چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به رقابت زودهنگام در اردوگاه اصولگرایان


نگاهی به رقابت زودهنگام در اردوگاه اصولگرایان
قرار گرفتن خبر توقیف یک روزنامه یا نشریه روی خروجی خبرگزاری های رسمی و غیررسمی کشور موضوع تازه یی به شمار نمی آید چرا که تاریخ مطبوعات ایران طی ۱۰ سال گذشته توقیف ده ها نشریه عمدتاً اصلاح طلب را تجربه کرده است.
اما اگر این بار، تیغ «توقیف» بر گردن نشریه یکی از طیف های اصلی جریان اصولگرا فرود آمده باشد موضوع متفاوت خواهد شد به خصوص اینکه بحث رقابت های زودهنگام درون جناحی بین اصولگرایان درباره انتخابات ریاست جمهوری هم در میان باشد.
روزنامه «تهران امروز» که ابتدای فعالیت خود را با مدیرمسوولی پرویز اسماعیلی مدیرعامل خبرگزاری مهر و از مدیران رسانه یی اصولگرایان نزدیک به قالیباف و لاریجانی آغاز کرد، از سه ماه پیش تاکنون بدون حضور وی به فعالیت پرداخت.
مشی این روزنامه که بسیاری آن را «تریبون غیرآرم دار شهردار تهران» لقب داده بودند سبب شد به موازات آشکار شدن روزافزون ضعف های دولت نهم در همه حوزه ها، حساسیت ها نسبت به این روزنامه هم سیر صعودی یابد.
اگرچه تیراژ و «برد» تهران امروز به میزان سایر روزنامه های اصولگرایی که گهگاه به انتقاد از دولت نهم می پردازند نبود اما وابستگی غیررسمی به سازمان تبلیغات اسلامی و شهردار تهران حساسیت حامیان دولت را نسبت به این روزنامه برمی انگیخت.
چرا که قالیباف اکنون منتقدترین اصولگرا از احمدی نژاد است و خود را آماده می کند بر جایگاه ریاست جمهوری تکیه بزند. گفته می شود دلیل و «بهانه» توقیف این روزنامه ویژه نامه یی بود که به مناسبت سومین سالگرد «سوم تیر» ضمیمه «تهران امروز» شد.
سایت اصلی حامیان رئیس جمهور این ویژه نامه را این گونه توصیف می کند؛ «در ویژه نامه سوم تیر تهران امروز که توسط مسوول یکی از فرهنگسراهای تهران و سردبیر یک سایت اینترنتی ضددولت تهیه شده است، علاوه بر انتشار تصاویر نامناسب، برخی اتهامات مالی به دوره شهرداری دکتر احمدی نژاد منتسب و از این اتهامات به عنوان یادگارهای زمان شهرداری وی یاد شده است.»
نکته قابل توجه در توصیفات سایت مشهور نزدیک به احمدی نژاد جمله زیر است؛ «این در حالی است که این نوع عملیات تخریبی علیه رئیس جمهور حتی از سوی رسانه های دوم خردادی نیز کمتر انجام شده است.»
ویژه نامه ضمیمه این روزنامه اما در بخش هایی به طور «غیرمعمول» و با ادبیاتی غیرمنطبق با فضای چند سال اخیر مطبوعات، برخی عملکردها و سخنان رئیس دولت نهم را مورد ارزیابی قرار داده است اما این امر گویا به هیچ وجه به مذاق هیات نظارت بر مطبوعات و حامیان دولت، خوش نیامده است.
گفته می شود عکس صفحه دوم ویژه نامه که تصویری تاریک و «سایه مانند» از احمدی نژاد ارائه می داد نیز خشم نزدیکان رئیس جمهور را برانگیخته است و آنان از این عکس معنایی توهین آمیز علیه احمدی نژاد استنباط کردند.
در چنین شرایطی بود که ابتدا علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور در آخرین پست وبلاگ شخصی خود به طور مستقیم محمدباقر قالیباف را مخاطب قرار داده؛ «می گویند آقای قالیباف شهردار تهران، صحنه گردان این روزنامه است. به سختی می توان باور کرد که با نظارت و تدبیر ایشان به دست نشر سپرده شده باشد. برای بنده سخت است که باور کنم آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران در چنین امری دخالت دارد.»
جوانفکر سپس به حامیان محمود احمدی نژاد توصیه کرده تا از هرگونه واکنشی به مطالب این ویژه نامه خودداری کرده و «مطلقاً حالت عصبانیت و بی تابی به آنها دست ندهد.»
نقطه قابل تامل اما این بود که تنها ساعتی پس از این یادداشت اینترنتی جوانفکر، سایت «برنا» - وابسته به سازمان ملی جوانان- از «توقیف» این روزنامه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات خبر داد.
این خبر اما برای اهالی مطبوعات و رسانه یک علامت سوال پدید آورد. در واقع جلسات هیات نظارت بر مطبوعات - که در این دوره گرایش زیادی به دولت نهم دارد- هر هفته در روز دوشنبه تشکیل می شد اما اعلام شد که این هیات به طور «فوق العاده» برای بررسی «اهانت» تهران امروز به رئیس جمهور دو روز جلوتر یعنی روز شنبه تشکیل جلسه داد.
