پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رسیدن به موفقیت، آرزوی مشترک تمام انسان ها


رسیدن به موفقیت، آرزوی مشترک تمام انسان ها
رسیدن به موفقیت، آرزوی مشترک تمام انسان هاست ولی فقط عده محدودی می توانند لذت رسیدن به این آرزوی مشترک را بچشند! اگر رسیدن به موفقیت را به فتح قله بلندترین کوه دنیا تشبیه کنیم و ما انسان هایی باشیم که برای زودتر رسیدن به قله این کوه با یکدیگر رقابت می کنیم به راحتی می توانیم علت پیروزی و شکست بیشتر انسان ها را در این نبرد مشترک درک کنیم. چرا فقط افراد مشخصی می توانند به قله کوه برسند و سایرین هیچ وقت نمی توانند به انتهای مسیر برسند؟ تنها یک دلیل برای موفقیت این افراد وجود دارد و آن «اراده نفوذناپذیر» آنهاست. این افراد با تحمل سختی ها فولاد روح خود را در برابر مشکلات آبدیده کرده اند و هر کجا که باشند، موفقیت همواره در تعقیب آنهاست. هیچ جادویی برای موفقیت کسانی که موفق به فتح قله می شوند وجود ندارد؛ تنها تفاوت این افراد با دیگران این است که آنها به هدف خود (فتح قله) ایمان دارند. شما هم اگر به هدف خود (هرچه که می خواهد باشد) ایمان داشته باشید فرصت ها در برابر شما رژه می روند ولی اگر باورتان این باشد که کارها درست از آب در نمی آیند و هر چقدر هم که تلاش کنید در آخر شکست می خورید، موانع یکی بعد از دیگری در برابر شما قد علم می کنند.
اهداف انسان نیز مثل خود او موجوداتی زنده هستند، می بینند و می شنوند و برای همین است که خود را از انسان های تنبل و زیاده خواه دور کرده و به انسان های سختکوش و پر تلاش نزدیک می کنند. فرصت ها همیشه به سراغ انسان های با لیاقت می روند. موفقیت ها دوست دارند به دست افرادی برسند که واقعاً برای رسیدن به آن تلاش کرده اند.
بسیاری از انسان هایی که قصد فتح این قله را دارند فرصت هایی را که در اختیار دارند یکی پس از دیگری از دست می دهند. در روزهای آفتابی که شانس و فرصت های بهتری برای صعود وجود دارد استراحت می کنند و در روزهای سرد و طوفانی که راه عبور بسته است به فکر فتح قله می افتند و نهایتاً شکست را با تمام وجود در آغوش می گیرند! این اشخاص برای توجیه شکست خود از بهانه های مختلفی استفاده می کنند. افراد موفق را متهم به در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات بهتری می کنند. برای توجیه شکست به خود تلقین می کنند که آنها از غذاهای مقوی تری استفاده می کردند و به همین دلیل از انرژی بیشتری برخوردار بوده اند ولی واقعیت این است که این افراد هیچ تفاوتی از لحاظ امکانات با یکدیگر نداشته اند. پس علت شکست آنها چه بوده است؟ این افراد همانند شخصی که با انتخاب کلید اشتباهی اصرار دارد قفلی را باز کند، راه و زمان اشتباهی را برای صعود انتخاب کرده بودند.
حقیقت این است که همه ما انسان ها در زندگی از فرصت های تقریباً یکسانی برخوردار هستیم ولی از راه های متفاوتی استفاده می کنیم. بیشتر افراد سعی می کنند بدون در نظر گرفتن بعضی اصول و واقعیت ها به اهدافی غیرمنطقی برسند. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بیشتر افراد مرتکب می شوند این است که این تصور غلط در ذهن آنها ریشه کرده است که برای رسیدن به هدف همیشه وقت و فرصت های کافی وجود دارد. واقعیتی که بیشتر افراد شکست خورده آن را نادیده می گیرند این است که انسان از همان اولین روزها باید برای رسیدن به هدف تلاش کند. ممکن است شما این حقیقت را انکار کنید و بگویید که انسان در سال های اولیه عمر خود از توانایی برای رسیدن به هدف برخوردار نیست، ولی هدف از بیان این مطلب این است که کسی که می خواهد به هدفی در زندگی برسد باید از همان ابتدا اهداف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کند. سال های اولیه زندگی همان روزهایی هستند که آسمان صاف و آفتابی است (فرصت ها در اطراف شما پرواز می کنند) و باید از همان لحظات برای فتح قله (رسیدن به هدف) استفاده کنید ولی کمتر کسی به این لحظات ارزشمند به چشم فرصتی برای رسیدن به هدف استفاده می کند! کسانی که موفق به فتح قله می شوند همان کودکانی هستند که با رویای صعود به قله به رختخواب می روند و صبح که از خواب بیدار می شوند با فکر پیروزی و غلبه بر مشکلات شروع به ادامه مسیر می نمایند. مشکلاتی مثل هوای سرد، مسیرهای پرپیچ و خم و خطر سقوط بهمن نمی تواند وحشتی در دل آنها ایجاد کند چرا که آنها قبل از این که اقدام به فتح قله کنند برای فتح آن برنامه ریزی کرده و چندین بار در ذهن خود آن را فتح کرده اند. افراد شکست خورده چه کسانی هستند؟ همان کسانی هستند که از فرصت هایی که در کودکی، نوجوانی و جوانی در اختیار دارند استفاده نمی کنند و همیشه به خود می گویند همیشه فرصت کافی وجود دارد ولی چنین چیزی حقیقت ندارد.
