دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ / Monday, 21 January, 2019

تاثیر کاردانشگاهی بر شخصیت و تفکر دانشجویان


تاثیر کاردانشگاهی بر شخصیت و تفکر دانشجویان
شاید آشکار ترین موضوع در دانشگاه، برای دانشجویان تازه وارد آن است که کار و تجربه دانشگاهی، شیوه ای است که نظیر آن را قبلا احساس نکرده است. شاید از قبل تصوری از تفاوت محیط دانشگاهی داشته باشد. اما این تفاوت را اینگونه پیش بینی نکرده باشد. ممکن است پیش بینی نکرده باشد که در بین صدها دانشجو تنها و منزوی است که خود تجربه جدیدی است. در این حال دانشجو می داند که به جامعه دانشگاهی متعلق است، اما احساس فردی بیگانه را دارد، که این احساس کاملا موقتی است و با شرکت در جمع دوستان و برقراری ارتباط دیگر اثری از انزوا باقی نمی ماند.
دانشگاه نه تنها زمینه های فکری و معنوی دانشجویان را وسیع تر می کند و اطلاعات و مهارت های نوینی را به آن ها می دهد، بلکه نگرش آنها را نسبت به محیط اطراف خود دگرگون می کند. سال های تحصیلی در دانشگاه برای عده بسیاری از دانشجویان، سال های کشف خویش و خودیابی است. دانشگاه از راه های مختلف به رشد فکری، معنوی، اجتماعی و عاطفی دانشجویان کمک می کند. نخستین و آشکارترین راه، کلاس درس است. کار و تجربه کلاس درس ممکن است پرزحمت، هیجان آور یا اطمینان بخش باشد، اما در نهایت جایی است که در آن اندیشه ها گسترده می شود، مبادله می گردد نمایش داده می شود و مورد انتقاد قرار می گیرد و البته بدون مواجه شدن با اندیشه هایی که در کلاس درس رخ می دهد و بدون نقادی آنها دگرگونی در دانشجویان پدیدار نخواهد شد. کلاس درس سرآغازی برای انتقال اندیشه هاست. هرگاه دانشجویان تنها نقش منفی در انتقال اندیشه ها را ایفا کنند و فقط شنونده و خواننده دروس باشند احتمالا فراگیری زیادی نخواهند داشت. فرصت های بسیاری برای شرکت فعالانه دانشجویان وجود دارد. سوالات و پرسش های داخل کلاس، انجام دادن تکالیف و شرکت در امتحانات و بحث های آزاد داخل کلاس فرصت هایی در اختیار دانشجویان می گذارد تا خود را به همگان نشان دهند و آنچه را که فراگرفته اند در معرض تحسین قرار دهند. دانشگاه موقعیت های زیادی برای مذاکرات و مکالمات غیررسمی با دانشجویان دیگر و استادان و دستیاران آنها، انجمن های دانشجویی و افراد دیگری که کم و بیش به این فعالیت ها علاقمندند دارد. هر قدر شرکت و درگیری در تعامل با اندیشه ها فعال تر و زنده تر باشد، ارائه افکار نو و فرصت دگرگونی اذهان در بین دانشجویان بیشتر خواهد بود.
