن بشنوم." این گونه جملات بسیار موثر تر از رویارویی انفجاری میباشد.
۷) راه حلهای موجود را شناسایی کنید
هنگامیـکه مشـکل خـود را شناسایی کرده و هر دوی شما نسبت به آن ابراز مسئولیت کـردیـد، آنگاه تغییر رفتار به مصلحت هر دوی شما خواهد بود. مـرحله بـعد حـل مـشکـل می بـاشد کـه همیـشه آسـان و روشن نخواهد بود. اکنون زمان آن است که فکر خود را روی هم بگذارید و با یکدیگر مشورت کنید. هـر کدام از طرفین می باید در مورد هر تعداد راه حل که به ذهنشان میرسد و در حل مشکل چاره ساز میباشد بیاندیشد. هـر چـقدر تعداد راه حل ها و جایگزینهای آن بیشتر باشد، احـتـمال یافتن راه حلی که مورد پذیرش هر دو طرف باشد بیشتر خواهد بود.
۸) در مورد راه حلهای قابل پذیرش دوجانبه تصمیم بگیرید
پـس از شنـاسایـی تـمام راه حـلها و جایگزینهای آنها نوبت به ارزیابی آنها می رسد. در ارزیابی آنها نکات زیر باید لحاظ گردند:
▪ مراحل اجرا و اعمال آنها
▪ پی آمدها و نتایج احتمالی آنها
۹) اعمال رفتار جدید
روی تغییر رفتار خود تمرکز کرده و اجازه دهید شریک زندگی شما نیز چنین کند.
۱۰) رفتارهای مؤثر را برگزینید
درخـواست تغییر شما باید عواقب و اثرات مثبـتـی روی ارتـباطـتان بگذارد. هــمچنین اگر پشنهاد تغییر به شریک زندگی خود میدهید، آن تغییر بـاید مـورد حـمـایـت و پشـتـیبانی شما قرار گیرد و برای ایجاد تغییر مطلوب یک پاداش نیز مانند تغییر رفتار بخصوص در خود شما که مورد در خواست فرد مقابل میباشد صورت پذیرد تـا در خـواسـت شـما عـادلانه باشد.
۱۱) از مکانیزم "حفظ آبرو" استفاده کنید
هیـچـگاه فـرد دیـــگر را به حاشیه نرانید و هرگاه مشاهده کردید احساسات بـه اوج خـود رسیده اند بحث را متوقف کنید و به قول معروف "تایم اوت" دهیـد و زمـان دیـگری را برای از سرگیری بحث تعیین کنید. بـه خـاطـر داشـتـه بـاشیـد صـلح مـوقت تـسلیـم محسوب نمیشود


همچنین مشاهده کنید