اهداف انسان نیز مثل خود او موجوداتی زنده هستند، می بینند و می شنوند و برای همین است که خود را از انسان های تنبل و زیاده خواه دور کرده و به انسان های سختکوش و پر تلاش نزدیک می کنند. فرصت ها همیشه به سراغ انسان های با لیاقت می روند. موفقیت ها دوست دارند به دست افرادی برسند که واقعاً برای رسیدن به آن تلاش کرده اند. حتی کوه ها نیز به هر انسانی اجازه فتح قله را نمی دهند. آنها فقط به افراد خاصی اجازه عبور می دهند. افراد سخت کوش و با اراده، با تحمل سختی ها و مشکلات بر روح کوهستان غلبه می کنند و با اراده و عزم راسخ خود برای فتح قله از روح کوهستان می خواهند که به آنها اجازه عبور بدهد. کوهستان نیز به درخواست آنها پاسخ می دهد و با آزمایش کردن اراده آنها از طریق وزیدن کولاک و سرما و... اراده آنها را آزمایش می کند تا ببیند که آیا آنها لیاقت فتح قله را دارند یا خیر.
هنگامی که اشخاص با اراده تمام سختی ها را تحمل می کنند کوهستان از اراده این اشخاص لذت می برد و نهایتاً به آنها اجازه عبور می دهد. اما افراد بی اراده چه طور؟ آنها با دیدن اولین ابرهای سیاه در آسمان، شهامت خود را از دست می دهند و بعد از کمی تلاش استقامت خود را از دست می دهند. کوهستان با فرستادن ابرهای سیاه و صدای رعد و برق اراده افراد را محک می زند. در حقیقت ابرهای سیاه همان مشکلات روزمره انسان ها هستند؛ آنها همیشه می آیند تا شهامت افراد را محک بزنند و انسان های با اراده را از انسان های بی اراده جدا می کنند. نکته ای که بیشتر افراد شکست خورده نادیده می گیرند این است که مشکلات نمی توانند برای مدت زمانی طولانی در مقابل تشعشعات آفتاب اراده شما مقاومت کنند. اگر شما از آنها بترسید آنها برای همیشه در زندگی شما باقی خواهند ماند و مانع از آمدن خورشید پیروزی می شوند ولی اگر ترسی به دل خود راه ندهید و از قبل برای مبارزه با آنها برنامه ریزی کرده باشید آنها چاره ای جز رفتن ندارند.
برای این که بتوانید به موفقیت برسید باید بدانید که به چه زبانی با روح دنیا ارتباط برقرار کنید. خداوند زبان این دنیا را با قلم اراده ،پشتکار و ایمان به موفقیت نوشته است و تنها کسانی می توانند به موفقیت برسند که بتوانند با این زبان با روح دنیا ارتباط برقرار کنند.
در طبیعت نشانه هایی وجود دارد که انسان ها می توانند با درس گرفتن از آنها خود را در مسیر مناسب برای رسیدن به موفقیت قرار دهند. یکی از نشانه ها، پرتوهای خورشید است. پرتوهای خورشید نمی سوزانند مگر آن که در یک نقطه متمرکز شوند. اگر هنگامی که شما هدفی را برای خود انتخاب می کنید به تمام جوانب آن و راه های ممکن برای رسیدن به آن فکر کنید و در آخر تصمیم گیری کنید که آیا اختصاص دادن زمان و هزینه کردن برای آن به نفع شماست و خود را برای رسیدن آن آماده کنید حتماً به آن هدف خواهید رسید؛ ولی اگر به علت سختی ها و مشکلات احتمالی که در این مسیر در سر راه شما قرار دارند از تلاش کردن برای رسیدن به آن خودداری کنید باید منتظر بمانید تا صورتحساب تلاش نکردنتان به دست شما برسد!
برای این که بتوانید به موفقیت برسید باید بدانید که به چه زبانی با روح دنیا ارتباط برقرار کنید. خداوند زبان این دنیا را با قلم اراده ،پشتکار و ایمان به موفقیت نوشته است و تنها کسانی می توانند به موفقیت برسند که بتوانند با این زبان با روح دنیا ارتباط برقرار کنند. در این دنیا هیچ جایی برای افراد منفی بین و پوچ گرا وجود ندارد. هیچ سکوی افتخار و موفقیتی دوست ندارد در زیر پای یک شخص بی اراده و ضعیف قرار بگیرد. دنیا سکوهای افتخار و بهترین صفحات تاریخ را برای کسانی نگه می دارد که از همه بیشتر توانایی تحمل سختی ها و مشکلات را داشته باشند.
منبع : تهران مانیا


همچنین مشاهده کنید