پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دانشمندان قلابی در موسسات غیرمجاز انتخاب رشته!


دانشمندان قلابی در موسسات غیرمجاز انتخاب رشته!
سیدخندان و انقلاب محلهایی است که هیچ وقت خالی از تبلیغات کنکور نبوده و امسال نیز پاتوق افرادی به شمار می آیند که خود را متخصص انتخاب رشته می دانند،متخصصانی که برای قانونی خواندن فعالیتشان خود را فرزند مسئولان، نظامی، معلم و دانشمند هسته ای می دانند.
پلاکاردها و تراکتهای مراکز انتخاب رشته کنکور ۸۷ در اطراف پل سیدخندان خودنمایی می کند. امسال با وجود آنکه سازمان سنجش آموزش کشور امکان انتخاب رشته مجازی را برای داوطلبان کنکور ۸۷ بر روی سایت این سازمان فراهم کرده است اما به نظر می رسد بازار تبلیغات موسساتی که خود را متخصص انتخاب رشته کنکور معرفی می کنند داغ تر از گذشته هم شده است.
یکی از این مراکز که خود را طراح نرم افزاری با نام "گزینشگر ۸۷" معرفی می کند، مدعی است که انتخاب رشته ای که برای داوطلبان انجام می دهد بر اساس دقیق ترین اطلاعات کنکور سال گذشته است.فردی که مسئول مرکز غیرمجاز انتخاب رشته "گزینشگر ۸۷" است در ابتدای ورود خبرنگار مهر به این مرکز پس از آنکه متوجه شد با نماینده یک رسانه مواجه شده است خود را معلم این مملکت معرفی و عنوان کرد که در سال ۴۰ شاگرد خصوصی برای کنکور دارد که پس از کنکور در محل مذکور اقدام به انتخاب رشته برای آنها می کند و هیچ مشتری دیگری نمی پذیرد.
این به اصطلاح معلم که پس از دقایقی دچار فراموشی شد و خود را یک "نظامی" معرفی کرد، نتوانست به این سوال پاسخ دهد که اگر فقط برای شاگردان خصوصی اش مشاوره می دهد پس چگونه می خواهد تبلیغات وسیعش بر روی در و دیوار و کف خیابان را توجیه کند.فرد مذکور که هیچ پاسخی در قبال فعالیت بدون مجوز خود نداشت، گفت: "بروید به آقایان بگویید چرا خصوصی سازی را اجرا نمی کنند، همه چیز به سمت خصوصیسازی رفته الا وزارت علوم و آموزش و پرورش، چرا اصل ۴۴ را درست اجرایی نمی کنند؟ شما که خبرنگاری برو از اینها گزارش تهیه کن نه از من بیچاره که چهار روز انتخاب رشته می کنم و می گویید مجوزت کو؟!" به هر حال شاید این معلم نظامی (!) نمی دانست که خصوصی سازی در آموزش شامل چارچوبهای خاص تری است که اجرای اصل ۴۴ در این حوزه را با توجه به قانون اساسی کشور محدودتر کرده است. این فرد دمپایی هایی که به پا داشت را نشان داد و گفت: "اگر غیر از شاگردهای خصوصی ام می خواستند به اینجا بیایند، آیا دمپایی پا می کردم؟"شخص دیگری که همراه این مبدع "گزینشگر ۸۷" نشسته بود خود را یک آدم سیاسی جلوه داد و گفت: "من خودم پدرم یکی از مسئولان مملکتی است و خودم از سال ۷۰ در بحث آموزش فعال هستم. ما کارکشته های آموزش این کشور هستیم. اگر بخواهم همین الآن می توانم مجوز بگیرم اما یک انتخاب رشته که دیگر چیزی نیست که بخاطر آن بخواهم از موقعیت ام استفاده کنم.