پس از روی کار آمدن دولت نهم اما گمان آن می رفت هر چه روزگار مطبوعات و رسانه های منتقد، «سخت» شود، این رسانه های اصولگرا خواهند بود که با فراغ بال و آسودگی خاطر به طور «تمام قد» به دفاع از دولت نهم و «یکدستی قوا» می پردازند.
بنا به دلایل زیادی اما شرایط آن گونه که پیش بینی می شد پیش نرفت و برخی اختلافات در اردوگاه اصولگرایان، در کنار ضعف های ریز و درشت دولت در اداره کشور صدای انتقاد روزنامه ها و رسانه های برخی طیف های اصولگرایان را به آسمان بلند کرد.
با این حال همانند آنچه از گذشته مسبوق به سابقه شد، «توقیف ها» شامل حال معدود روزنامه های اصلاح طلب باقی مانده شد. روزنامه های شاخصی مانند شرق و هم میهن- که هر دو به تازگی از سوی قوه قضائیه رفع توقیف شده بودند- این بار از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شدند. اگرچه توقیف این دو روزنامه اصلاح طلب و پس از آن چند مجله «حرفه یی» نظیر «دنیای تصویر»، «هفت» و «حافظ» مانند موارد مشابه با بی تفاوتی محافل خبری جناح راست و روزنامه های اصولگرا مواجه شد اما پس از اعلام خبر توقیف روزنامه «تهران امروز» مطبوعات اصلاح طلب به این مساله توجه کردند و به واکاوی ریشه های سیاسی توقیف روزنامه منتسب به قالیباف پرداختند.
● پس لرزه های انتخابات
یک هفته زمان باقی مانده تا ۲۷ خرداد ۸۴ همواره به عنوان خاطره یی ناخوشایند بر صفحه ذهن محمدباقر قالیباف حک شده است. جایی که به ناگاه حمایت های احزاب و نهادهای قدرتمند در دست اصولگرایان از وی به سمت «دیگری» چرخش پیدا کرد.
رئیس سابق پلیس کشور اما پا پس نکشید هرچند دیگر به خوبی می دانست که شانسی برای تکیه زدن بر کرسی ریاست دولت نهم ندارد.
در مقابل این محمود احمدی نژاد بود که در میان ناباوری همگان قدم به ساختمان پاستور گذاشت تا مامور تشکیل دولت شود.
قالیباف پس از آن روزها مدتی را به بهانه اخذ گواهینامه پرواز با ایرباس در خارج از کشور گذراند. ساختمان شهرداری تهران اما مقصد بعدی قالیباف بود.
شورای شهر دوم در آن روزگار آبستن حوادث بسیاری بود؛ جایی که ۱۵ عضو شورا به دو فراکسیون ۸ و ۷ نفره حامیان قالیباف و حامیان احمدی نژاد تقسیم شدند.
نتیجه این «یارکشی» اما مشخص بود؛ قالیباف با یک رای بیشتر بر دو کاندیدای مورد حمایت طیف حامیان احمدی نژاد- سعیدلو و علی آبادی- پیروز شد و به ساختمان خیابان بهشت نقل مکان کرد.
از همان روزگار قالیباف سعی در نشان دادن «نمایی» دیگر از مدیریت اصولگرایان بر پایتخت داشت. او برخلاف رویه سلف خود یعنی محمود احمدی نژاد، تلاش خود را به کار بست تا «مدرن» و «معتدل» جلوه کند.
اینچنین بود که با حرکت عقربه های ساعت و صفحات روزشمار عمر مشترک قالیباف و احمدی نژاد، هر روز تقابل میان این دو صورتی تازه یافت.
موج روزافزون انتقادات بر ضد عملکرد دولت نیز فضا را جهت پررنگ تر شدن خطوط میان اصولگرایان مهیاتر ساخت. عدم موفقیت جریان موسوم به رایحه خوش خدمت در دو انتخابات شوراها و مجلس هشتم و ابراز نارضایتی مردم از شعارهای تند و عملکردهای غیرکارشناسی اینک آرایش سیاسی کشور را با تغییرات جدی مواجه ساخته است.
در چنین سمت و سویی، تحلیلگران معتقدند رقابت اصلی در انتخابات سال آینده میان اصلاح طلبان و کاندیدای اصولگرایان معتدل خواهد بود و شانسی برای محمود احمدی نژاد قائل نیستند. اصلاح طلبان اما با محدودیت ها و فشارهای روزافزون سیاسی مواجه بوده و برخورد با آنها در مراحل مختلف انتخابات- اعم از مرحله بررسی صلاحیت ها تا تبلیغات انتخاباتی- از نظر نزدیکان رئیس دولت نهم ساده تر است.
اینچنین است که گفته می شود توجه آنها علاوه بر اصلاح طلبان اکنون به رقبای تازه نفسی که در اردوگاه اصولگرایان آماده کاندیداتوری هستند نیز جلب شده است. هم از این روست که برخی، توقیف روزنامه تهران امروز به عنوان تریبون یکی از طیف های اصولگرای رقیب احمدی نژاد را در این راستا ارزیابی می کنند.
منبع : سایت اختصاصی هواداران


همچنین مشاهده کنید