یادگیری های فراوانی به هنگام صرف چای و قهوه در رستوران ها یا در سالن های انجمن ها یادر وقت نهار در دانشگاه ها صورت می گیرد. برخی از دانشجویان از همکلا سان و همکاران خود، آسانتر از استادان به کسب اندیشه های نو یا مطالب درسی توفیق می یابند که در این حالت دانشجو احساس رقابت معنوی و فکری و والا ارزشی می کند.
اما گاهی دانشجو در حین تحصیل دچار تجارب منفی می شود که البته هیچ تحصیل مطلوبی بدون تحمل رنج و درد و ناراحتی عاید نمی شود. نخستین نادانی در برابر وسعت و عظمت سطح علم و دانش بشری است. پس احساس ترس به هنگامی است که دانشجو احساس می کند برای رسیدن به یک هدف فرعی و کوچک مثل ارائه یک گزارش نیم ترم تا چه حد باید کار و فعالیت کند. هرازگاهی در دانشجویان ناامیدی هایی از شکست ها و احساس خلا » در قبال کمبود توانایی برای استفاده بیشتر از استعدادها به وجود می آید که تنها راه برای از بین بردن این خلا » پایداری در ادامه فعالیت ها است.
همچنین دانشگاه آزادی هایی برای آزمایش اندیشه های نو و ارزش یابی آنها در اختیار دانشجویان قرار می دهد. هرچند ممکن است این نوع اقدام به شکست انجامد لکن برای اجرای چنین تجاربی، میزانی از قبول و تقویت وجود دارد که فقط خاص دانشگاه هاست و در دیگر محیط ها مانند آن یافت نمی شود. دانشگاه ها ساختاری دارند که طبق قواعد و قوانین و برنامه های خود عمل می کنند و در آن وظایف و مسوولیت های معین، برای دانشجویان و کارکنان و استادان تدوین شده است. در چارچوب قواعد و برنامه ها، میزان گسترده ای از انعطاف ها و نرمش ها نیز وجود دارد.
دانشگاه را می توان محیط رشد دانست. محیطی که در آن نباید انتظار داشت افراد بالغ تر شوند و شرایطی پدید آید که در آن ها رشد و گسترش روانی عملا صورت گیرد. دانشگاه از یک سو تاثیر اجتماعی دارد زیرا دانشجویان را یاری می دهد تا وظایف و نقش هایی را فرا گیرند که آنها را به شهروندانی مفید و موثر مبدل سازد و از سوی دیگر تاثیر بر انگیزه دارد. زیرا دانشجویان را در شرایط جدیدی قرار می دهد و آنها را ناگزیر می سازد تا نگرش ها و گرایش ها و دورنماهای جدیدی را در درون خود بپرورانند. در زمینه های دیگر تجربه های زندگی، تقویت و پاداش نصیب دانشجویانی می شود که قادر به ایجاد قدرت و رقابت در خود باشند. در حالی که دانشجویان دیگری که فاقد چنین کفایتی هستند مردود و نادیده گرفته می شوند و حتی فراموش می شوند. به عبارت دیگر هدف کار دانشگاه اساسا حصول رشد و بلوغ است. کسی که در آن به پیروزی برسد به رشد بیشتری نائل می شود و در راه تحصیل موفق تر است.

نویسنده : شبنم موسوی خصال

منبع : روزنامه مردم سالاری

مطالب مرتبط

دانشکده کارآفرینی ۱۴۰۴

دانشکده کارآفرینی ۱۴۰۴
این روزها نظام آموزش عالی کشور آغاز یک فعالیت نوین را تجربه می کند. تلاشی که بستر پدیدآمدن آن را تجربیات تلخ و شیرین موفقیت ها و نیز کاستی ها و مشکلات گریبان گیر کشور عزیزمان فراهم آورده است. کارآفرینی بدان مفهومی که حتی قبل از نامیدنش در بین ایرانیان وجود داشته ، کلیدی است که مسوولان برای برون رفت از مشکلات فعلی به اجماع ، انتخابش کردند.
و حالا آموزش عالی مسوولیت تربیت مدرسان این مفهوم پیچیده ودر عین حال ساده را به عهده گرفته است.آنچه می خوانید نظراتی است پیرامون اولین دانشکده کارآفرینی تازه تاسیس ایران که تقدیم می شود:
خبر خوشی در راه بود. دانشکده فیزیک دانشگاه تهران میزبانی یک جشن تولد را تقبل کرده بود. وقتی به جشن تولد دعوت می‌شوی حتی زمانی که در راه هستی، خودت را حاضر در مراسم تصور می‌کنی. و این احساس خوب چندین برابر هم خواهد شد آن موقع که بدانی جشن تولد، جشن تولد است نه جشن سالروز تولد. یعنی علاوه بر شادی و نشاط و سلام و احوالپرسی و کیک خوردن و کادو بازکردن،‌ دیدن مولود تازه، خودش حال و هوایی دارد.
در خیابان‌ کارگر شمالی به قول مصطلح ترافیک یا به نقل صحیح رفت و آمد خودروها با کندی مواجه بود. البته زیاد هم فرقی نمی‌کند. تهرانی‌ها از این جملات متنفرند. شنیدن این جملات ناراحتی و افسوس را به همراه دارد چه رسد به اینکه خود در مهلکه حاضر باشی.
نشسته‌ای، مسافری، رانندگی هم نمی‌کنی،‌ داخل خودرو هم با وجود هوای سرد بیرون گرم است، اما ناراحتی و کلی هم افسوس می‌خوری.
نام ایران، ملتی با عظمت، پیشینه‌ای افتخارآمیز، کارنامه‌ای ستودنی، تحسین دوست و دشمن همه و همه به خاطرت می‌آیند تا تو هوای زنده ماندنت را که محتوی اکسیدهای نیتروژن و میکروب و ویروس و بخار آب و سرب و... است به نشانه اعتراض به تضاد کلافه کننده سبزی چراغ راهنما و قرمزی چراغ ترمز خودروی جلویی به بیرون به دمی تاشیشه را بخار بگیرد تا دیگر چیزی نبینی و یک نفس راحت بکشی!
به امید روزی که مشکلات ریز و درشت مثل همین ترافیک را با سعی و تلاش از پیش رو برداریم.
ترافیک هم خود تنها مشت نمونه خروار مشکلاتی‌ است که وجود دارند اما با توکل، امید، کار و کارآفرینی با کمی چاشنی میدان دادن به جوانان با نابودی‌شان فاصله چندانی ندارند.
حرف از جوان و فاصله آمد. اما بماند برای بعد که خواهیم گفت.
● برگردیم به مسیر!
تقاطع بزرگراه شهید گمنام و کارگر شمالی را به سمت شمال عبور کردیم. و بعد از گذشت یک ساعت و ۱۵ دقیقه، ماشین روبروی در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران در انتهای خیابان کارگر شمالی توقف کرد. روی پلاکارد بالای در ورودی نوشته شده بود: «جشن تولد دانشکده کارآفرینی». هر چند انتظار می‌رفت مراسم افتتاح دانشکده کارآفرینی خلاقانه تر برگزار شود. اما همین پلاکارد و ادبیات متفاوت نوشته آن، به عنوان یک حرکت خلاقانه غنیمت بود.
شاید حضور دو وزیر از کابینه و رییس دانشگاه تهران، مراسم را آنقدر رسمی کرده بود که برگزارکنندگان ترجیح داده بودند زیاد خلاقیت به خرج ندهند. البته از کنار احساس خستگی دست‌اندرکاران هم به راحتی نمی‌توان گذشت. یادم هست چند ماه پیش که با سرپرست دانشکده صحبت می‌کردم هنوز از تکمیل ساختمان دانشکده و افتتاح خبری نبود.
اما با گذشت چند ماه دکتر سید مصطفی رضوی و همکارانش بر مشکلات فائق آمدند. خستگی کار و تلاش مداوم چند ماهه، قدرت و توان برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای خلاقانه متناسب با نام کارآفرینی را از آن‌ها گرفته بود و تمام همّ و غم دست‌اندرکاران، برگزاری یک برنامه آبرومند و رسمی مانند همه برنامه‌های مشابه بود که انجام هم شد.
دکتر سیدمحمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی هم وقتی شنید که ساختمان فعلی دانشکده کارآفرینی پیش از این به عنوان مهدکودک استفاده می‌شده، به پاس قدردانی از زحمات رییس و دست‌اندرکاران دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران لبخندی زد و گفت: این هم به نوبه خود، کارآفرینی و یک اقدام خلاقانه است. به هر حال اولین دانشکده کارآفرینی کشور روز سه‌شنبه یازدهم دی ماه به طور رسمی در دانشگاه تهران افتتاح شد. (مشروح گزارش این مراسم در شماره ۳۵۳ هفته‌نامه مورخ ۱۵/۱۰/۸۶ به چاپ رسید) اما...
یادتان هست... همین چند دقیقه قبل را می‌گویم که چند خط آغازین این نوشته را می‌خواندید. از جوان و فاصله حرف به میان آمد. اینجا به ارتباط مورد نظر آن‌ها اشاره کوتاهی می‌کنیم.
از یک جوان ۱۸ ساله چه انتظاری داریم؟
پاسخ به این سوال اگر با نگاه به وضعیت فعلی کشور باشد آسان است؛ دیپلمش را بگیرد یا تلاش کند تا دانشجو شود و یا به سربازی برود. والسلام
اما با اندکی توجه به آینده در می‌یابیم که این گونه انتظارات در کشوری که توسعه همه جانبه را مد نظر قرار داده و چشم‌اندازی برای جهت‌دهی به فعالیت‌هایش ترسیم نموده است، چندان مطلوب نیست. همچنین جوانان نیز متقابلاً توقعات و انتظاراتی از مسوولان دارند که باید در جای خود بررسی شود.
اما براستی انتظارات یک کشور در حال توسعه و با برنامه از جوانانش را چه مواردی تشکیل می‌دهند؟
به نظر می‌رسد با کمی دوراندیشی بتوان گفت: یک جوان هجده ساله در کشوری که از آن ذکر شد باید آگاه،‌خلاق، امیدوار، دارای مهارت‌های مورد نیاز کشور، ایده‌پرداز، صرفه‌جو و آماده برای انتخاب ادامه راه زندگی تحصیلی و شغلی خود باشد.
حال خود قضاوت کنید. آیا این جوان را باید گنج انسانی به حساب آوریم؟ یا برنامه‌ریزی برای او را رنج بدانیم؟ البته که هر عقل سلیمی جوانی با این مشخصات را شایسته پاسخ به سوال اول بداند. آیا این جوان تهدید است یا فرصت؟ (پاسخ معلوم است)
پس با این شرایط، سن هجده سالگی در کشور ما به نقطه عطفی برای جوانان با خصوصیاتی که گفته شد مبدل خواهد گردید.
● به مسیر بازگردیم!
از جوان صحبت کردیم و ۱۸ سالگی اما حالت نوبت به توضیح آن فاصله ای است که پیش از این اشاره کردیم...
دانشکده کارآفرینی که یازدهم دی ماه امسال متولد شد، در دی ماه سال ۱۴۰۴ هجری شمسی (یعنی در افق برنامه چشم‌انداز بیست ساله کشور) ۱۸ سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت. همان سن و سال با همان ویژگی‌هایی که برایش نام بردیم.
پس همان انتظارات را از این دانشکده جوان پس از طی فاصله زمانی ۱۸ ساله خواهیم داشت.
ضمن اینکه قطعاً آفات و خطراتی نیز در این راه دانشکده کارآفرینی تازه تاسیس را تهدید می‌کنند. به نظر می‌رسد اکنون که شعار فارغ‌التحصیل با شرکت به جای فارغ‌التحصیل با مدرک از سوی مسوولان دانشکده مورد توجه قرار گرفته و بر آموزش‌های کاربردی و عملی تاکید می‌شود، ایجاد زودهنگام دوره‌های مجازی کارآفرینی در دانشگاه تهران حتی قبل از افتتاح رسمی دانشکده کارآفرینی خدای ناکرده به منزله بستری برای انحراف هدف مهم و مورد اجماع تاسیس دانشکده کارآفرینی به حساب آید.
از سوی دیگر عدم توجه کافی و عمیق اصحاب رسانه به بحث کارآفرینی موجب خواهد شد این موضوع نیز به سرنوشت مباحثی که مدت زمانی نقل محافل می‌شوند و بعد از مدتی ناپدید، دچار شود و صرفاً در آرشیو بماند تا زمان مورد نیاز!
در همین سرمای اخیر کشور که افت فشار گاز طبیعی و یا قطع آن توجه همگان را به خود جلب کرد، زیرنویس شبکه‌های مختلف تلویزیونی با این جمله آغاز می‌شد که: «گاز محور توسعه است» پیش از این هم برق و کشاورزی و... مزیّن به این عنوان دهان پرکن بوده اند، امید آن که کارآفرینی را محور توسعه نخوانیم بلکه آن را خود توسعه بدانیم.

وبگردی
طرح دلالی ملی بنزین !
طرح دلالی ملی بنزین ! - سخنگوی کمیسیون انرژی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح نمایندگان درباره اختصاص بنزین به ازای هر ایرانی توضیحاتی داد و گفت: قرار است سامانه‌ای ویژه این کار راه‌اندازی و تعبیه شود که بنزین در آن خرید و فروش شود.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.