الآن هم که مسئله حذف کنکور مطرح شده کم کم باید از آموزش بیرون رفت و بازار دیگر آنطور نیست که شما فکر می کنید، خلاصه آقا پولی در نمی آید..." سوی دیگری از پل سیدخندان موسسه دیگری برای انتخاب رشته تابلو برافراشته است. "پ -آ" مخفف عنوان این موسسه است. وارد موسسه شدم، به طرف منشی رفتم، مثل اینکه منشی فهمید کار من انتخاب رشته نیست. گفتم من برای انتخاب رشته نیامدم، چند دقیقه با مدیریت کار دارم. یکی از افرادی که در محل بود از فعالیت سه ساله این موسسه خبر داد.
قسم می خورد که ما ریشه داریم و از این موسساتی نیستیم که پس از پایان انتخاب رشته محو شویم و برویم. وی مدعی شد از وزارت ارشاد مجوز موسسه علمی آموزشی دارد.نماینده موسسه "پ -آ" عنوان کرد با نرم افزار "فرهیختگان شریف" برای مراجعه کنندگان انتخاب رشته می کند. به گفته وی این نرم افزار بهترین است.
وی مدعی شد: "فرهیختگان شریف" با سازمان سنجش آموزش کشور در ارتباط است. موسسه مذکور که مسئولانش ادعای قانونی بودن می کنند ۱۵ هزار تومان برای انتخاب رشته از داوطلبان دریافت می کنند اما مدارک قاب گرفته آنها که به در و دیوار موسسه برای تبلیغ آویزان شده اند جز مجوز یک مرکز فنی حرفه ای هیچ چیز دیگری را نشان نمی داد و هیچ ربطی به کنکور و آموزش عالی نداشت.نماینده موسسه "پ -آ" می گوید: برای انتخاب رشته به مجوز وزارت فرهنگ نیاز است، ما هم آن را داریم، زنگ می زنم همین الآن بیاورند...". تراکتی بر روی دیواری از اطراف پل سیدخندان نصب شده بود: "مشاوره تعیین رشته توسط مهندس "ب -الف" و دکتر "م -گ" با امکان مشاوره تخصصی با فارغ التحصیلان رشته های برق، مکانیک، عمران، صنایع، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و... موبایل: ۰۹۱۲ ...۹۹۲۷"از سیدخندان به سمت انقلاب رفتم. انقلاب هم دست کمی از سیدخندان ندارد. در انقلاب با افرادی مواجه شدم که خود را دانشمند فیزیک اتمی، شاگرد پروفسور ثبوتی، درجه دار سپاه و... معرفی کردند اما در پاسخ به این سوال که شما برای احداث یک ساندویچی هم باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرید پس چرا برای انتخاب رشته کنکور فاقد مجوز عمل می کنید، عنوان کردند: "ما باید به نیاز داوطلبان پاسخ دهیم. البته که عاید مالی هم برای ما دارد اما وقتی داوطلبان را سردرگم می بینیم وجدانمان ناراحت می شود. انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش هم کارا نیست و کاربران می گویند که تعریفی ندارد." یکی از آنها که محل دفترش دقیقا نبش میدان انقلاب است، در اتاقی بسیار کوچک سیستمی رایانه و یک چاپگر قرار داده بود و برای داوطلبان انتخاب رشته می کرد.
کمی که جلوتر یعنی در ۱۶ آذر در داخل دانشگاه تهران به همت جمعی از دانشجویان یک کارگاه عظیم معرفی رشته های دانشگاهی برگزار شده است.روبروی خیابان فخر رازی نیز مرکز دیگری برای انتخاب رشته بنا شده است!
آنها دیگر نه خود را پسر مسئولان کشوری معرفی می کنند نه معلم و نظامی و...، مسئول آنجا خود را دانشمند فیزیک اتمی معرفی کرد. وی عنوان کرد زمانی که در زنجان بوده با یک حزب هم کار سیاسی می کرده اما الآن فقط با سازمان انرژی اتمی کار می کنه و در ایام انتخاب رشته کنکور هم به این کار مشغول می شه! بقیه بحث های این فرد نیز مانند دیگران بود و از نرم افزارهایی نامانوس صحبت می کرد که باز هم ادعای بهترین داشت.
به نظر می رسید که این دانشمند (!) فکر می کرد هر قدر مرتبه علمی خود را بالاتر جلوه دهد به برتری انتخاب رشته هایش افزوده می شود!
نیما شایان
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید