جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیامدهای بزرگ یک توافق


پیامدهای بزرگ یک توافق
اگرچه توافق اخیر میان حزب الله لبنان و اسرائیل در خصوص تبادل اسرا، منجر به آزادی جمعی از اسرای لبنانی در ازای تحویل ۲ جسد از سربازان اسرائیلی به این رژیم شد، اما این توافق، اولین مورد از این نوع نبوده است‌. توافقنامه های مشابهی هم در گذشته میان اسرائیل و حزب الله و در عین حال، اسرائیل و گروه های سیاسی فلسطینی وجود داشت . توافق اخیر البته از اهمیت بالا‌یی برخوردار بود و در عین حال پیامدهای بزرگی را به دنبال داشت، زیرا در جو سیاسی متفاوتی حاصل شد. اعراب و فلسطینی ها نسبت به اتخاذ رویکردی موثر برای برخورد با اسرائیل برای رسیدن به هدف خود یعنی پایان دادن به اشغالگری و تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطینی و سرزمین هایشان دچار اختلاف هستند . یک جناح خواستار رویکرد دیپلماتیک و سیاسی در این راستا و در عین حال اتخاذ مواضع و درخواست های خود همسو با قوانین بین المللی است . این کمپ شامل اکثر دولت های عربی از جمله مصر، عربستان سعودی و تشکیلا‌ت خودگردان فلسطین تحت حکومت جنبش فتح فلسطین است . جناح دیگر، بر این عقیده است که موثرترین رویکرد برای طرح درخواست ها بر اساس حقوق فلسطینی ها و اعراب از طریق مقاومت و درگیری است .
این جناح، دولت های عربی همچون سوریه و بازیگران برجسته ای نظیر حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین را در بر می گیرد که به نظر می رسد این رویکرد از حمایت های بیشتری نسبت به رویکرد اولی برخوردار باشد . دو طرف در رقابت برای تضمین دستاوردهایی هستند که عموم را نسبت به اعتبار رویکردهایشان متقاعد سازد . در این راستا توافق تبادل اسرا میان حزب الله و اسرائیل و نحوه اجرای این توافقنامه، کودتای بزرگی برای جناح دوم - طرف انقلا‌بی - به شمار میآید. این مسئله صحت دارد زیرا حماس که در فرآیند مشابه مذاکرات با اسرائیل به سر می‌برد، دیر یا زود قادر خواهد بود آزادی چند صد زندانی فلسطینی در بند اسرائیل را تضمین کند.
این رویداد همزمان است با شکست تشکیلا‌ت خودگردان فلسطین به رهبری فتح و هم پیمانان آن در میان دولت‌های میانه‌روی عربی در راستای حصول موفقیت در مذاکرات سیاسی به ویژه مسئله شهرک سازی‌های اسرائیل وآزادی زندانیان براساس روابط اسرائیلی - فلسطینی. باید گفت که از زمان انتخاب محمود عباس به عنوان ریاست تشکیلا‌ت خودگردان فلسطین او هیچ فرصتی را برای درخواست از اسرائیل به منظور نشان دادن حسن نیت از دست نداده است. اسرائیل در عوض،‌این درخواست ها را همواره نادیده گرفته است. یک فردمیانه‌رودر فلسطین وجهان عرب باید وعده‌های سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در خصوص آزادی زندانیان در بند اسرائیل و اظهارات مشابه محمود عباس را مقایسه کند. عناصر غیر میانه‌رو در منطقه پیشرفت‌هایی را در خصوص اثبات کارآیی رویکردشان حاصل کرده‌اند. اسرائیل اکنون در تماس‌های متفاوت با سوریه،‌حزب الله وحماس است این در حالی است که نمایندگان میانه رو عرب تاکنون نتوانسته‌اند به اشغالگری و اقداماتی که در جهت تحکیم این امر است پایان دهند ، به عبارت دیگر اسرائیل به نحوی رفتار می‌کند که تنها عوامل میانه رو در طرف فلسطینی را تضعیف و بی اعتبار می‌کند. برای مثال تشدید حملا‌ت اسرائیل در نابلس از مسئله امنیت فراتر رفت و وارد مسئله دخالت در موسسات خصوصی و دولتی شد. این موضوع برای دولت کرانه باختری شرم آور است، این نوع رفتار تنها تداوم به حاشیه رانده شدن عوامل میانه‌رو در برابر کسانی را به همراه خواهد داشت که همواره می گویند اسرائیل تنها استفاده از زور را درک می‌کند.
‌‌منبع:موسسه شناخت خاورمیانه(IMEU)
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید