سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر استریل سازی با پرتو گاما بر خواص القای استخوان سازی پودر دمینرالیزه استخوان آلوگرافت


بررسی اثر استریل سازی با پرتو گاما بر خواص القای استخوان سازی پودر دمینرالیزه استخوان آلوگرافت
● زمینه:
یکی از روش های استریل سازی نهایی استخوان های آلوگرافت استفاده از پرتو گاما می باشد. این مطالعه به منظور بررسی اثرات این پرتو با دوز ۲۵ کیلوگری، بر خواص القای استخوان سازی پودر استخوان دمینرالیزه انجام شده است.
● روش کار:
این تحقیق به روش تجربی و در مدل حیوانی انجام شد. پودر استخوان دمینرالیزه استریل شده با پرتو گاما با دوز ۲۵ کیلو گرمی به مدت ۱۸ ساعت، به عنوان گروه مورد بررسی و پودر استخوان دمینرالیزه تهیه شده به روش استریل اولیه، به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. ۳۰ میلی گرم پودر استخوان از هر گروه به صورت مجزا در عضلات پاراورتبرال چپ و راست ۱۸ موش صحرایی کاشته شدند. پس از ۴ هفته نمونه های پیوند شده همراه با حاشیه ۰.۵ سانتیمتر برداشت و قابلیت تحریک استخوان سازی در دو گروه با بررسی هیستوپاتولوژیک مقایسه گردید.
● یافته ها:
در بررسی نمونه های شاهد بجز یک مورد در بقیه نمونه ها (۹۴.۴%) شواهد تشکیل بافت جدید استخوانی دیده شد؛ که این تغییرات در گروه مورد بررسی تنها در ۵ نمونه (۲۷.۷%) مشاهده گردید که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود.
● نتیجه گیری:
با توجه به این که استفاده از پرتوگاما منجر به کاهش قابل توجه در خاصیت القای استخوان پودر استخوان دمینرالیزه می شود، استفاده از روش های استریل سازی جایگزین می تواند منجر به ارتقای کیفیت و اثر بخشی این محصول پیوندی شود.
مهدی قدری گلستانی
انوشه کاظمیان
بابک ارجمند
سیدحمیدرضا آقایان
پیمان قهاری
سیدامیرحسین توکلی
کاظم حسینی
فرخ تیرگری
سیدمحمدجواد مرتضوی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید