سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانی نسبی روش انتخابی زایمان در زنان حامله مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر اصفهان، سال۱۳۸۱


بررسی فراوانی نسبی روش انتخابی زایمان در زنان حامله مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر اصفهان، سال۱۳۸۱
● هدف:
هدف این مطالعه بررسی فراوانی نسبی روش انتخابی زایمان در زنان باردار بر حسب برخی از عوامل زمینه ای از جمله سن، سطح تحصیلات، شغل مادر و علل دیگر انتخاب روش زایمان سزارین می باشد.
● روش اجرای طرح:
این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه ۵۰۰ نفر از زنانی بودند که در سه ماهه اول بارداری قرار داشتند و جهت انجام مراقبتهای بارداری به مراکز بهداشتی در سطح شهر اصفهان مراجعه می کردند.
● نتایج:
در بررسی ۵۰۰ فرد مورد مطالعه نتایج زیر حاصل شد. ۲۸۵ نفر (۵۷ درصد) روش زایمان طبیعی و ۲۱۵ نفر (۴۳ درصد)، روش سزارین را انتخاب کردند که بر حسب گروه های سنی مختلف در گروه سنی ۱۵ تا۱۹ سال (۵.۵۵ درصد)، در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال (۴۴ درصد)، در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال (۵۴ درصد)، گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال (۳۳ درصد)، و گروه های سنی ۳۵ تا ۳۹ سال و بیشتر (۲۱.۵ درصد)، روش سزارین را انتخاب کرده بودند.زنان بیسواد۲۲.۵ درصد و زنان با تحصیلات عالی ۴۷ درصد روش سزارین را انتخاب کرده بودند.در بین زنان شاغل ۳۹ درصد و زنان خانه دار ۴۴ درصد روش سزارین را انتخاب کردند.
در انتخاب روش زایمان طبیعی ترس از بیهوشی ۴۱ درصد، توصیه اطرافیان ۲۷.۵ درصد و سایر علل ۹ درصد علل انتخاب روش زایمان طبیعی را تشکیل می دادند. در بررسی علل انتخاب سزارین، نگرانی و ترس از درد زایمان ۳۷.۲ درصد، توصیه پزشک معالج ۸.۳۵ درصد، نگرانی در مورد سلامتی فرزند ۱۱.۵ درصد و سایر دلایل ۱۵.۵ درصد علل انتخاب سزارین را تشکیل می دادند.
‌● نتیجه گیری:
در این مطالعه مشاهده شد که انتخاب روش سزارین در شهر اصفهان دارای آمار بالایی می باشد (۴۳ درصد). در مقایسه با کشورهای امریکایی که حدود ۲۴% و کشورهای اروپایی که حدود ۱۲% می باشد. انتخاب روش سزارین با افزایش سن کاهش می یافت و بیشترین میزان انتخاب در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال بود. در مورد سطح تحصیلات، انتخاب روش سزارین با افزایش سطح تحصیلات افزایش می یافت. در مورد مساله اشتغال تفاوت زیادی بین دو گروه شاغل و خانه دار در انتخاب نوع زایمان وجود نداشت. در بررسی علل انتخاب زایمان طبیعی ترس از بیهوشی شایعترین علت بود و پس از آن توصیه اطرافیان قرار داشت. در بررسی توزیع فراوانی علل انتخاب سزارین نگرانی و ترس از درد زایمان مهمترین علت بود و پس از آن توصیه پزشک معالج قرار داشت.
شهناز آرام
سیده زهرا علامه
مجید زمانی
نرگس یادگار
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید