شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی وضعیت ناحیه اتصال دهنده بین دندانهای قدامی ماگزیلا در دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال ۱۳۸۴


بررسی وضعیت ناحیه اتصال دهنده بین دندانهای قدامی ماگزیلا در دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران در سال ۱۳۸۴
● سابقه و هدف:
ناحیه اتصال دهنده (C.Z.: Connector Zone) ناحیه ای است که دو دندان مجاور به نظر می رسد که با هم تماس دارند ولی با نقطه تماس (Contact Point) متفاوت است. این فاکتور یکی از عوامل موثر در طرح لبخند زیبا می باشد. بنابراین با هدف تعیین وضعیت C.Z در دانشجویان و مراجعین به دانشکده دندانپزشکی آزاد تهران این پژوهش در سال ۱۳۸۴ به اجرا درآمد.
● مواد و روشها:
این تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت و از میان افراد واجد شرایط (عدم پوسیدگی پروگزیمالی و ترمیمهای پروگزیمالی، انواع پروتز در ناحیه قدام، عدم شلوغی دندانها، عدم فاصله بین دندانها) تعداد ۳۲۰ نفر انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه و تهیه عکسهای دیجیتالی و ثبت در فرم های مخصوص جمع آوری شدند و نهایتا داده ها در نرم افزار SPSS نسخه ۱۱.۵ از طریق آزمون T-Test مورد بررسی آماری قرار گرفتند.
● یافته ها:
این پژوهش نشان داد که میزان C.Z در بین دندانهای قدامی ماگزیلا با دور شدن از میدلاین کاهش می یابد (P=۰.۰۰۱) و با افزایش سن میزان این فاکتور بین سانترال و لاترال و لاترال و کانین افزایش (P=۰.۰۰۱) و در بین دو سانترال تغییر چندانی ندارد (P=۰.۵).
● نتیجه گیری:
در بازسازی دندانهای قدامی به منظور ایجاد لبخند طبیعی و زیبا متناسب شخصیت افراد می بایست به میزان C.Z سنین مختلف توجه خاصی شود.
عزت اله جلالیان
پژمان ارجمند اینالو
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید